شاید منشاء ابولا خفاش ها باشند

به گزارشافکارنیوز،روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در پایگاه اینترنتی خود نوشت: خفاش ها در فصل سرد سال، زمستان خوابی دارند و ضربان قلب آنها، به یک یا دو تپش در دقیقه کاهش می یابد، درجه حرارت بدنشان به صفر نزدیک می شود و نفس کشیدن آنها، قابل تشخیص نیست.

دکتر لیلی(Lilley) و همکارانش، در یک بررسی دقیق، تلاش کرده اند ریشه «سندروم(یا «نشانگان») بینی سفید» را شناسایی کنند. این بیماری، نوعی بیماری قارچی است که از ابتدای بروز آن در یک دهه قبل در آلبانی، دست کم شش میلیون خفاش را در آمریکای شمالی تلف کرده و این احتمال وجود دارد که برخی گونه های خفاش ها را به طور کل نابود کند.
از جمله این گونه های در معرض خطر، خفاش های زبان دراز پالاس(Pallas’s long - tongued bat) هستند.

قارچ ها در غارها و مکان هایی که خفاش ها زندگی می کنند، این پرندگان را هدف قرار می دهند. حال پژوهشگران تلاش دارند با شناسایی بیولوژی پیچیده زمستان خوابی معمول خفاش ها، مشکل را شناسایی کنند.

خفاش ها در زمان زمستان خوابی، خود را هر هفته یا هر دو هفته یک بار در سراسر زمستان، برای چندین ساعت، گرم می کنند. دانشمندان هنوز نمی دانند علل چنین کاری و نقش آن در بقای خفاش ها چیست.

به گفته یک «دان ریدر»، از پژوهشگران این طرح علمی، تمام کارهایی که خفاش ها در طول پائیز صورت می دهند، خوردن بی وقفه تا حد افزایش وزن و چاقی مفرط است. ۹۰ درصد از این تلاش ها برای گرم نگهداشتن دمای بدن خفاش صورت می گیرد.

پژوهش تازه این احتمال را مطرح می کند که نشانگان بینی سفید، زمینه اختلال در چرخه دمایی بدن خفاش را فراهم می کند و در نتیجه دستگاه ایمنی بدن خفاش از روند عادی خارج می شود.

یکی از دستاوردهای این پژوهش این است که دستگاه ایمنی بدن خفاش، در برابر بسیاری از بیماری ها و عوامل بیماری زا، مقاوم است؛ این دستاورد، به دانشمندان درباره راه جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری های دوره پیری از جمله سرطان سرنخ می دهد.

همچنین شواهد درباره مقاومت خفاش ها در برابر بسیاری از ویروس های مرگبار جهان، از جمله ابولا، بیماری های تنفسی از جمله سارس و مرس و همچنین بیماری های آشناتر از جمله سرخک قوت گرفته است.

همچنین خفاش ها عمری به نسبت طولانی دارند. در حالی که خفاش برانت اوراسیا (Brandt's bat of Eurasia) به طور میانگین، فقط شش گرم وزن دارد و یک موش معمولی، ۲۰ گرم است، اما احتمال زنده ماندن یک ساله موش ها کم است؛ با این حال، این نوع خفاش، حتی تا ۴۰ سالگی عمر می کند. این موضوع، مقاومت بدن خفاش ها را نشان می دهد. به گفته یک پژوهشگر، احتمال ابتلای خفاش ها به تومور نیز بسیار کم است.