دولت اعتقادی به مبارزه با فساد ندارد

به گزارش افکارنیوز، غلامرضا مصباحی مقدم در ادامه نشست با عنوان بودجه بدون نفت در پاسخ به این سؤال که در مقابل درآمدهای مالیاتی مقاومت وجود دارد و اینکه این درآمدها نیز ناشی از درآمدهای نفت است، اظهار داشت: درست است که در مقابل دادن مالیات‌ها مقاومت وجود دارد، اما مهم این است که سازمان امور مالیاتی آن مقاومت را بشکند، مسئله مصرف انرژی از دیگر مباحثاست، اکنون ۴ برابر میانگین دنیا مصرف انرژی داریم و ۴ برابر ژاپن نیز مصرف وجود دارد یکی از عوامل درست مصرف کردن اصلاح قیمت‌ها است.

وی ادامه داد: با وجود قاچاق بسیار زیاد، راهی جز اصلاح قیمت برای جلوگیری از قاچاق نداریم.

به گفته عضو کمیسیون و برنامه بودجه مجلس ۹۰ درصد تولید ناخالص ملی GNP ربطی به نفت ندارد و کمتر از ۱۰ درصد آن وابسته به درآمدهای نفتی است.

وی پیش‌بینی کرد: تحریم‌ها تشدید شده و قیمت نفت به ۲۰ دلار هم برسد.

مصباحی مقدم با تأکید براینکه قبول دارم دولت اعتقادی به اقتصاد مقاومتی و مبارزه با فساد ندارد، تصریح کرد: این دولت مدیریت جهادی ندارد و در سطح معاونان افراد بازنشسته وجود دارد، اما چکار می‌توان کرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مکرر از دولت خواستیم، اجازه بدهند با رئیس جمهور و معاون اول به صورت هفتگی جلسه برگزار شود، گفت: قرار بود این جلسات تا بستن بودجه انجام شود، اما اجازه جلسه ندادند تا از نزدیک حرف‌هایمان را بزنیم.

در ادامه محمد خوش‌چهره در پاسخ به سؤالات حاضران جلسه در مورد مبارزه با فساد و اجرای اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: اولین چالش در رأس اقتصاد مقاومتی به عدم ترک صحیح و مفهومی از واژه اقتصاد مقاومتی برمی‌گردد و هر کسی براساس تعریف خود عمل می‌کند.

این اقتصاددان دومین عامل را عدم باور به این مباحثدانست و گفت: ‌در ظاهر این مباحثوجود دارد، اما در عمل افراد توجهی به آن ندارند.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: سومین عامل این است که از کسانی انتظار داریم این مباحثرا عملی کنند که توان اجرای آن را ندارند.

به گفته خوش‌چهره در بحثنگاه اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر باید کالاهای استراتژیک بومی شود و بعد از آن صادرات وجود داشته باشد غیر ممکن است که در اعداد رشد اقتصادی که منفی ۵ و۶ و حدود آن بوده است چنین تحولی ایجاد شود. اینکه گفته می‌شود رشد اقتصادی در پایان سال ۳ درصد می‌شود غیر ممکن است زیرا نه تنها طی سال‌های گذشته رشدی نبوده بلکه منفی نیز شده است.

وی ادامه داد: می‌توان با بازار داخلی به دلیل وجود تقاضا که یکی از عوامل آن جمعیت است، رشد اقتصادی ۳ تا ۵ درصد را داشت.

خوشچهره افزود: ۹۵ درصد چای و روغن نباتی وارد میشود که میتوان در داخل تولید کرد.