عراق قیمت نفت خود را افزایش داد

به گزارشافکارنیوز،پس از آنکه عربستان قیمت نفت خود در منطقه را افزایش داد؛ عراق، دومین تولید کننده بزرگ عضو اوپک نیز قیمت فروش نفت سبک بصره خود برای تحویل در ماه فوریه در آسیا را ۳۰ سنت در هر بشکه افزایش داد. نفت بصره نفت اصلی عراق محسوب می شود.

شرکت بازاریابی نفت عراق دیروز با صدور بیانیه ای، قیمت نفت سبک بصره را ۳ دلار و ۷۰ سنت کمتر از متوسط شاخص نفتی عمان و دوبی اعلام کرد. عربستان نیز در روز ۵ ژانویه قیمت نفت اصلی خود در بازار آسیا را افزایش داده بود. ایران هم هفته گذشته قیمت نفت خود برای تحویل در ماه فوریه در آسیا را افزایش داد.

تخفیف اعلام شده برای قیمت نفت سبک بصره در ماه فوریه پایین تر از تخفیف ۴ دلاری اعلام شده برای این نفت در ماه ژانویه است. تخفیف ارائه شده در ماه ژانویه بزرگترین تخفیف برای نفت عراق حداقل از اوت ۲۰۰۳ تاکنون بوده است.

رابین میلز، رئیس موسسه مشورتی منار انرژی در دوبی گفت: «این اقدام در راستای اقدام عربستان انجام می گیرد… عربستان معمولا ایجاد کننده روند است و همه باید این را در ذهن داشته باند.»


با مطرح شدن این نظر که فزونی عرضه در بازار در نیمه اول سال ۲۰۱۵ نیز ادامه خواهد داشت، قیمت نفت در هفته گذشته به پایین ترین رقم در بیش از ۵ سال گذشته رسید. عربستان قیمت نفت خود در بازار آسیا در ماه فوریه را افزایش داد و این نگرانی را ایجاد کرد که بزرگترین صادر کننده نفت جهان در حال عقب نشینی از اعطای تخفیف قابل توجه برای دفاع از سهم خود در بازار در مقابل تولید کنندگان نفت شیل آمریکا و تولید کنندگان غیر عضو اوپک است.

اما عراق قیمت نفت سبک بصره برای تحویل در ماه فوریه در اروپا را کاهش داد و قیمت آن را از ۴ دلار و ۳۵ سنت پایین تر از قیمت روز نفت برنت در ماه ژانویه به ۵ دلار و ۹۵ سنت پایین تر از قیمت نفت برنت در ماه فوریه رساند.