هفت خط مترو را تا سه سال دیگر تمام می‌کنیم

به گزارش افکارنیوز، محمد باقر قالیباف شهردار تهران صبح امروز در سومین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا تاکید کرد که برای کاهش آلودگی هوای تهران توسعه حمل و نقل عمومی و مترو بر هر برنامه دیگری در شهرداری تهران اولویت دارد. قالیباف آلودگی هوا را چالش بزرگ کشور خواند و از آلودگی هوا، آلودگی خاک و همچنین آب تهران سخن گفت.

شهردار تهران با بیان اینکه در تهران آب، خاک و هوای آن یعنی سه عامل حیاتی آلوده است گفت که اگر همه برای کاهش آلودگی هوا و جلوگیری از تولید دیگر آلاینده ها تلاش نکنیم چیزی جز فاجعه در انتظار ما نخواهد بود. او گفت: امروز گرد هم آمدیم تا برای مهمترین و بزرگترین چالش کشور با هم همفکری و همکاری کنیم. حرف امروز درباره آلودگی هوا و آلودگی صداست. دو معضلی که درجه اهمیت آنهابرای شهرهای ما بسیار بالاست و پیامدهای آن به طور مستقیم زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است. آلودگی هوای شهرها امروز این برای ما بزرگترین چالش است، چالشی که اگر تداوم پیدا کند و اگر خدای نکرده مدیران و مسئولان و مردم در مواجهه با آن منفعلانه عمل کنند بدون شک یک فاجعه ملی در انتظار ماست.

او برگزاری نشست های تخصصی را نقطه امیدوار کننده ای برای شناخت دقیق تر و علمی تر آلودگی هوا فراهم می کند، او افزود: ما نیازمندیم آلودگی هوا و صدا را دقیق تر بشناسیم و به جزئیات آن وارد شویم چرا که اگر همه ابعاد این پدیده را نشناسیم نمی توانیم آن را به درستی کنترل کنیم.

شهردار تهران در ادامه حرف هایش بخشی از فعالیت های شهرداری تهران در حوزه آلودگی هوا را توضیح داد: نتیجه فعالیت های همکاران ما در شهرداری تهران به نتایج زیادی رسیده است. در حال حاضر شناخت دقیقی از نوع آلاینده های هوا و منابع تولید کننده آن داریم به طوری که می دانیم با چه برنامه ریزی و چه اقداماتی می توانیم آلاینده ها را دقیقا به چه میزانی و در چه مناطقی کاهش دهیم.

به گفته قالیباف، به طور روشن آنچه بیشترین تاثیر را در آلودگی هوای تهران می‌گذارد بحثمربوط به انرژی و مصرف سوخت است، او ادامه داد: هم کیفیت سوخت تولیدی اعم از گاز و بنزین و گازوئیل و هم نوع مصرف و همچنین حجم مصرف مهمترین عوامل کلیدی در تولید آلاینده های هوا هستند و بیشترین آلایندگی در تهران را وسایل متحرک تولید می‌کنند. به گفته شهردار تهران نکته کلیدی در برنامه هایی که برای مبارزه با آلودگی هوا وجود دارد برنامه ریزی های پیشگیرانه است به این معنا که: «ما باید در همه تصمیم گیری هایمان و سیاست هایمان به این سمت برویم که تولید آلاینده شود نه اینکه آلاینده تولید شود و بعد با آن مبارزه کنیم. اولویت برنامه های ما باید جلوگیری از تولید آلاینده باشد برای تحقق این موضوع باید در بخشی از سیاست ها و فعالیت ها بازنگری کنیم».

شهردار تهران ادامه داد: البته همه این موضوعات در حیطه وظایف شهرداری تهران نیست البته ما در شهرداری تهران از زیر بار مسئولیت فرار نمی کنیم ولی همه افرادی که در تهران زندگی می کنند، تک تک آنها در برابر آلودگی هوا مسئولیت دارند و در این میان شهرداری بیشتر از همه شهروندان مسئول است اما توجه داشته باشید که مسئولیت قانونی برای کاهش آلودگی هوای تهران با جای دیگری است.

