چه کسانی حق ملاقات با شاه عربستان را دارند؟

به گزارش افکارنیوز، نشانه‌ها و گزارش‌ها که به صورت روزانه منتشر می‌شود حاکی است که «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان در وضعیت جسمی بسیار بدی قرار دارد.

پایگاه خبری «الوعی»، گزارش داد که «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر که در سفری کوتاه به عربستان رفته بود نیز از ملاقات خصوصی پادشاه این کشور بی نصیب مانده است.

پیش از این درخواست «جان مک‌کین» سناتور جمهوری‌خواه آمریکا که به عربستان سفر کرده بود برای عیادت خصوصی از شاه سعودی نیز با مخالفت نزدیکان پادشاه عربستان مواجه شده بود.

بیش از چهار هفته از غیبت شاه سعودی از انظار عمومی می‌گذرد در حالی که دیوان پادشاهی این کشور مدعی است که عبدالله بن عبدالعزیز که برای انجام چند آزمایش به شهرک پزشکی ملک عبدالله در ریاض منتقل شده بود تنها از التهاب ریه رنج می‌برد.

بر اساس این گزارش همه افرادی که برای ملاقات شاه محتضر سعودی به شهرک پزشکی ملک عبدالله مراجعه می‌کنند از عیادت پادشاه محروم و تنها با نزدیکان و اطرافیان وی دیدار می‌کنند.

پایگاه خبری «الوعی» اعلام کرد که علاوه بر «متعب بن عبدالله» فرزند پسر ارشد شاه سعودی، «سلمان بن عبدالعزیز» ولیعهد و برادر ناتنی وی به همراه «مقرن به عبدالعزیز» جانشین ولیعهد حق ملاقات حضوری با ملک عبدالله را دارند.

گزارش‌های فعالان شبکه‌های اجتماعی عربستانی حاکی است که ملک عبدالله مرگ مغزی شده و تنها با استفاده از دستگاه‌های پزشکی زنده نگه داشته شده است.

بر این اساس این اقدام تنها برای حل و فصل اختلافات بی سابقه شاهزادگان سعودی بر سر قدرت و گمانه‌ها درباره احتمال ایجاد ساز و کاری برای انتقال قدرت به «متعب بن عبدالله» پسر ملک عبدالله با مدریت «خالد التویجری» رئیس دیوان پادشاهی این کشور است.
پیشتر نیز یکی از شاهزاده‌های سعودی ضمن انتقاد از ایجاد محصور نگه داشتن شاه سعودی در حلقه‌ای خاص از نزدیکان وی، نسبت به قدرت التویجری هشدار داده بود.

«عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه ۹۰ ساله عربستان، چهارشنبه ۳۱ دسامبر، در آخرین روز سال میلادی گذشته، به دلیل مشکل تنفسی به بیمارستان منتقل شد.

دیوان پادشاهی عربستان با اعلام این خبر گفت که پادشاه به بیمارستان شهرک پزشکی «ملک عبدالله» منتقل شده است و به جزئیات بیشتری اشاره نکرد اما دو روز بعد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که او به دلیل التهاب ریه و مشکل تنفسی در بیمارستان بستری شده است.

با آنکه بیش از چند هفته از انتقال پادشاه به بیمارستان گذشته است، هنوز تصویری از او دال بر اینکه او زنده است، منتشر نشده است.