همه می خواهند از تنور مبارزه با مفاسد نان بگیرند
گروه سیاسی -

پرویز سروری در گفتگو با افکارنیوز با اشاره به فرمان رهبری در مبارزه با مفاسد اقتصادی اظهار داشت: بعد از حکم تاریخی مقام معظم رهبری درباره برخورد قاطع با مفاسد اقتصادی، متاسفانه این موضوع به مسائل سیاسی آلوده شده و گروههای سیاسی اهداف گروهی خود را با مفاسد گره زده اند.

به گزارشافکارنیوز، وی افزود: فضای مبارزه با مفاسد از تجمیع نیروها جدا شده و به جای اینکه نقطه تعاملی برای مبارزه با فساد ایجاد شود به نقطه تعاملی تبدیل شد. در حال حاضر شاهد اقدام قاطع، موثر و بازدارنده در رابطه با موضوع مفاسد اقتصادی نبوده ایم و هنوز مبارزه با مفاسد اقتصادی به عزم ملی تبدیل نشده است.

سروری با بیان اینکه مفاسد اقتصادی از مرحله شعار به مرحله عمل تبدیل نشده گفت: همه می خواهند از تنورمبارزه با مفاسد نان بگیرند اما خمیری برای تهیه این نان ندارند و ما شاهد یک روند کند، نا کار آمد و سیاسی در این موضوع هستیم که از قابلیت ها و کارایی بازداشته است.

قائم مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در پاسخ به این سوال که وظیفه دولت در مبارزه با مفاسد اقتصادی چیست اظهار داشت: یکی از مشکلات عدم تحقق در مبارزه با مفاسد اقتصادی این است که به جای مبارزه ساختاری و سیستمی مبارزه مصداقی صورت می گیرد، به جای اینکه از افراد به موضوع برسیم باید از موضوع به افراد برسیم.

وی با تاکید بر اینکه ریشه های فساد اقتصادی باید خشکانده شود خاطر نشان کرد: دولت و مجلس در فضاهایی که امکان رشد فساد اقتصادی را می دهند به خصوص قوانین، آئین نامه ها باید آن را تصحیح کنند. همچنین شفافیت بخشی یکی از کارهایی است که باید در زمینه با مبارزه با مفاسد اقتصادی انجام داد.

سروری تاکید کرد: باید برخورد قاطعانه با کسانی که در قدرت لانه کرده و تلاش می کنند با قدرت به ثروت باد آورده برسند صورت گیرد زیرا فساد اقتصادی برای صاحبان قدرت به عنوان پلکانی برای رسیدن به مرحله بالای ثروت اندوزی است.

وی با اشاره به اینکه برخی از مسئولان اعلام می کنند لیست مفاسد در جیب من است افزود: شیوه مبارزه با مفاسد اشتباه است و همین شیوه که کسی اعلام می کند لیست در جیب من است و می خواهم آن را بیرون بکشم و بعد از ۸ سال بیرون نمی آید و پس از آن می بینیم که کسی که از نزدیک ترین و موثر ترین افراد به رئیس جمهور بوده و رئیس مبارزه با فساد است در دادگاه محکوم می شود. این شیوه های رفتاری در برخورد با فساد مفید و موثر و کارا نیست.

سروری در ادامه ضمن تشکر از اقدام عملی قوه قضائیه در پرونده رحیمی و از بین بردن حاشیه امنیت برای مفاسد اقتصادی تاکید کرد: امیدواریم قوه قضائیه در روند رسیدگی به پرونده های استات اویل و کرسنت همچون پرونده های بزرگ قاطعانه عمل کند که نتیجه ان این است که موجب بازدارندگی برای کسانی که در لانه قدرت هستند می شود و آنها متوجه می شوند اگر مبادرت به فساد و سو استفاده کنند دست قدرتمند قانون و قضا آنها را خواهد گرفت و به سزای رفتارشان خواهد رساند.

وی رسیدگی به پرونده رحیمی را برگ زرینی در کتاب عدالت نظام دانشت و افزود: اگر مبارزه با مفاسد اقتصادی استمرار پیدا کند به نقاط موثر و مفیدی دست پیدا کند.

سروری در پاسخ به این سوال که اصولگرایان پای محاکمه رحیمی ایستادند اما اصلاح طلبان به دنبال پاک جلوه دادن مهدی هاشمی هستند نظر شما چیست گفت: از زمانی که مبارزه با فساد سیاسی شده است نتیجه این شده که منافع گروهی و حزبی و باندی بر مبارزه با فساد غلبه کرده است.

وی افزود: در بسیاری از کشورها که رقابت های جدی سیاسی وجود دارد وقتی موضوع فساد پیش می آید همه به رای دستگاه قضایی تمکین می کنند به برخورد قاطع قانون حتی در بالاترین سطح تاکید دارند.
سروری تصریح کرد: باید این امکان را به قوه قضائیه داد که در فضای فارغ از فشارهای سیاسی و قدرت بتواند اعمال قانون کند و بدون نگاه کردن به سمت و نسبت با افراد حکم خود را اعلام کند.

وی ادامه داد: در کشور دیده می شود که افرادی که با کانون های قدرت و ثروت ارتباط داشته و با شخصیت های کشور نسبت دارند به شکلی از ابزارهای فشار برای خارج کردن روند طبیعی رسیدگی به پرونده های فساد جلوگیری می کنند در صورتی که همه دلسوزان نظام و انقلاب از چپ و راست باید بپذیرند فساد رنگ ندارد و جناحی نیست بلکه فرا جناحی است و همه باید به آن ورود کرده و باید تلاش کرد این فرهنگ را در جامعه نهادینه کرد که فساد، دشمن همه گروههای داخل نظام و همه جناح و احزاب است و دفاع از فساد مدافعین آن را در منجلاب تباهی و نابودی خواهد کشاند.