دوپینگی ها دیگر در راهند؟

به گزارش افکارنیوز، سوت شروع مسابقات بین‌المللی کشتی آزاد و فرنگی جام تختی و جام جهانی چند روز دیگر به صدا درمی‌آید اما امتناع دو فرنگی‌کار از دادن تست دوپینگ باعثشد تا تمام کشتی یک طرف باشد، اخبار و حاشیه‌های مربوط به دوپینگ کشتی‌گیران که همه برنامه‌ها و افتخارات را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد نیز یک طرف!

طی یکی، دو سال گذشته، بعد از اینکه بعضی کشتی‌گیران ایرانی به دلیل استفاده از مواد نیروزا مدال‌ها و عناوین خود را پس دادند و به محرومیت‌های مختلف محکوم شدند، اتحادیه جهانی کشتی UWW، فدراسیون کشتی ما را تهدید کرد در صورت تکرار این اتفاقات، کشتی ایران از حضور در کلیه میادین و مسابقات محروم می‌شود. همین تهدید UWW فدراسیون کشتی را وادار ساخت تا آزمایش دوپینگ دوره‌ای از اردونشینان را به اجرا گذاشته و مأموران «نادو» با حضور در اردوی تیم‌های ملی هر دفعه از تعدادی از نفرات آزمایش بگیرند.

طبق برنامه، افسران ستاد مبارزه با دوپینگ کشورمان چندی قبل با حضور در اردو همین کار را ادامه دادند اما دو فرنگی‌کار اردونشین نه‌چندان مطرح تیم‌ ملی تست ندادند. فرنگی‌کار وزن ۸۵ کیلو تست دوم را تحویل نداد، فرنگی‌کار سنگین وزن هم به جای آزمایش اول، آب تحویل داد و بعد از درخواست مأمور نادو برای تحویل آزمایش مجدد، به بهانه مریضی و مصرف قرص مسکن از تست دوباره خودداری کرد! تصمیم‌گیری پیرامون این تمرد به کمیته انضباطی فدراسیون کشتی ارجاع داده می‌شود. نادر شکری رئیس کمیته انضباطی با بیان خبر احضار و دریافت دفاعیات آنها می‌گوید: «تا هفته آینده حکم صادر می‌شود. اگر دفاعیات پذیرفته شود، تبرئه شده و در غیر این صورت حداقل دو سال محروم می‌شوند.»

اما صادق محبوبی رئیس کمیته پزشکی فدراسیون کشتی منکر انجام هرگونه آزمایش دوپینگ از این دو فرنگی‌کار شده و معتقد است آنها فقط از شرکت در آزمایشات دوره‌ای برای حفظ سلامت کشتی‌گیران خودداری و امتناع کرده‌اند و محرومیت به آن شکلی که گفته می‌شود، شامل حال آنها نمی‌شود. علیرضا رضایی سخنگوی فدراسیون هم آزمایشات دوره‌ای را با تست دوپینگ متفاوت دانسته و برای سلامت کشتی‌گیران با تمکین از برنامه‌های پزشک تغذیه تیم‌ ملی مد نظر بوده و رسیدگی به تخلفات احتمالی بر عهده کمیته انضباطی است.
با تکذیب موضوع امتناع از حضور در آزمایش دوپینگ توسط بعضی مسئولان فدراسیون کشتی، این سؤال مطرح است که این دو فرنگی‌کار چرا به کمیته انضباطی احضار شده‌اند و از چه چیزی دفاع کرده‌اند؟!

نادیده گرفتن تخلفات بودار!
بعضيها آزمايش نميدهند، يا آنگونه كه مأموران نادو ميخواهند، تمكين نميكنند. بعضيها هم سعي دارند تخلفات آنها را ناديده بگيرند. آيا همين رفتار و سرپوش نهادن بر تخلفات بودار، منجر به جريتر شدن و تشويق به تكرار چنين رفتار سؤالبرانگيزي نميشود؟!