راهبرد اوپک در سطح تولید نفت تغییر نمی کند

به گزارشافکارنیوز،«سهیل بن محمد المزروعی» وزیر نفت امارات اعلام کرد که سازمان کشورهای صادرکننده نفت، «اوپک»(OPEC) در راهبرد خود برای تولید نفت هیچ تغییری نخواهد داد و هرگونه تغییر ناگهانی در قیمت نفت بعید است.

بنا به گزارش وبگاه خبری لندنی «سیتی تاک»، المزروعی روز دوشنبه(دیروز) در کنفرانس انرژی در ابوظبی گفت: راهبرد اوپک هرگز تغییر نخواهد کرد و سطح تولید نیز شاهد تغییری نخواهد بود.

المزروعی گفت: راهبرد تغییر نخواهد کرد… عدم تغییر سطح تولید، این پیام را به بازار و همچنین تولید‌کنندگان دیگر(نفت) می‌دهد که باید عاقلانه رفتار کنند و از طرفی هم باید در نگاه به افق توسعه بازار جهانی نفت، به اعضای اوپک تأسی کنند تا افزایش تولید متناسب با این توسعه باشد.

وزیر نفت امارات در حالی این سخنان را می‌زند که قیمت هر بشکه نفت به کمترین مقدار خود در خلال ۶ سال اخیر یعنی ۴۶ دلار رسیده است.

­­­­در همین خصوص، خبرگزاری «رویترز» نیز در گزارشی نوشت که تلاش ایران و ونزوئلا تاکنون نتوانسته‌ است عربستان و هم‌پیمانانش را برای کاهش تولید نفت اوپک متقاعد کند(جزئیات بیشتر).

«نیکولاس مادارو» رئیس‌جمهور ونزوئلا روز یک‌شنبه(۲۱ دی) با «سلمان بن عبدالعزیز» ولی‌عهد عربستان در ریاض دیدار کرد و پس از آن به قطر و الجزایر سفر کرد تا با مقامات این کشورها در زمینه بحران سقوط قیمت نفت مذاکره کند، اما کشورهای حاشیه خلیج فارس عضو اوپک که بیش از نیمی از ۱۲ عضو اوپک هستند، بر موضع خود مبنی بر عدم کاهش تولید پافشاری می‌کنند.

کشورهای الجزایر، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات عربی متحده، اکوادور، آنگولا و ونزوئلا اعضای سازمان اوپک هستند. اوپک کارتل بین‌المللی نفتی است که در سال ۱۳۳۹ در ژنو و با هدف «هماهنگی و یکپارچه‌سازی سیاست‌های نفتی کشورهای عضو و تعیین بهترین راه برای تامین منافع جمعی یا فردی آنها، طراحی شیوه‌هایی برای تضمین ثبات قیمت نفت در بازار نفت بین‌المللی به منظور از بین بردن نوسانات مضر و غیر ضروری و فراهم کردن درآمد ثابت برای کشورهای تولیدکننده نفت» در ژنو تشکیل شد که در سال ۱۳۴۴ به «وین» اتریش منتقل شد.

۱۲ سپتامبر ۱۹۶۰ نیز کشورهای صادر کننده نفت با هدف محافظت از منافع خود اقدام به تاسیس سازمان واحدی موافقت کردند که به اختصار اوپک نامیده شد. این توافق در پایان مذاکرات نمایندگان این کشورها در بغداد حاصل شد.