نگرانی امریکایی ها از توافق اوباما با ایران

به گزارشافکارنیوز، روزنامه واشنگتن‌پست روز پنج‌شنبه در سرمقاله خود، از توافق هسته‌ای احتمالی میان ایران و گروه موسوم به ۱ + ۵ ابراز نگرانی کرده است.

این روزنامه که جناح محافظه‌کار آمریکا نزدیک است، با بیان اینکه حامی مذاکره و دیپلماسی است، اما نوشته است که روند مذاکرات هسته‌ای با ایران، به سه دلیل مایه نگرانی است:

اولا، روندی که با هدف حذف پتانسیل ایران برای تولید تسلیحات هسته‌ای آغاز شد، به طرحی برای تحمل و محدود کردن این ظرفیت تغییر یافته است.
ثانیا، دولت(باراک) اوباما در طول مذاکرات، از مقابله با تلاش‌های فزاینده ایران برای گسترش نفوذ در سرتاسر خاورمیانه خودداری کرده و به نظر می‌رسد آماده است تا با هزینه کردن از اسرائیل و دیگر متحدان منطقه‌ای ایالات متحده، تهران را به عنوان یک قدرد منطقه‌ای بپذیرد.
نهایتا، دولت اوباما نشان داده که می‌خواهد هر توافقی را که با ایران به دست آمد، از جمله تعلیق تحریم‌هایی را که از سوی کنگره اعمال شده، بدون به رأی گذاشتن در مجالس(سنا و نمایندگان)، اجرایی کند. یعنی قرار است توافقی که اثرات گسترده‌ای بر مسئله اشاعه هسته‌ای و امنیت ملی ایالات متحده دارد، به صورت یکجانبه توسط رئیس‌جمهوری اجرایی شود که کمتر از دو سال تا پایان دوره‌اش باقی مانده است.
واشنگتنپست سپس به اظهارات اخیر هنری کیسینجر وزیر خارجه اسبق و با نفوذ آمریکا در مورد مذاکرات اشاره کرده که گفته است مذاکرات هستهای با ایران اکنون به گفتوگویی دوجانبه میان ایران و آمریکا بدل شده که هدف از آن تعیین ابعاد برنامه هستهای ایران و نه برچیدن آن است.