کاهش ۶۰ درصدی بهای جهانی نفت

به گزارشافکارنیوز،نفت برنت برای تحویل در ماه فوریه ۴۶ دلار و ۴۰ سنت در هر بشکه(پایین ترین قیمت از مارس ۲۰۰۹) معامله شد و نفت وست تگزاس اینترمیدیت برای تحویل در همین ماه به ۴۴ دلار و ۲۰ سنت در هر بشکه رسید.

دانیل سوگارمن تحلیلگر نفتی گفت: امروز یک مقام سعودی تاکید کرد روزهای نفت ۱۰۰ دلاری به پایان رسیده است. مشخص نیست که آیا این سخنان واقعا احساس مقامات سعودی در ریاض است یا صرفا صحبتی بر تاکید بر عزم راسخ عربستان در مورد عدم کاهش تولید نفت.

بهای جهانی نفت به دلیل عرضه فراوان در بازار، نگرانی درباره تقاضا و افزایش ارزش دلار در اقتصاد ضعیف جهانی، از ماه ژوئن تاکنون تقریبا ۶۰ درصد ارزش خود را از دست داده است.

در ماه نوامبر پس از تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) مبنی بر تثبیت تولید، روند کاهشی قیمت نفت سرعت بیشتری پیدا کرد.

موسسه رتبه سنجی اقتصادی مودی روز سه‌شنبه رتبه بدهی‌های این کشور را دو پله کاهش داد و اعلام کرد درآمدهای نفتی از دست رفته ونزوئلا به وضوح خطر ورشکستگی این کشور را افزایش داده است. ونزوئلا یکی از اعضای اوپک است که خواستار کاهش تولید نفت این سازمان است.

روسیه یکی دیگر از تولیدکنندگان بزرگ نفت است که کاهش قیمت نفت در کنار تحریمهای غرب به دلیل تحولات اوکراین باعثشده روبل روسیه در سال گذشته میلادی ۴۱ درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست بدهد.

وزير انرژي اسکاتلند از لندن خواست براي کمک به صنعت نفت درياي شمال به منظور مقابله با چالشهاي جدي کاهش قيمت نفت اقداماتي را انجام دهد.