پافشاری کشورهای عربی بر حفظ تولید اوپک

به گزارشافکارنیوز،هیئت های نمایندگی کشورهای عربی عضو اوپک روز دوشنبه گفتند، تلاش دیپلماتیک ایران و ونزوئلا برای کاهش تولید اوپک فعلا نتوانسته موضع سرسختانه قبلی این گروه در زمینه تولید را تلطیف نماید.

افت قیمت نفت به زیر ۴۶ دلار در روز دوشنبه در حال وارد آوردن فشار بر اقتصاد در حال کوچک تر شدن ونزوئلا و اقتصاد تحریم زده ایران است.
نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا روز یکشنبه با شاهزاده سلمان در ریاض دیدار و گفت و گو کرد و از آنجا عازم قطر و الجزایر شد تا با مقامات این کشورها نیز در خصوص بحران کاهش قیمت نفت به رایزنی بپردازد.

اما کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که بیش از نیمی از ۱۲ عضو اوپک را تشکیل می دهند، همچنان سرسختانه بر موضع خود در مورد عدم کاهش تولید سازمان پافشاری می کنند.

عضو یکی از هیئت های نمایندگی در نزد اوپک گفت: «تلاش هایی از سوی ونزوئلا برای کاهش تولید صورت می گیرد. این همان استدلالی است که آنها در وین مطرح کردند و هم اکنون نیز در مورد آن لابی می کنند. اما تا آنجایی که من می بینم نشانه ای از کاهش تولید کشورهای حوزه خلیج فارس دیده نمی شود.»
وی افزود: «تنها راه حل این است که بازار این عرضه اضافی را جذب کند و میزان آن در نشست وزرای اوپک در نشست ماه ژوئن برآورد خواهد شد.»

یک عضو دیگر یکی از هیئت های نمایندگی گفت: «شما باید کمی به اوپک فرصت بدهید تا تاثیرات تصمیمات اتخاذ شده بر قیمت ها را ببیند. من فکر می کنم وزیر نفت عربستان در این باره کاملا به صراحت اعلام موضع کرده است.»
علی النعیمی، وزیر نفت عربستان گفته، همتایان خود در اوپک را قانع کرده است که هر چقدر هم قیمت کاهش یابد، کاهش تولید به نفع اوپک نیست.

یک منبع آگاه گفت، در جریان سفر مادورو به قطر، مقامات قطری هیچ قول یا تعهدی در جهت اقدام برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت نداده اند.
یک منبع دیگر در اوپک گفت: تنها راه مفید واقع شدن هرگونه توافقی تعهد کامل همه اعضاست. کشورهای ایران، ونزوئلا، الجزایر، نیجریه و عراق همگی باید تولید خود را کاهش دهند.