تخریب و یا صیانت از فضای سبز پایتخت؟
گروه اجتماعی

- قطع درختان و تخریب فضای سبز به منظور ساخت و ساز در کلانشهر تهران از جمله موضوعاتی است که چندی پیش پای شهردار منطقه یک را برای پاسخگوی و توضیح درباره این مساله به شورای شهر باز کرد.

به گزارشافکارنیوز،این بار یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رشد روز‌افزون تعرض به فضای سبز شهری در پایتخت و تغییر کاربری آن٬ گفته است: ‌ شهرداری در صیانت از فضای سبز شهری و جلوگیری از قطع درختان تهران نمره قبولی نخواهد گرفت.
جلیل‌ جعفری‌ بنه‌خلخال با بیان این مطلب اظهار داشته است: متاسفانه در سال‌های اخیر روند قطع درختان و ساخت آپارتمان در کلانشهر تهران اوج گرفته که این به طور حتم در آینده‌ای نه چندان دور تبعات بی‌شماری به همراه خواهد داشت.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی٬ با بیان اینکه شهرداری باید حافظ درختان باشد٬ تصریح کرده است: متاسفانه زیاد شدن طمع و زیاده ‌خواهی منجر به قطع درختان و حتی همکاری برخی مسئولان در تغییر کاربری فضای سبز شده است.

وی با بیان اینکه قطع درختان یک پارک یا فضای سبز به هر دلیلی قابل توجیه نیست٬ افزوده است: مسئولان باید پاسخگوی چرایی ساخت و ساز در پارک مادر٬ بوستان ولایت و سایر فضاهای سبز شهری باشند.

قناعتی: هرگونه تخریب فضای سبز را رد می کنیم
این اظهارات در حالی بیان می شود که ابوالفضل قناعتی از اعضای شورای شهر با رد هر گونه تخریب فضای سبز به افکارنیوز گفت: بر اساس مستندات موجود هیچ گونه ساخت و سازی در فضای سبز انجام نمی شود و اگر شهرداری در جایی مجبور به تخریب فضای سبز بوده حتم بدانید به جای آن چندین برابر فضا ایجاد کرده است.

وی افزود: برخی از دوستان اعلام کردند ساخت و سازهایی در منطقه یک و با تخریب محیط زیست و قطع درختان صورت گرفته که ما در این باره از شهردار منطقه یک برای پاسخگویی به شورای شهر دعوت کردیم که خوشبختانه آمارها نشان دهنده توسعه چند برابری و بهبود شرایط نگهداری فضای سبز داشت.
وی تاکید کرد: همه چیز در زمینه فضای سبز در تهران روشن و شفاف بوده و دوستان بهتر است هنگام اظهار نظرهای این چنینی به آمار و مستندات موجود نیز مراجعه کنند.

وی درباره توسعه فضای سبز در سایر مناطق تهران نیز اظهار داشت: در چند سال گذشته شاهد افزایش چند برابری وسعت فضای سبز در منطقه ۱۶ تهران به دلیل ساخت بوستان ولایت بوده ایم و در دیگر مناطق نیز به فراخور وسعت و فضاهایی که در اختیار شهرداری است، اقدام به توسعه فضای سبز شده است.

قناعتی درباره اظهار نظرها در مورد ساخت و سازها بر خلاف طرح تفضیلی نیز گفت: در طرح تفضیلی میزان ساخت و سازها به عنوان حق هر پهنه مشخص و اعلام شده به عنوان مثال در یک پهنه متقاضیان می توانند در بافت های فرسوده و یا حتی غیر فرسوده اقدام به ساخت در ۵ طبقه کنند و در پهنه دیگر ممکن است تعداد طبقات بیشتر و یا کمتر شود که این مساله از سوی شورایعالی معماری و شهرسازی کشور تدوین و ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: در برخی پهنه ها قابلیت ساخت بیش از ۵ طبقه وجود دارد که در کمیسیون ماده ۵ که شهردار تهران مسوول آن بوده و با حضور نمایندگان ۹وزیر برگزار می شود نسبت به سرنوشت ساخت یک ساختمان در ۱۰ یا ۱۵طبقه بر اساس بررسی امکان خدمات رسانی مواردی مانند آب، برق، گاز، ترافیک و … تصمیم گیری می شود و پس از تصویب در این کمیسیون، شهرداری مجاز به دادن مجوز ساخت به متقاضی خواهد شد.
وی بیان کرد: در چند سال گذشته و با بررسی پرونده های مختلف، مشخص شده که شهردار تهران حتی یک گام از قوانین مشخص شده در طرح تفضیلی خارج نشده است و حتی اگر در مواردی تخلفی از سوی مدیران میانی و … صورت گرفته کمیسیون ماده ۱۰۰به سرعت وارد موضوع شده که می توان به تخریب طبقه هفتم پاساژ علاءالدین اشاره کرد.
این عضو شورای شهر خطاب به نمایندگان و کسانی که نسبت به عملکرد شهرداری در این بخش ها انتقاد دارند، اظهار داشت: به طور ۱۰۰درصد نمی توانم تایید کنم تخلفی صورت گرفته و یا خیر اما اگر دوستان مصداقی سراغ دارند از آنها می خواهیم موارد را به ما اطلاع دهند و حتم بدانند به جدیت این مساله پیگیری خواهد شد.