آشی که جمهوری‌خواهان و اسرائیل برای اوباما پختند

به گزارش افکارنیوز، روابط «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا همیشه سرد بوده است اما عدم درک اوباما در زمینه موضوع ایران به نفع او تمام نخواهد شد.

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت با این مقدمه در خصوص سفر نتانیاهو به واشنگتن گفت، فرض بر این است که نتانیاهو تاریخ را خوب می‌شناسد و بنابراین اقدام نتانیاهو بازتابی از آن چیزی است که وقتی بهترین دوست آمریکا مرزهای دیپلماتیکی را نادیده گرفت، رخ داد.

طبق این گزارش، در سال ۱۷۹۳ در اوج انقلاب فرانسه، «ادمون ژنه» بعنوان سفیر جدید فرانسه وارد آمریکا شد، ژنه آموزش دیده بود تا آمریکا را ترغیب کند تا در درگیری بین فرانسه و انگلیس، طرف فرانسه را بگیرد و ژنه هیچ توجهی به اظهارات «جرج واشنگتن» رئیس‌جمهوری آمریکا نکرد که اعلام بی‌طرفی کرده بود و تلاش کرد تا حمایت مردمی را برای رسیدن به هدف خود به دست آورد. نتیجه این اقدامات یک بحران دیپلماتیک بزرگ بود که در آن حتی دشمنان جرج واشنگتن از رئیس‌جمهور خود حمایت کردند و در نهایت سفیر فرانسه اخراج شد.

ایندیپندنت با اشاره به این تاریخچه ادامه داد، همانطور که «مارک تواین» گفته بود، تاریخ تکرار نمی‌شود اما قافیه دارد. هم‌اکنون ۲۲۲ سال از آن زمان گذشته است و اینبار، مسئله مربوط به سفیر اسرائیل نمی‌شود اما مربوط به رهبر آنها می‌شود که قرار است در ماه مارس به واشنگتن سفر کند و مستقیماً خود را به سیاست‌ها و مطبوعات آمریکا تزریق کند تا اقدامات سخت‌تری را برای مهار برنامه هسته‌ای ایران اتخاذ کنند. حال نتیجه چه خواهد بود: یک بحران دیپلماتیکی دیگر، اینبار بین آمریکا و دوست واقعی این کشور در خاورمیانه.

بر اساس این گزارش، این مسئله بر کسی پوشیده نیست که هیچ علاقه‌ای بین رئیس‌جمهور کنونی آمریکا و نتانیاهو وجود ندارد. در واقع، نفرت آشکار شاید واژه بهتری باشد. دوره شش ساله ریاست‌جمهوری اوباما همراه با تنش‌های زیادی بوده است. اعلام شهرک‌سازی جدید اسرائیل در قدس شرقی دز زمانیکه «جو بایدن» معاون اوباما در سال ۲۰۱۰ به سرزمین اشغالی رفته بود تا خواستار کاهش شهرک‌سازی شود، یکی از تنش‌های بین آمریکا و اسرائیل بود. از دیگر تنش‌ها مربوط به زمانی می‌شود که اوباما از اتاق ضیافت شام کاری با نتانیاهو خارج شد و همچنین طی مراسمی در سال ۲۰۱۱ نیز نتانیاهو در دفتر کاری اوباما در حالیکه رئیس‌جمهور آمریکا در جوش و خروش بود، با آرامش درباره تاریخ اسرائیل به خبرنگاران پاسخ داد.

طبق این گزارش، جدیدترین نزاع بین نتانیاهو و اوباما مربوط به پذیرش دعوت «جان بینر» از «بنیامین نتانیاهو» می‌شود که قرار است به کنگره آمریکا برود و در آنجا در خصوص ایران سخنرانی کند که این مسئله می‌تواند کار را به جای باریک بکشاند. این اقدام آشی است که توسط بینر و «ران درمر» سفیر اسرائیل در واشنگتن پخته شده است و هیچ مشورتی هم با کاخ سفید در این‌باره نشده است. در واقع درمر یک روز قبل از این دعوت، دیدار طولانی با جان کری، وزیر خارجه آمریکا، داشت اما یک کلمه هم درباره این موضوع با او صحبت نکرد.

