اصلاح‌طلبان به‌دنبال ایجاد انشقاق در اصولگرایان هستند

به گزارش افکارنیوز، حدود یک سال به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری باقی مانده است و اصولگرایان مسیر وحدت و همگرایی را برای حضور در انتخابات آتی در پیش گرفته‌اند؛ برگزاری همایش‌های مختلف در راستای همگرایی و وحدت، دیدار با شخصیت‌ها و بزرگان و تشکیل کمیته‌های انتخاباتی در میان احزاب و گروه‌های مختلف بخشی از فعالیت‌ها در راستای افزایش وحدت محسوب می‌شود.

در میان جریان اصولگرای کشور، جامعه روحانیت مبارز یکی از با سابقه‌ترین تشکل‌های سیاسی این جریان محسوب می‌شود که همواره در انتخابات‌ محور " وحدت " و " ائتلاف " جریان اصولگرا را برعهده داشته است و در حال حاضر نیز فعالیت خود را برای تجمیع اصولگرایان جهت حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری آغاز کرده است. به همین مناسبت خبرنگاران تسنیم با حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز به گفت‌وگو نشستند تا از آخرین فعالیت‌های این جامعه برای حضور در انتخابات مجلس و خبرگان و نحوه همکاری آنها با جامعه مدرسین حوزه علمیه قم باخبر شوند.

مشروح گفت‌وگو با سخنگوی جامعه روحانیت مبارز را در زیر می‌خوانید:

از اینکه وقت خود را اختیار ما قرار دادید، تشکر می‌کنیم. برخی معتقد هستند که جریان اصولگرایی باید به هر قیمتی وحدت کند؛ شما ضرورت وحدت در میان نیروهای اصولگرا را چه قدر احساس می‌کنید؟


مصباحی‌مقدم: بسم‌الله الرحمن الرحیم. باید توجه کرد که شرایط حاضر شرایطی است که اصلاح طلبان از انسجام بهتری برخوردار هستند و احتمال اینکه به صورت قوی وارد انتخابات شوند و تشکیلاتی عمل کنند، جدی است. شرایط مانند سال ۱۳۹۰ در انتخابات مجلس شورای اسلامی نیست که آن زمان گروهی از اصولگرایان اظهار می‌کردند که ما رقابت درون جناحی نداریم و اگر بخواهد رقابت درون جناحی نباشد، انتخابات با حضور بیشتر مردم برگزار نمی‌شود و باید رقابت درون جناحی را دنبال کنیم.

البته همان زمان نیز ما معتقد بودیم که باید مجموعه اصولگرایان به لیست واحد برسند و با هم همکاری و ائتلاف کنند که چنین چیزی پدید نیامد. اما در حال حاضر این گونه نیست؛ علاوه بر این آموزه‌های دینی، ما را به اتحاد و همکاری فرا می‌خواند و باید بنا را بر این بگذاریم که موضوع کار ما ائتلاف حول محور اصول باشد؛ برخی می‌گویند محور وحدت چه می‌شود؟ من می‌گویم موضوع کار بادی حول محور اصول مسلم میان اصولگرایان باشد و ما در گذشته این اصول را تحت عنوان منشور تدوین کرده‌ایم و به تأیید همه گروه‌های اصولگرا رسانده‌ایم و این اقدام را جامعتین انجام داده است.

***هیچ گروهی مخالف منشور اصولگرایی نیست


آیا این اصول مخالف داشت؟


مصباحی‌مقدم: این اصول هیچ مخالفی نداشت و جامعتین این اصول را تدوین کرد و بعد از نظرخواهی از مجموعه اصولگرایانِ مطرح و موافقت همه، ۲ شخصیت بزرگ مانند مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی و آیت‌الله محمد یزدی آن را امضا کردند و قرار شد از این پس مبنای ائتلاف و همکاری میان اصولگرایان این اصول و شاخص‌های اثباتی و سلبی باشد.

