خوش رقصی شاهزداگان سعودی برای آمریکایی ها

به گزارشافکارنیوز، فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه پنجشنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با تبریک ایام دهه فجر به ملت و دولت ایران، ‌ گفت‌: انقلاب اسلامی در منطقه معادلات را تغییر داد و در دنیا نیز تاثیر عمیقی گذاشت و امیدواریم با کمک برادران ایرانی، ‌ سرزمین‌های عربی را از اشغال تروریست‌ها و رژیم صهیونیستی آزاد کنیم.

وی با بیان اینکه پشت سر همه این تروریست‌ها تنها رژیم صهیونیستی است، اظهار داشت: با توجه به مقاومت و پایداری و همچنین پیشروی ارتش سوریه در مقابل تروریست‌ها که رژیم صهیونیستی، آمریکا، فرانسه و آل سعود حمایت بسیاری از آنها می‌کنند، در سال ۲۰۱۵ این بحران پایان می‌یابد.

معاون وزیر خارجه سوریه با اشاره به اینکه بسیاری می‌گویند هدف تکفیری‌‌ها پایان دادن به حکومت‌هایی است که مسلمان نیستند، یادآور شد: اما کسانی که پشت سر آنها هستند، کاخ سفید و رژیم صهیونیستی هستند که هدفشان چیز دیگری است.

فیصل مقداد با ذکر این نکته که بیشتر گروه‌های تکفیری در سده اخیر و به دست انگلیس تشکیل شده‌اند که هدف‌شان برادرکشی و فتنه‌انگیزی است، افزود: تکفیری‌ها استفاده شدند تا امید ملت‌ها را از بین ببرند. وی ادامه داد: برخی کشورها نیز از دهه ۳۰ قرن گذشته با آمریکا همپیمان شدند و در منطقه، هر آنچه آمریکا می‌خواهد انجام می‌دهند. معاون وزیر خارجه سوریه به اتاق‌های عملیات در بروکسل، پاریس و لندن اشاره کرد که امروز هم کمک‌های اطلاعاتی، تسلیحاتی و رسانه‌ای به تروریست‌ها می‌دهند و یادآور شد: ما از ۴ دهه پیش با این گروه‌ها درگیر شده‌ایم و می‌دانیم از کجا حمایت و پشتیبانی می‌شوند.

*خوش رقصی شاهزادگان سعودی برای آمریکا
مقداد در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص دیدار ملک عبدالله و بشار اسد چند ماه پیش از بحران سوریه در دمشق و پایان آن دوستی‌ها گفت: آنچه در رفتارهای سیاسی می‌بینیم، حقیقت ندارد و شاید همین دوستی‌ها هم بخشی از توطئه باشد که از پشت خنجر بزنند. معتقدیم که شاهزادگان سعودی برای آمریکا خوش رقصی می‌کنند که این رفتارها برای مردم منطقه سودی ندارد. وی ادامه داد: بشار اسد قبول نکرد که روابط سوریه با کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه‌ به گونه‌ای باشد که تمامیت ارضی و استقلال سوریه دچار خدشه‌ شود یا با جمهوری اسلامی قطع رابطه کند. معاون وزیر خارجه سوریه به اختلافات با دولت ترکیه نیز اشاره کرد و گفت: ما تلاش کردیم با ترکیه اختلافات را کنار بگذاریم و منافع مسلمانان را حفظ کنیم، اما آنها به دنبال ضربه زدن به این منافع هستند. آنچه تحت عنوان نشست سوریه شناخته می‌شود اصلاً دوستان سوریه نیستند، آنها را مجبور می‌کردند تا وارد این کنفرانس‌ها شوند و در بازگشت به کشورهایشان می‌گفتند که به این کار مجبور شده‌اند.

مقداد به رشد اقتصادی ۷.۵ درصدی سوریه طی سال‌های پیش از بحران اشاره کرد و اظهار داشت: اگر این بحران تحمیل نمی‌شد، سوریه و ایران دو الگوی درخشان در منطقه برای کشورهایی می‌شدند که قصد دارند آزاد و مستقل زندگی کنند. وی ادامه داد: سلاح‌های تروریست‌ها پیش از بحران از اردن، ترکیه، لبنان و عراق وارد شده بود و قصد کشورهای غربی سرنگونی حکومت سوریه بدون کمترین هزینه و از جیب کشورهای عربی منطقه بود که مانند گذشته اشتباه کردند. در مصر ظرف ۱۸ روز مبارک سرنگون شد و تصور می‌کردند که بشار اسد کنار می‌رود، در حالی که بشار اسد همه گروه‌های سیاسی را در کنار خود داشت.

