حزب الله چگونه پاسخ می‌دهد؟

به گزارش افکارنیوز، " عبدالباری عطوان " روز چهارشنبه در مطلبی در روزنامه رأی الیوم درباره پاسخ حزب الله لبنان به رژیم صهیونیستی نوشت:

انتقام حزب الله حتمی است و(اسرائیل) هزینه سنگینی را خواهد پرداخت؛ پاسخ حزب الله تکان دهنده و بزرگ و سریعتر از آن چیزی بود که بسیاری تصور می‌کنند.

سید حسن نصرالله رهبر مقاومت لبنان یک سال قبل وعده داد که جبهه جولان را می گشاید، و فکر نمی کنیم که این تیم از فرماندهان ارشد لبنانی و ایرانی برای تفریح در آنجا بودند؛ بلکه آنان در حال آماده سازی این جبهه به عنوان نقطه‌ای برای عملیات بودند، مانند آنچه که در جنوب لبنان و غزه روی داد؛ شاید شاهد آن باشیم که این جبهه تقریبا فراموش شده شعله ور شود؛ آن هم به صورتیکه که حتی به ذهن اسرائیلی ها و همپیمانان آن نخواهد رسید.

اسرائیل از هر زمان دیگری نگرانتر است، زیرا زمان و نوع سلاح مورد استفاده در پاسخ به این جنایت را نمی داند؟ آیا از جنوب لبنان صورت می گیرد و یا از بلندهای اشغالی جولان و یا خارج از فلسطین؟ و این عملیات چگونه صورت خواهد گرفت، با موشکها یا پهپادهای " ایوب " و یا بمبهای کاشته شده در مرزهای شبعا و یا تونلهای سری مرزی مانند آن کاری که نیروهای مقاومت غزه انجام دادند؟

***
ترسی که اکنون به دلیل انتظار در دل اسرائیل افتاده است، بسیار دردناکتر از خود انتقام است؛ هنگامیکه ژنرال محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه می گوید اسرائیل باید منتظر صاعقه‌ای ویرانگر باشد و سپاه به حمایت گسترده از مبارزان و مجاهدان در منطقه تا پاک شدن جرثومه فساد از جغرافیای سیاسی منطقه ادامه می دهد، اسرائیل حق دارد که در ترس و نگرانی باشد.

اظهارات یک مسؤول اسرائیلی که گفته بود " ما قصد ترور ژنرال الله دادی را نداشتیم و فکر می کردیم که سرنشینان دو خودرو گروهی از مبارزان عادی حزب الله هستند " بیانگر این مسأله است که این رژیم از دست زدن به این جنایت پشیمان شده است.

انتظار برای اجرای حکم اعدام از خود اعدام ترسناکتر است؛ ایستادن در برابر چوبه دار.. به ویژه انکه این انتظار طولانی شود.. فرد مجرم نمی داند که چه زمانی او را برای ایستادن در برار جلاد بیدار می کنند.. این همان وضعیتی است که اسرائیل در آن قرار گرفته است.

همانطور که گفتم، مشکل از نظر اسرائیلی ها این است که احتمالات برای نحوه انتقام گرفتن زیاد است؛ اما بارزترین آنها احتمال وجود تونلهایی سری زیر مرزهای لبنان است.

من دو سال قبل از موزه مقاومت و جنگ سال ۲۰۰۶ در ملیتا در جنوب لبنان دیدن کردم و نمونه ای از این تونلهای مقاومت را دیدم. همچنین مقبره تانکهای مرکاوا را که افتخار صنایع نظامی اسرائیل است، مشاهده کردم.

در جریان تجاوز اخیر اسرائیل به غزه این تونلهای مقاومت را به یاد آوردم؛ هنگامیکه مردان قسام شاخه نظامی جنبش حماس از زیر زمین و وسط یک پایگاه نظامی اسرائیلی خارج شدند و همه کسانی را که در آن بودند از پا درآورده و کل عملیات را تصویر برداری کردند و پس از غنیمت گرفتن سلاحها، سالم به پایگاهشان بازگشتند.

***
اگر این دستاورد شاگردان بود، پس دستاورد اساتیدی که به مردان حماس ساختن این تونلها را آموخته اند چه خواهد بود.

اسرائیل روزهای دشوار و پرخطری را در پیش رو دارد، سران این رژیم ابتکار عمل را در دست ندارند . نخستین ضربه در جنگها تعیین کننده نیست ، درست مانند آنچه که در جنگ ژوئیه ۱۹۶۷ و سال ۱۹۷۳ روی داد. همچنین کسانی که اکنون مقابل اسرائیل ایستاده اند، به دنبال شهادت هستند و از آمادگی و سلاح بیشتری برخوردار هستند.