اعزام مشاوران نظامی ایران به بغداد

به گزارش افکارنیوز، عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در حاشیه بیست و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی در تهران در خصوص سطح روابط ایران با عراق در سایه حمله وحشیانه داعش اظهار کرد: بی‌شک جمهوری اسلامی ایران همواره شریکی استراتژیک برای عراق بوده و از روند سیاسی در عراق حمایت کرده است و در سایه اشغالگری‌های ‌آمریکا، ایران اولین کشوری بود که نظام سیاسی جدید عراق را به رسمیت شناخت و این حمایت‌ها تا به امروز ادامه داشته است.

وی افزود:پس از اینکه عراق در آماج حملات داعش قرار گرفت ایران مشاوران نظامی را به بغداد اعزام کردو مشورت‌های جدی و حمایت‌های لجستیکی و تجهیزات و سلاح‌هایی را فرستاد و هرچه که می‌توانست برای تحقق توازن درست حمایت از عراقی‌ها برای پیروزی علیه داعش ارائه دهد تقدیم کرده است.

این مقام عراقی در خصوص موضع‌گیری کشورهای همسایه عراق بر اوضاع این کشور تصریح کرد: ما در یک جزیره زندگی نمی‌کنیم و از کشورهای همسایه تاثیر می‌پذیریم و بر آنها تاثیر می‌گذاریم در نتیجه زمانی که امنیت در یکی از این کشورها دچار اختلال شود اوضاع امنیتی در دیگر کشورها نیز تغییر می‌کند. به همین دلیل کشورهای همسایه عراق نقش بسیاری را در تحولات اوضاع ایفا می‌کنند و ما روی باز به این کشورها نشان داده‌ایم و شرایط عراق را برای آنها تشریح می‌کنیم و آنها را به ایفای نقش مثبت ترغیب می‌کنیم.

عمار حکیم در خصوص میزان کارآمدی حملات ائتلاف ضد داعش نیز گفت: در حقیقت نوعی دوگانگی در برخوردهای ائتلاف وجود دارد. مناطق حیاتی در عراق است که ائتلاف نقش اساسی را در آنها ایفا نمی‌کند و کمک‌ها را به مناطقی ارائه می‌دهد که برادران کرد ما در آنجا حضور دارند.

وی افزود: کردستان نیز این گلایه را مطرح کرده است که نیروهای ائتلاف دست به تعاملهای مختلفی میزند. مناطق استراتژیکی وجود دارد که ائتلاف برای آنها تمرکز نمیکند و مناطق دیگری هست که ما آنها را استراتژیک نمیدانیم اما ائتلاف در آنجا به ایفای نقش میپردازد و باید گفت که این روند بیشتر از آنکه امنیتی باشد در گرو مسائل سیاسی است.