«انقلاب دوم» در راه است

به گزارش افکارنیوز، جواد شمقدری با اشاره به فیلمنامه سریال «انقلاب دوم» که هم اکنون در مرحله پیش تولید است، گفت: چون این اثر فیلمنامه حساسی دارد با اینکه نگارش آن تمام شده است اما همچنان روی جزییات آن کار می کنم و هنوز مواردی را بازنویسی می کنم.

وی ادامه داد: به هرحال نویسنده، محقق و کارگردان این اثر خودم هستم و حدود ۹۰ جلد کتاب را که به ابعاد مختلفی از تاریخ معاصر پرداخته بود بررسی کردم. بعضی از این کتاب ها مبنای کار قرار گرفتند و بعضی به بخش هایی از قصه کمک کردند چون داستان «انقلاب دوم» نگاهی هم به مقاطعی از تاریخ دارد و همانطور که قبلا هم گفتم ماجرا از پیش از انقلاب شروع می شود و درباره انقلاب، گروهک ها و بعضی وقایع تاریخ هم در این سریال اشاره هایی وجود دارد.

رجوع به خاطرات مخالفان و موافقان تسخیر لانه جاسوسی

کارگردان فیلم «طوفان شن» ۱۱ جلد کتاب و همچنین اسناد لانه جاسوسی را به عنوان منابع اصلی دانست و گفت: در این سریال به خاطراتی که از سه طرف درباره تسخیر لانه جاسوسی مطرح شده رجوع شده است. یعنی آنچه که گروه های سیاسی مخالف مطرح کرده اند، آنچه که دولتمردان گفته اند و حتی خاطراتی که آمریکایی ها و یا بعضی از خاندان سلطنتی در سخنان خود آورده اند.

وی با اشاره به اینکه سعی داشته است به صورت مستند در این اثر جلو برود، بیان کرد: من حتی از بعضی محققان تاریخ معاصر و دانشجویان خط امام هم خواسته ام تا فیلمنامه را بخوانند و براساس سخنان آنها هم قسمت هایی را بازنویسی کردم.

نمی خواهیم به کسانیکه نامشان در این فیلم می آید اجحافی صورت گیرد

شمقدری تصریح کرد: ما نمی خواهیم به کسانیکه نامشان در این فیلم می آید اجحافی صورت گیرد و به همین دلیل تمام دیالوگ هایی که از زبان شخصیت های حقیقی در داستان ارایه می شود ما به ازای بیرونی دارد البته ممکن است دیالوگی که گفته می شود عینا در موقعیت به تصویر کشیده شده نباشد اما دیالوگ های به کار برده شده خود اشخاص است و همین هم کار را سخت می کند.

رییس سابق سازمان سینمایی در پاسخ به اینکه چگونه می تواند همه افراد را از روایت یک برهه از تاریخ راضی نگه دارد، گفت: چون می دانیم همیشه عده ای معترض خواهند بود فیلمنامه به گونه ای ترتیب داده شده است که هر دیالوگی که از طرف اشخاص بیان می شود رفرنسی از طرف خودشان باشد. مثلا مطالبی که از زبان بازرگان بیان می شود همان سخنان و خاطراتی است که در منابع از او نقل شده است.

مصاحبه با افراد زنده آگاه از تسخیر لانه جاسوسی

وی اضافه کرد: به طور مثال اظهاراتی که افراد ضد انقلاب به طور مستقیم مطرح کرده اند و یا خاطراتی که جبهه فداییان خلق در دو شاخه اقلیت و اکثریت گفته اند و یا منتشر کرده اند در فیلمنامه به کار گرفته شده است.

کارگردان فیلم بر بال فرشتگان در پایان درباره صحت و قطعیت اسناد لانه جاسوسی نیز عنوان کرد: این اسناد محرمانه و گزارش هایی بوده اند که ماموران در سفارت به سازمان سیا ارسال کرده اند بنابراین پیش بینی می شود که از دقت لازم برخوردار هستند اما ممکن است که خاطراتی که در این زمینه وجود دارند به دلایلی با موضع گیری و یا کم و زیاد کردن مطالب باشد و به همین دلیل ما با افراد زنده هم مصاحبه کرده ایم.