سخن سال ۸۸ بنی‌صدر درباره تدبیر رهبری

به گزارش افکارنیوز، آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتگویی مشروح به مناسبت ایام‌الله دهه فجر و با اشاره به آغاز ورود به امام خمینی(ره) در ۱۲ بهمن ماه و با بررسی عواملی که به پیروزی انقلاب اسلامی منتهی شد اظهار داشت: تمامی مسائل و رویدادهایی از جمله پیروزی انقلاب اسلامی و پیدایش بزرگانی همچون امام خمینی(ره)، آیت‌الله بروجردی، شیخ عبدالکریم حائری یزدی، میرزای شیرازی و حتی پیدایش «کربلایی کاظم حافظ قرآن» از جمله مقدمات ظهور امام زمان(عج) است.

جنگ ۸ ساله ایران ظرفیت‌سازی برای ظهور امام زمان(عج) بود


وی ۸ سال دفاع مقدس و قبول قطعنامه ۵۹۸ را هم جزو ظرفیت‌سازی برای ظهور دانست و خاطر نشان کرد: اینکه بسیاری فکر می‌کنند ۸ سال «رشتیم و رشتیم» و با قبول قطعنامه «پنبه» شد را قبول ندارم، در واقع قبول قطعنامه مکمل ۸ سال دفاع مقدس و دوران جنگ امتحان صبر حسینی مردم و اطاعت از امام(ره) در چهره حسین بن علی(ع) بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: باید یک امتحانی بوجود می‌آمد که معلوم شود که مردم این ۸ سال را برای اطاعت از امامت صبر و مقاومت کردند نه برای حمیت و غیرت وطنی و امثال اینها.

آیت‌الله حائری شیرازی با بیان اینکه در ۸ سال دفاع مقدس شرایطی پیش آمد که وظیفه امام(ره) اطاعت از سیره امام حسن(ع) شد تاکید کرد: در آن هشت سال مردم از حسین(ع) زمانشان تبعیت می‌کردند و از بعد از قبول قطعنامه مردم از امام(ره) به عنوان حسن(ع) زمانشان تبعیت کردند.

دیدگاه برخی نسبت به مصلحت‌گرا بودن رهبر انقلاب نسبت به امام(ره) را قبول ندارم

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این حدیثاز پیامبر(ص) که فرمودند؛ «الحسن و الحسین اماما قائما او قعدا» گفت: همانطوری که امام حسین(ع) امامی است که با قیامش باید قیام کرد امام حسن(ع) هم امامی است که باید قیامش قیام کنند.

وی در ادامه با اشاره به دیدگاه برخی مبنی بر مصلحت‌گرا بودن مقام معظم رهبری نسبت به امام(ره) در نوع مدیریت انقلاب اظهار داشت: اینکه گفته می‌شود امام(ره) با صراحت کار می‌کرد و مقام معظم رهبری با مصلحت‌گرایی عمل می‌کند این کاملا اشتباه است. اگر مصلحت گرایی به معنای عمل به وظیفه است امام(ره) هم همین کار را می‌کرد و اگر به معنای تخلف از وظیفه است مقام معظم رهبری هم هیچ وقت تخلف از وظیفه نکرد.

آیت‌الله حائری شیرازی تاکید کرد: امام(ره) فرمود «جنگ جنگ تا آخرین نفر و تا آخرین قطره خون و تا آخرین خانه» و «جنگ جنگ تا رفع فتنه» ولی بعد هم ایشان در مقطع قبول قطعنامه فرمودند؛ «همانطور که گفتم جنگ جنگ تا رفع فتنه امروز هم می‌گویم که با صدام صلح می‌کنیم». پذیرش صلح توسط امام(ره) در واقع برآمده از اطاعت ایشان از وظایف و شرایط بود.

بنی صدر می‌گفت اگر امام(ره) در سال ۸۸ بود به مدیریت آیت‌الله خامنه‌ای هزار آفرین می‌داد


عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نوع مدیریت رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بعد از رحلت امام(ره) بویژه نوع مدیریت و برخورد با حوادثبعد از انتخابات ۸۸ تاکید کرد: همان‌هایی که گاهی درباره‌شان سخنی گفته می‌شود(فعالین فتنه ۸۸) خودشان گفتند مساله ۸۸ را ایشان(رهبر انقلاب) حل و از این مقطع تاریخی عبور خواهد کرد.

وی افزود: بعد از جریانات و حوادثسال ۸۸ بنی صدر هم اعلام کرده بود اگر امام(ره) بود به ایشان(رهبر انقلاب) هزار آفرین می‌داد؛ «الفضل ما شهدت به الاعداء» نوع رهبری ایشان بسیار برجسته و ارزشمند است. مطالبی که در فصل‌های مختلف چه در دوره ریاست‌جمهوری و چه امروز بیان میکنند الهامات الهی است.

آیت‌الله حائری شیرازی با اشاره به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در دوران ریاست‌جمهوری در سازمان ملل و همچنین کنگره آفریقا و کنگره حافظ در شیراز اظهار داشت: همه صحبت‌های ایشان خیلی بالا و ارزشمند بود. آن فرمایشاتی که ایشان برای اجلاس غیر متعهدها در تهران ایراد فرمود بسیار موثر، بجا، نافذ و جامع بود. من کمتر این چنین صحبت می‌کنم چراکه می‌ترسم در ذهن‌ها خدای ناکرده بوی تملق به مشام برسد ولی من اهل این حرف‌ها نیستم.