قالیباف در ادامه حرف هایش از وزارت نفت برای بهبود کیفیت سوخت تشکر کرد و گفت: حقیقتا در سال های اخیر به ویژه در یک سال و نیم اخیر وزارت نفت حداقل برای شهر تهران در کیفیت تولید سوخت مخصوصا در بنزین و گازوییل گام های بسیار جدی و اساسی برداشته است هر چند که هنوز به نقطه مطلوب و قابل قبول نرسیده ایم اما برای همین دستاوردها از دوستانمان در حوزه نفت که تولید کننده انرژی هستند تشکر می‌کنیم.

شهردار تهران در ادامه سخنانش در سومین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا، چالش هایی که در حال حاضر در حوزه آلودگی هوا پیش روی برنامه ریزان و مدیران اجرایی وجود دارد را مورد اشاره قرار داد و گفت: یکی از مهمترین چالش ها قانون است. درست است که ما در برخی موارد برای کاهش آلودگی هوا نیازمند اصلاح قوانین و مقررات هستیم اما مشکل بزرگ تر و چالش تلخ ما این است که قوانین را اجرا نمی‌کنیم و این خسارت بزرگی است این یعنی اگر قانون جدیدی هم بنویسم و اجرا نشود هیچ فایده ای برای ما ندارد.

قالیباف، چالش دیگر را بحثاستانداردها دانست و گفت: در حوزه استاندارد رفتار ما شکلی است و ماهیتی نیست و اصولا استانداردها معیار توجه نیست همانطور که گفته می شود تولید خودروها با استاندارد یورو ۲ است اما متخصصان ما بررسی می کنند و می بینند که اینطور نبوده است. قالیباف، در معرفی چالش های پیش رو برای مبارزه با آلودگی هوای تهران به فرهنگ استفاده از انرژی و سوخت در کشور اشاره کرد و گفت: در اینجا هم مردم و هم مسئولان هر دو مقصرند. آماری را نگاه می کردم تقریبا به ازای هر نفر حدود ۳۱۰ لیتر مصرف بنزین داشتیم بر اساس همین آمار به ازای هر ده هزار نفر از جمعیت ایران ۱۱۰ یا ۱۱۵ خودرو داریم. این در شرایطی است که در ۲۸ کشور اروپایی با ۵۰۰ میلیون نفر جمعیت سرانه مصرف بنزین حدود ۲۶۰ لیتر است آن هم در شرایی که به ازای هر هزار نفر ۴۵۰ خودرو دارند. آنها چند برابر ما خودرو دارند ولی بنزین کمتری نسبت به ما مصرف می نند و این نشان می دهد فرهنگ مصرف ما دچار اشکالاتی است.

شهردار تهران در ادامه اینکه فرهنگ مدیریت فرابخشی و هماهنگی در نظام مدیریتی و برنامه ریزی کشور وجود ندارد انتقاد کرد و گفت: من بارها گفته ام که بالاخره باید مشخص باشد که چه کسی مسئول مدیریت کاهش آلودگی هوای تهران است. البته این به این معنی نیست که ما بیاییم وظایف و اختیارات همه دستگاه ها را جمع کنیم و به یک دستگاه بدهیم من با تمرکز گرایی مخالفم اما مساله این است که در کشور ما فرهنگ کار فرابخشی و هماهنگی وجود ندارد.

او به فعالیت کمپین آسمان آبی و خط سفید هم اشاره کرد و گفت: اگر شعار آسمان آبی، زمین پاک را در سطح شهر دیده اید به این موضوع توجه کنید که کمپینی که فعال شده این هدف را دنبال می کند که اجرای قانون را در تهران به فرهنگ تبدیل کند. اگر ما می گوییم که بین خطوط سفید حرکت کنید به این دلیل است که راندگی با احترام به قانون و توجه به حرکت بین خطوط موجب کاهش ترافیک و به دنبال آن کاهش آلودگی هوا می شود.

