موارد اختلافی ایران و ۱ + ۵ به نگارش درآمد

به گزارش افکارنیوز، برخی منابع می‌گویند ایران و گروه ۱ + ۵ در آخرین دورمذاکرات هسته‌ایکه ۲۶ آذرماه در ژنو برگزار شد موارد اختلافاتی باقی‌مانده را شناسایی کرده و به نگارش آنها پرداختند.

این خبر را پایگاه خبری المانیتور از قول برخی منابع اعلام کرده است.

این خبر در حالی اعلام شده که روز گذشته سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزرات خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت که دور جدید مذاکرات ایران و ۱ + ۵ که در سطح معاونان خواهد بود، قرار است ۱۸ ژانویه(۲۸ دیماه) در ژنو برگزار شود.

به گفته آقای عراقچی رایزنی‌های دو جانبه‌ای با آمریکا و روسیه نیز انجام خواهد شد که زمان آن در حال تنظیم است.

توافق جامع هسته‌ای بین ایران و گروه ۱ + ۵ در سوم آذرماه سال جاری به دلیل اختلافات بین دو طرف محقق نشد. دو طرف درست یک سال قبل‌تر از این تاریخ در شهر ژنو به توافقی دست یافتند که خواستار محدویت برنامه هسته‌ای ایران در قبال رفع بخشی از تحریم‌ها بود.

توافقنامه سال گذشته که به «طرح مشترک اقدام» یا توافقنامه ژنو معروف شد در سوم آذرماه سال گذشته برای هفت ماه دیگر تمدید شد.

دو طرف همچنین توافق کردند رایزنی‌ها را از سر بگیرند که به همین دلیل اولین دور رایزنی‌های ایران و گروه ۱ + ۵ روز ۲۶ آذر در شهر ژنو برگزار شد.

چند روز پیش خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شذه بود ایران و آمریکا در گفت‌وگوهای روز ۲۶ آذر به توافقی جدید دست یافته‌اند که بر اساس آن قرار است ایران بخشی از مواد هسته‌ای خود را به خاک روسیه انتقال دهد. وزارت خارجه ایران این خبر را تکذیب کرد.

پایگاه المانیتور اکنون گزارش داده است دو طرف در این گفت‌وگوها به بررسی موارد اختلافی و نگارش آن پرداخته‌اند.

رفع تحریمها و اندازه برنامه غنیسازی ایران از جمله موارد اختلافی بین ایران و گروه ۱+۵ است.