فشار سناتورها برای انتشار «اسناد محرمانه ۱۱سپتامبر از نقش برجسته خاندان آل سعود»
گروه بین الملل -

داستان یازده سپتامبر از زمانی که سناتور آمریکایی، باب گراهام، در کنفرانس خبری خود در کایپتول هیل، خواستار انتشار ۲۸صفحه منتشر نشده از گزارش ۱۱سپتامبر شد، وارد فاز جدیدی شد.

به گزارشافکارنیوزبه نقل از دیلی بیست؛ آنطور که گراهام مدعیست، این ۲۸صفحه منتشر نشده، به نقش بسیار مهم عربستان سعودی به عنوان سرمایه گذار اصلی هواپیماربایان حادثه یازده سپتامبر اشاره می کند.

گراهام با اشاره به حوادثاخیر پاریس می گوید که «این موضوع ممکن است به دید برخی ها کهنه به نظر برسد اما همان چیزیست در سرتیترها می بینیم.» این صفحات به بهانه اینکه انتشار آنها به امنیت ملی آمریکا اسیب خواهد رساند، افشا نشده اند.

گراهام می گوید که طبقه بندی نگه داشتن این اسناد بخشی از الگوی سرپوش گذاشتن است که باعثشده است تا مردم آمریکا ۱۲ سال در تاریکی به سر برند. به گفته وی، خیلی «غیر محتمل» به نظر می رسد که ۱۹هواپیما ربا به تنهایی عمل کرده باشند. صفحات منتشر نشده نشان می دهند که چگونه شبکه اجازه داده است تا ۱۱ سپتامبر اتفاق بیفتد. هنوز هم موقعیت دولت آمریکا به نحویست که برای حفاظت از دولت به عنوان مهمترین مسئول برای حمایت از شبکه است.

به گفته گراهام، عربستان به خوبی می داند چه کاری انجام داده است، ایالات متحده آمریکا نیز می داند آنها چه کار کرده اند. و هنگامی که آمریکا موضع انفعالی اتخاذ می کند یا حتی تحقیقات را متوقف می سازد، یک پیام را به عربستان سعودی می فرستد: آنها به کار خود ادامه دهند و حتی در حمایت از اسلام افراطی شتاب بخشند. گراهام در گفته های خود تاکید کرد که «هر دوی القاعده و داعش، مخلوق عربستان سعودی هستند.»

گراهام به خوبی به یاد می آورد که هنگامی که ۸۰۰ صفحه از گزارش سنا در سال ۲۰۰۴، منتشر شد، او و سناتور شلبی، از اینکه مهم ترین فصل این گزارش تنظیم و منتشر نشده، شوک زده شدند.

همچنین سناتور جمهوری‌خواه «والتر جونز» و سناتور دموکرات «استیفن لینچ» تاکید کرده اند که از طبقه بندی خارج ساختن ۲۸صفحه این گزارش برای اینکه مردم آمریکا با حقیقت اشنا شوند، لازم است. در دو موقعیت متفاوت، اوباما به خانواده های قربانیان حوادث۱۱سپتامبر گفته بود که وی می خواهد صفحات محرمانه گزارش ۱۱سپتامبر را ببیند. لینچ و جونز نیز در نامه ای به اوباما در ماه آوریل، خواستار اقدام اوباما در این زمینه شده اند.

در میان شرکت کنندگان، جک کویین، وکیل رده بالای کاخ سفید در زمان کلینتون و همچنین نماینده خانواده های قربانیان حادثه یازده سپتامبر برای اخذ غرامت از عربستان سعودی نیز حضور داشت. وی می گوید: «عجیب و غریب نیست در صورت افشای واکنش ما در قبال حادثه یازده سپتامبر و همچنین درز اطلاعات محرمانه در خصوص نحوه حفاظت ما از طراحان این ماجرا، به هوا پرتاب شویم.»

سیاست های دو حزبی ایالات متحده، عربستان سعودی را همواره خوشحال نگه داشته است. یک قاضی فدرال، در حال بررسی پرونده ۸۰هزار صفحه ای از نقش یک خانواده برجسته سعودی و ارتباطات گسترده آنها با سه تن از هواپیماربایان در زمان حضور آنها در مدرسه پرواز ساراسوتای فلوریدا، است. این خانواده به طور ناگهانی آمریکا را به مقصد عربستان سعودی در چند روز قبل از وقوع این حادثه، ترک کرده اند؛ آن هم در حالیکه میز شام خود را رها کرده و یک ماشین جدید در پارکینگشان پیدا شده بود. گراهام می گوید: آنها می دانستند اتفاقی در حال رخ دادن است و بهتر است آنها در کشور نباشند. یکی از اعضای این خانواده، از مشاوران رده بالای آل سعود است.

آنطور که سناتور آمریکایی می گوید، پلیس اف بی آی، در ابتدا با افشای اطلاعات مربوط به او خودداری کرده است. به دنبال همین موضوع، گراهام به دلیل سرپوش گذاشتن بر نقش عربستان سعودی در حادثه ۱۱سپتامبر و در سراسر موسسات ایالات متحده آمریکا پی می برد. اما اکنون با گذشته بیش از یک دهه، این صفحات همچنان به عنوان رازی محرمانه باقی مانده اند.