قالیباف ادامه داد: شما وقتی بین خطوط رانندگی می‌کنید در واقع جانتان را نجات می دهید نه به خاطر اینکه تصادف نمی کنید به خاطر اینکه هوا را کمتر آلوده می کنید. همین چند دقیقه پیش گفته شد که در تهران روی ۸ تن ذرات معلق تولید می شود اجازه بدهید من هم بگویم که در همان روزی که ۸ تن ذرات معلق تولید می شود در همان روز هم در همین شهر ۸ هزار تن زباله تولید می شود. آن ۸ تن ذرات معلق هوا را آلوده می کند و این ۸ هزار تن زباله زمین و خاک را. آیا شهری که هم هوایش آلوده است هم خاکش و آبش از دست نرفته است؟ با ادامه این وضع چه چیزی از آن باقی می ماند؟

شهردار تهران در ادامه حرف هایش از مردم خواست تا به شعار آسمان آبی، زمین پاک توجه کنند، او گفت: بحثجدی ما برای کاهش آلودگی هوا اصلاح فرهنگ ترافیک است. ما برای توجه شهروندان به خطوط سفید زیرساخت ها را اصلاح کردیم. از اردیبهشت ماه امسال همکاران ما در حال رفع اشکال از خط کشی های تهارن بودند. خودمان هم می دانیم که اشکالاتی هم داشتیم. جاهایی بود که اگر فرد خط سفید را می گرفت و جلو می رفت می‌خورد به جدول یا می رفت می رسید به تیر چراغ برق، یا مواردی بود که راننده بین خطوط رانندگی می کرد اما ناگهان خطوط تمام می شدند! امروز ما همه اشکالات را اصلاح کردیم. از اردیبشهت ماه همکاران ما زحمت زیادی کشیدند هر جا خطوط اصلاح شده و پیاده راه ها اصلاح شده است.

شهردار تهران گفت: در مواردی که این اصلاحات خط کشی ها انجام و استانداردها اعمال شده اتفاق مهمی افتاده و آن اینکه بررسی های ما نشان می دهد ۷۰ درصد مردم بدون اینکه به آنها تذکر بدهیم قانون را رعایت کردند و این نشان می‌دهد. همکاری دقیق مسئولان و مردم با هم به نتیجه منجر می شود. ارتقای فرهنگ ترافیک هم در وقت ما صرفه جویی می کند و هم به اقتصاد ما کمک می کند و هم به جان ما. تاکید می کنم جان ما نجات پیدا می کند نه از باب تصادف بلکه به خاطر اینکه هوای سالم تری را تنفس می کنم و در شهر سالم آرامش بیشتری برای زندگی داریم.

قالیباف در انتهای حرف هایش تاکید کرد که شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوای تهران سیاست توسعه حمل و نقل عمومی و مترو را پیش می برد. او ادامه داد: ۶ سال متوالی است بودحه شهردای تهران متمرکز بر حمل و نقل عمومی است. زمان متوسط ساخت مترو در تهران از ۲.۵ کیلومتر به ۲۲ کیلومتر در سال رسیده است. در کشورهای پیشرفته هم با این سرعت ساخت مترو سنگین در زیر زمین اتفاق نمی افتد. من بارها گفته ام که در حوزه حمل و نقل عمومی شهرداری تنهاست و واقعا هم تنهاست ولی ما به خاطر بحث آلودگی هوا چون باورمان توسعه حمل و نقل عمومی است این راه را ادامه می دهیم و از الان تا سه سال دیگر یعنی از سال ۹۳ تا ۹۵ مترو را به اندازه تاریخ گذشته مترو در تهران توسعه خواهیم داد و برنامه ما این است که هفت خط مترو را تا پایان سال ۹۵ به اتمام برسانیم