ایندیپندنت ادامه داد که جای تعجب ندارد که کاخ سفید به وضوح بعد از اطلاع از این امر اعلام کرد که اوباما با نتانیاهو در صورت سفر به واشنگتن دیدار نخواهد کرد. یکی از مقامات آمریکایی به روزنامه صهیونیستی هاآرتص گفته بود که «نتانیاهو آشکاراً به صورت ما تف انداخت». یکی دیگر از مقامات آمریکایی در یک اقدام غیرمعمول در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک‌تایمز از درمر انتقاد کرد و کاخ سفید مجبور شد تضمین دهد که به دنبال فراخواندن سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا نیست.

طبق این گزارش، با اینحال گستاخی برای مدت‌های یکی از مشخصه‌های گاه به گاه تعاملات اسرائیل با آمریکا بوده است. چنین مجوزی به طور قطع نمایانگر ماهیت روابط بین اسرائیل و واشنگتن است که گاهی به صورت زنای با محارم بروز پیدا می‌کند و نمونه‌ای از آن را می‌توان در اقدام نتانیاهو / درمر مشاهده کرد.

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت سپس گزارش کرد که اگر ایران و برنامه هسته ای ایران یکی از سخت‌ترین و مهمترین موضوعات مربوط به سیاست خارجی اوباما در دوسال باقیمانده از ریاست‌جمهوری‌اش باشد، این موضوع برای اسرائیل هم حیاتی است زیرا تهران متعهد شده است که اسرائیل را نابود و محو کند.

طبق این گزارش، اما شدت خطر طوری است که ایجاب می‌کند بیش از همه جنبه احتیاط در نظر گرفته شود. در بدترین حالت یک جنگ در خاورمیانه به وجود می‌آید که بزرگی آن طوری است که جنگ عراق در مقایسه با آن ناچیز است. اوباما می‌گوید که تحریم‌های جدید علیه ایران شانس توافق با ایران را کمرنگ می‌کند و کنگره رأی‌گیری در خصوص لایحه تحریم‌های جدید علیه ایران را تا ماه مارس به تعویق نمی‌اندازد. در حال حاضر می‌توانید استدلال کنید که رئیس‌جمهور آمریکا سیاست نرمی را در قبال ایران در پیش گرفته است اما به طور قطع این خود سیاستمداران آمریکایی هستند که باید در این باره تصمیم گیری کنند و نیازی به نخست‌وزیر اسرائیل ندارند که در آستانه انتخابات ۱۷ مارس پارلمانی اسرائیل بیاید و به آنها راه و روش را نشان دهد.

طبق این گزارش، این بار شاید همچون سفرهای قبل نتانیاهو، روال همچون گذشته نباشد زیرا اوباما برای دو سال دیگر رئیس‌جمهور آمریکا است و مردم این کشور از او حمایت خواهند کرد و نه تنها دموکرات‌ها بلکه بسیاری از جمهوری‌خواهان از اوباما حمایت کردند و حتی فاکس نیوز هم از سفر نتانیاهو و سخنرانی او در کنگره انتقاد کرده است.

ایندیپندنت سپس ادامه داد که این مسئله نشان می‌دهد که حتی در زمان قطبیت شدید، همکاری سیاسی دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه از بین نمی‌رود. هم‌اکنون آنها به این مسئله پی برده‌اند که هیچ رهبر خارجی نباید رئیس‌جمهور آمریکا را دور بزند و کارشکنی کند.

این گزارش اینگونه پایان یافت: ادموند ژنه این درس را در سال ۱۷۹۳ آموخت. نتانیاهو در حال حاضر این مسئله را خواهد فهمید.