اجرای طرح جدید بنزینی ۱ + ۲در ایران

به گزارشافکارنیوز،قیمت جهانی بنزین در حالی در بازارهای جهانی متاثر از سقوط قیمت طلای سیاه روز به روز کاهش می یابد که دولت تدبیر و امید زمان پایان تاریخ مصرف بنزین ۴۰۰ تومانی ذخیره شده در کارت‌های هوشمند سوخت را رسما اعلام کرد.

بر این اساس از ابتدای بهمن ماه سال جاری ذخیره بنزین ۴۰۰ تومانی موجود در کارت‌های سوخت دیگر قابل استفاده نیست و هر یک لیتر ذخیره بنزین ۴۰۰ تومانی در صورت دست کم یک بار سوخت گیری به دو لیتر بنزین ۷۰۰ تومانی تبدیل خواهد شد.

دولت و وزارت نفت در حالی تصمیم به حذف بنزین ۴۰۰ تومانی و عرضه دو نرخی این فرآورده پرطرفدار نفتی را گرفته‌‌اند که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در آخرین گزارش رسمی خود در آذر ماه سال جاری از ذخیره بیش از ۵۰۰ میلیون لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی در کارت های سوخت مردم خبر داده بود.

در همین حال، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی عصر دیروز دوشنبه با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد: با تبدیل بنزین ۴ تومانی به ٧ تومان از اول بهمن ماه امسال، عرضه بنزین ۴ تومانی متوقف می شود.

توقف توزیع بنزین ۴ تومانی در جایگاههای سوخت از تاریخ اعلام شده(اول بهمن ماه) و عرضه آن به نرخ ٧ تومان با هدف کاهش تعدد نرخ این فرآورده انجام می شود.

با عملیاتی شدن این طرح جدید بنزینی از اول بهمن ماه امسال، به ازای هر لیتر بنزین ۴ تومانی، دو لیتر بنزین با نرخ ٧ تومان در کارت های سوخت خودروها و موتورسیکلت‌ها شارژ خواهد شد.

از سوی دیگر، دارندگان وسایل نقلیه(خودروها و موتور سیکلت ها) برای اعمال این فرآیند(تبدیل یک لیتر بنزین ۴ تومانی به دو لیتر بنزین ٧ تومانی) در کارت های سوخت خود ملزم هستند تا در بهمن ماه امسال، یک بار سوختگیری در جایگاه های سوخت داشته باشند.

یکی از مهمترین تغییرات رفتاری مردم در مصرف بنزین گرایش بخش عمده خودروسواران به خرید بنزین ۱۰۰۰ تومانی بوده است به طوری که بر اساس اظهارات انجمن جایگاه داران سوخت هم اکنون حدود ۴۰ درصد فروش بنزین در جایگاه ها با قیمت ۱۰۰۰ تومان انجام می شود.

از سوی دیگر، با کاهش تدریجی ذخیره بنزین ۴۰۰ تومانی و ۷۰۰ توماین کارت‌های هوشمند سوخت پیش بینی می شود بر حجم فروش بنزین ۱۰۰۰ تومان افزوده شود.

ناصر رئیسیفرد رئیس انجمن کارفرمایی جایگاهداران سوخت اخیرا در گفتگو با مهر با بیان اینکه در حال حاضر میزان فروش بنزین با قیمت ۴۰۰ تومانی به کمترین میزان ممکن به ویژه در پمپ بنزین مناطق شمالی شهر تهران و سایر کلانشهرها کاهش یافته است، اظهار کرده است: بیشترین میزان فروش بنزین در جایگاهها با قیمت آزاد ۱۰۰۰ و یکهزار و ۱۰۰ تومانی انجام می گیرد، با این وجود در هفته نخست هر ماه با توجه به واریز سهمیه ۷۰۰ تومانی به کارتهای سوخت کمی از میزان فروش بنزین آزاد کاسته میشود.