زلزله سیاسی در عربستان با مرگ ملک عبدالله

به گزارش افکارنیوز، ولید المعلم وزیر خارجه سوریه در گفت‌وگو با شبکه الاخباریه این کشور تاکید کرد که هر گروهی که نشست مسکو را تحریم کند نقشی در آینده سوریه نخواهد داشت.

وزیر خارجه سوریه درباره نشست مسکو که قرار است در ۷ تا ۹ بهمن برگزار شود، گفت: بشار اسد به ما توصیه‌هایی کرده است که تمام تلاش خود را برای موفقیت این نشست انجام دهیم و رفتن ما به مسکو یک گام مثبت خواهد بود. نشست مسکو با نشست‌های قبلی متفاوت است از این جهت که ما معارضان گفت‌و‌گو می‌کنیم و کشورهایی حضور ندارند که دخالت کنند یا از طرف خاص علیه طرف دیگر حمایت کنند.

هر گروهی که نشست مسکو را تحریم کند نقشی در آینده سوریه ندارد


وی با اشاره به اینکه اسامی هیئت نظام سوریه که در مسکو شرکت خواهند کرد مشخص شده است، تاکید کرد کسانی که به مسکو می‌روند در یک گفت‌وگوی مستقل مشارکت می‌کنند، و هرکس این گفت وگوها را تحریم کند نقشی در آینده سوریه نخواهد داشت.

معلم گفت که بسیاری از کشورهای منطقه و خارج از منطقه از نشست مسکو راضی نیستند و از طریق طرح برخی از مسائل مانند سرنگونی نطام و کنار رفتن بشار اسد برای شکست آن تلاش می‌کنند و تاکید کرد که این بمب‌ها نشست مسکو را منفجر خواهد کرد.

درباره نشست معارضان در قاهره با ما مشورتی صورت نگرفت


وزیر خارجه سوریه در خصوص نشست قاهره که قرار است بین معارضان برگزار شود، گفت: برای این نشست با ما مشورتی نشد و هر چیزی که با ما در مورد آن مشورت نشود برای ما اهمیتی ندارد.

اسرائیل بهای حمله به القنیطره را پرداخت خواهد کرد


ولید العملم تاکید کرد، برکسی پوشید نیست که اسرائیل می‌خواهد تا جایی که امکان دارد از طریق آمریکا بحران سوریه را طولانی کند و آنها متحدانی در ترکیه، جهان عرب و اروپا دارند.

معلم با اشاره به حمله چند روز پیش رژیم صهیونیستی به القنیطره و شهادت ۶ تن از رزمندگان مقاومت، به خانواده‌های شهدای این حمله تسلیت گفت و افزود، که این عمل اسرائیل عجیب نیست. آیا اسرائیل در این حد احمق است که به حمله دست بزند در حالی که می‌داند بهای آن را پرداخت خواهد کرد.

اولویت کنونی ما نابودی ابزارهای اسرائیل در سوریه است


ولید معلم تاکید کرد که ما امکانات ضد هوایی داریم ولی اولویت ما الان نابودی ابزارهای اسرائیل(تروریست‌ها) در سوریه است.

عربستان با مرگ ملک عبدالله و ورود داعش، به سمت زلزله پیش می‌رود

معلم تاکید کرد که عربستان با ورود داعش به این کشور و با مرگ ملک عبدالله به سمت زلزله پیش می‌رود. عربستان به دلیل فرهنگ وهابیت برای رشد تروریسم و جبهه النصره بسیار مناسب است و سعودی ها برای حفظ امنیت‌‌شان باید شیوه خود را تغییر دهند.

ترکیه نقشی بزرگتر از اندازه واقعی خود بازی می‌کند

وزیر خارجه سوریه با تاکید بر اینکه ترکیه نقشی بزرگتر از اندازه واقعی خود را بازی می‌کند، گفت: ترکیه یک دشمن اساسی است و از شرایط جغرافیایی و مرزها سوء استفاده می‌کند و ارتباط عقیدتی داعش و حزب عدات و توسعه بر کسی پوشیده نیست. ترکیه باید از پاکستان و القاعده درس بگیرد و بداند که تروریسم به سوی آنکارا باز خواهد گشت.

ولید المعلم با اشاره به اصرار ترکیه برای ایجاد منطقه حائل طرح چنین سخنانی را کلامی بی‌ارزش توصیف کرد.

شرط بازگشت دمشق به اتحادیه عرب لغو کلیه تصمیم‌ها علیه ملت سوریه است


وزیر خارجه سوریه در خصوص احتمال بازگشایی سفارتخانه‌های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در سوریه، گفت: این یک تصمیم حاکمیتی است و در این خصوص با ما تماسی گرفته نشده و هرکس که این تصمیم را داشته باشد ما از آن استقبال می‌کنیم و این آنها بودند که روابط را قطع کردند و الان هم باید خودشان پیش قدم شوند.

معلم همچنین شرط بازگشت دمشق به اتحادیه عرب را لغو کامل تمامی تصمیماتی دانست که علیه ملت سوریه اتخاذ شده است.

وی در خصوص روابط کشورش با تونس گفت که برقراری مجدد رابطه تونس با دمشق به نفع آنهاست به ویژه اینکه صد ها تونسی در سوریه می جنگند.

وی با اشاره به روابط سوریه با مصر گفت اگر قاهره نقش واقعی خود را در جهان عرب پیدا کند باید از سوریه شروع کند.