*بی انصافی اردوغان در قبال سوریه
معاون وزیر خارجه سوریه افزود: اردوغان نیز در خصوص سوریه بی‌انصاف بود، در حالی که ما در کنار ملت ترکیه بودیم. مقداد در بخش دیگری از سخنان خود به دشمنی سران غربی با حکومت سوریه اشاره کرد و گفت: برخی سران غربی از جمله فرانسه و انگلیس سیاستمدارانی دسته چندم هستند و مانند گذشتگانشان استراتژیست و بزرگ نیستند. آنها افرادی کوته‌بین و کوچک نگر هستند، آنها تابع نتانیاهو هستند و نمایندگان مردم کشورشان نیستند و توانایی تفسیر درست از تحولات را نیز ندارند.
* ورود دلارهای کشورهای خلیج فارس به کنگره آمریکا
وی با اشاره به تلاش غرب برای از بین بردن حکومت کشورهای مستقل، گفت: اردوگاه غرب در دهه ۸۰ کمونیست‌ها را سرنگون کرد و امروز باقیمانده‌های مقابله کنندگان با امپریالیسم مانند ایران و سوریه را هدف گرفته است. امروز دلارهای عربی کشورهای خلیج فارس به کنگره آمریکا می‌رود تا نمایندگان کنگره مخالف مذاکرات هسته‌ای باشند و افراد جنگ طلب در آمریکا به قدرت برسند. معاون وزیر خارجه سوریه با بیان اینکه امروز دچار بحران‌های جهانی هستیم و باید کشورهایی باشند که این بحران‌ها را حل کنند، اما غرب به دنبال چپاول است و نه حل بحران، یادآور شد: سازمان ملل نیز در این بین ناتوان است. سازمان ملل کمک کرد تا مردم از کشور سوریه خارج شوند تا تروریست‌ها سنگرهای بیشتری در شهرها داشته باشند و در برخی مواقع در کنار تروریست‌ها علیه دولت مرکزی بود.

*ائتلاف علیه داعش فرمایشی و نمایشی
مقداد با ذکر این نکته که ما به همراه ایران، روسیه و مجموعه بریکس آماده هستیم با تروریست‌ها در منطقه و هر کجای دنیا مقابله جدی و واقعی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: اما آنچه از ائتلاف‌ ضد داعش می‌بینیم جنگ واقعی نیست. جنگنده‌های عراقی و سوری روزانه ۵۰ بار عملیات می‌کنند، در حالی که ائتلاف روزی یک بار عملیات دارد. حوادثپاریس ثابت کرد که این ائتلاف فرمایشی و نمایشی است و هیچ نتیجه‌ای ندارد. وی خاطرنشان کرد: اگر این ائتلاف و غربی‌ها حمایت خود را از تروریست‌ها قطع کنند، ما به همراه برادران عراقی حتی با دست‌های خالی ظرف یک ماه تروریست‌ها را از کشور بیرون می‌کنیم.

معاون وزیر خارجه سوریه با بیان اینکه بیشتر تروریست‌های بین‌المللی از ترکیه وارد سوریه شده‌اند، اظهار داشت: ده‌ها هزار تروریست از اروپا وارد ترکیه شدند و به سورییه آمدند و این میسر نیست بدون آنکه نهادهای اطلاعاتی از آنها خبر داشته باشند. اما آنها فکر می‌کردند که تروریست‌ها در سوریه یا کشته می‌شوند و یا حکومت‌ها را سرنگون می‌کنند و به کشورشان برمی‌گردند که در آنجا دستگیر می‌شوند. مقداد با طرح این پرسش که پدرخوانده‌های داعش و النصره جواب دهند که چرا در منطقه‌ای با آنها می‌جنگند و درجایی مرزهای خود را به روی آنها باز می‌کنند؟ در خصوص اختلاف تروریست‌ها با یکدیگر و غربی‌ها نیز گفت: چرا تکفیری‌ها و پدرخوانده‌های آنها با هم دچار اختلاف شدند، معتقدم آنچه آنها را متحد کرد، کینه‌توزی و عشق آنها به کشتار بود، اما اختلافشان در حوزه نفوذشان است. حکومت سعودی‌ نمی‌خواهد حوزه نفوذش از قطر کمتر باشد که اختلاف آنها در سهم‌خواهی‌شان است.

وی ادامه داد: آنها با هم رقابت می‌کنند که چه کسی در برابر ارباب آمریکایی و اسرائیلی خود خوش خدمت‌تر باشد. معاون وزیر خارجه سوریه در خصوص بازگشایی برخی سفارتخانه‌های خارجی در دمشق نیز گفت: سیاست‌ ما همیشه دوستی بوده، اما برخی سفارتخانه‌هایمان در خارج را خودمان تعطیل کردیم و برخی کشورها به دلایل امنیتی سفارتخانه‌هایشان در دمشق را بستند، اما هنوز بسیاری از سفارتخانه‌ها و دفاتر در سوریه حضور دارند که سازمان ملل از جمله آنهاست. امروز از اروپا تا کشورهای دیگر تماس می‌گیرند و می‌خواهند سفارتخانه‌هایشان باز شود و در سطحی پایین‌تر از سفیر حضور داشته باشند و گفت‌وگوهایی پشت پرده انجام شده، اما از رژیم صهیونیستی و آمریکا می‌ترسند.

مقداد در خصوص احتمال ماجراجویی تازه رژیم صهیونیستی در سوریه نیز گفت: جنایتهای گروههای تکفیری و رژیم صهیونیستی علیه محور مقاومت همیشه وجود دارد و تا زمانی که اسرائیل در همسایگی ماست نباید آسوده بخوابیم. پس از جنایت قنیطره که به خانواده شهدای حزب الله و ایران تسلیت میگویم، صهیونیستها پاسخ صریح و کوبندهای دریافت کردند. معاون وزیر خارجه سوریه گفت: رژیم اسرائیل تحمل پاسخهای ما را ندارد و ما همیشه آماده هستیم. وی در خصوص موضوع فلسطین نیز اظهار داشت: بدون بازگشت حقوق برادران فلسطینی هیچ راهی برای فلسطین نیست و هر توطئهای حتی با کمک کشورهای حاشیه خلیج فارس علیه فلسطین به نتیجه نمیرسد.