نامه رهبر انقلاب به جوانان غربی الهام الهی بود


عضو خبرگان رهبری به نامه رهبر انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی اشاره کرد و افزود: این نامه آثار خواهد داشت چراکه الهام الهی بوده است و خداوند اثراتش را جاری می‌کند.

آیت الله حائری شیرازی در ادامه تاکید کرد: من در نامه‌ای که بعد از سال ۸۸ به ایشان نوشتم گفتم شما رهبری را نمی‌خواستید بلکه رهبری به سراغ شما آمد و شما را طلب کرد.

وی افزود: امارت و رهبری ایشان را طلب کرد و ایشان اعانت خواهد شد چراکه همین الهامات اعانت است.

نگران آینده مجلس خبرگان رهبری نباشید

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه درخصوص مجلس خبرگان رهبری این را بدانید که در آینده خبرگان خوبی خواهید داشت گفت: اعضای مجلس خبرگان در انتخاب رئیس خبرگان و هر مساله دیگری انتخاب خوبی خواهند داشت و این تردیدها که برخی مطرح می‌کنند، اشتباه است.

وی با اشاره به سخنی از علامه حسن‌زاده آملی که ظهور به دو مرحله «طلعت کبری» و «طلعت صغری» تقسیم می‌شود گفت: علامه حسن‌زاده معتقدند پیدایش انقلاب اسلامی سپیده ظهور بوده است و ما امروز در بین الطلوعین ظهور هستیم. طبیعت بین الطلوعین این است که هر چقدر به جلو می‌رویم فضا روشن‌تر می‌شود و امکان ندارد تاریک‌تر شود.

آیت الله حائری شیرازی تاکید کرد: امروز فضا از ابتدای انقلاب خیلی روشن‌تر شده است. حتی پیدایش داعش و امثال اینها به شدت به نفع امام زمان(عج) است.

وی با اشاره به کشتار کودکان در مدرسه ای در پاکستان توسط سلفی ها و تکفیری ها گفت: در هفته اربعین در پاکستان مدرسه‌ای که کودکان ارتشی‌ها در آن بودند گرفتار طالبانی‌ها و سلفی‌ها شدند؛ این حادثه نشان داد «اسلام منهای امامت» بدین شکل کودکان را به جرم پدرانشان می‌کشد.

عضو خبرگان رهبری تاکید کرد: این اتفاقات باعثمی‌شود عالم از این گروه‌ها زده شود و مشخص کند که آدرس اسلام اینجا نیست و این آدرس غلط است.

آیت‌الله حائری شیرازی گفت: اما در همان هفته‌ای که چنین جنایتی رخ داد چنان پذیرایی عاشقانه‌ای از سوی مردم عراق نسبت به زائرین کربلا واقع شد که بر همگان آشکار گشت که به راحتی با محبت و عشق این حکومت اسلامی و ملل اسلامی می‌تواند به دست آقا امام زمان(عج) بیفتد، چراکه می‌گوییم «حتی تسکنه ارضک طوعا» و نمی‌گوییم «حتی تسکنه ارضک کرها».

وی خاطر نشان کرد: عالم با طوع و رغبت از امام زمان(عج) استقبال می‌کند همانطور که از امام(ره) هم با طوع و رغبت استقبال شد. استقبالی که از امام زمان(عج) می‌شود استقبال ۱۰،۲۰ میلیونی است.

آیت‌الله حائری شیرازی معتقد است: امام خمینی(ره) هم هدایت می‌شد؛ «فیض روح‌القدس ار باز مدد فرماید، دیگران هم بکنند آنچه مسیحا می‌کرد». مگر می‌شود امام زمان(عج) بگوید دستتان را در دست او(امام راحل) بگذارید ولی خودشان دست امام(ره) را نگیرد؟.

سیدحسن نصرالله از رهبر انقلاب کسب اطمینان می‌کند


وی با اشاره به دیداری که وی با امام خمینی(ره) در زمان حیات ایشان داشته است تاکید کرد: امام(ره) در آن دیدار فرمود من برای رفتن به پاریس «اقتراح» کردم یعنی به دلم اثر کرد که این کار را انجام دادم. ایشان می‌فرمود گاهی ما چیزی را می‌خواستیم و نمی‌شد و عکس آن اتفاق می‌افتاد و ما ناراحت بودیم، اما بعدا می‌دیدیم همانطوری که روی‌داد بهتر از آنچه که ما می‌خواستیم بود.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه اصول امام(ره) روی کارهایش این بود که به آینده مطمئن بود و مقام معظم رهبری هم به آینده مطمئن است گفت: سیدحسن نصرالله امروز از رهبری کسب اطمینان می‌کند. بنابراین هیچ تفاوتی بین امام و رهبری نیست.

وی اظهار داشت: اصول امام(ره) همین بود که برای مردم ظرفیت‌سازی بشود تا بتوانند مدیریت عالم را بدست گیرند؛ امام می‌فرمود «ما درصدد آزادسازی انرژی متراکم عالم اسلام هستیم» امام روی این اصل کار می‌کرد و می‌فرمود «من با اطمینان می‌گویم که اسلام ابرقدرت‌ها را به خاک مذلت می‌کشاند» و «من با اطمینان می‌گویم اسلام سنگرهای کلیدی را یکی پس از دیگری تسخیر خواهد کرد».