پس از آن نیز هیچ کس در این اصول مناقشه نکرد؛ بنابراین می‌توان این اصول و شاخص‌ها را به عنوان معیار روشن و شفاف در کارمان قرار دهیم و براساس منشور اصولگرایان عمل کنیم. این منشور محور وحدت خواهد بود و از این جهت ما نگران نیستیم که خلاف چشم انداز و راهبرد بلندمدت‌مان عمل کرده باشیم یا نگران این موضوع نیستیم که خلاف اصول و مبانی‌ خود عمل کرده باشیم، چه رقبای ما قوی و چه ضعیف باشند.

خبرهایی که ما از دیدگاه‌های مجموعه‌ گروه‌های اصولگرا داریم، نشان می‌دهد که همه آنها به چنین همگرایی تمایل دارند ولی ممکن است برخی برای همگرایی شرط و شروط بگذارند، اما همه اصل مطلب را قبول دارند.

***دیدارهای جامعه روحانیت مبارز با گروه‌های اصولگرا


با توجه به اینکه شما معتقد هستید منشور اصولگرایی باید برای انتخابات محور وحدت باشد و همه گروه‌های اصولگرا این منشور را پذیرفته‌اند و ۱۲ ماه بیشتر تا انتخابات باقی نماینده است، چه اقداماتی برای پیاده کردن این منشور انجام شده است؟


مصباحی‌مقدم: جامعه روحانیت مبارز از ماه‌ها قبل جلساتی را برگزار کرده و کمیته انتخاباتی تشکیل داد و این کمیته به عنوان کمیته زیر مجموعه به کمیته سیاسی جامعه روحانیت مبارز اضافه شد و بنا را براین قرار داد که بر مبنای آن اصول و شاخص‌های مقدماتی برای گفت‌وگو با مجموعه‌های اصولگرا را فراهم کند و از طریق گفت‌وگو و دعوت از آنها بخواهد که التزام خود را به آن شاخص‌ها و اصول بیان کنند و سازوکاری که با کمک خود آنها تعریف خواهد شد را مبنای همگرایی قرار دهند. جامعه روحانیت مبارز کار خود را آغاز کرده است.

ما فعلاً سخنی از دیدارهایمان مطرح نمی‌کنیم، ولی با گروه‌ها دیدار برگزار کرده‌ایم و انشاءالله در آینده برگزار خواهیم کرد و با جبهه پایداری انقلاب اسلامی نیز دیدار خواهیم داشت.

***اصلاح طلبان با دسته‌بندی اصولگرایان به دنبال ایجاد انشقاق هستند


تسنیم: برخی اصلاح‌طلبان با این ادعا که در جریان اصولگرایی گروه‌های تندرو نیز وجود دارند، بحثوحدت با اصولگرایان میانه‌رو را مطرح می‌کنند. نظر شما در این خصوص چیست؟

مصباحی‌مقدم: ما در عین اینکه اصولگرا هستیم باید واقع‌گرا نیز باشیم و واقع گرایی اقتضا می‌کند به چنین پیشنهاداتی توجه نکنیم، چراکه همت اصلاح طلبان ایجاد شکاف در میان اصولگرایان است. بنده تصور می‌کنم تقسیم اصولگرایان در ادبیات به سنتی و نو گرا، محافظه کار و غیر محافظه کار، تند و کند و حزب ‌اللهی و مذهبی کاملاً حساب شده است و این نوع القائات برای دسته بندی صورت می‌گیرد و به دنبال دسته بندی هدف آنها ایجاد شکاف و انشقاق میان مجموعه اصولگرایی است.

یعنی همان کاری که در زمان انتخابات ریاست جمهوری کردند؟


مصباحی‌مقدم: آنچه باید توجه کرد، این است که وحدت اصولگرایان براساس معیارهای پذیرفته شده و مشترک است. ما از طرف اصلاح طلبان هیچ گونه منشوری ندیده‌ایم که منتشر شود و اصول، مبانی و شاخص‌های اصلاح طلبان را به ما ارائه کند تا مشترکات خود را با آنها بدانیم. ما اعلام کرده‌ایم که برای‌مان اسلام، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مؤکداً مسئله ولایت فقیه و رهنمودهای امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری جزءاصول و مبانی اصلی محسوب می‌شود و هیچ جای انعطاف ندارد.

اگر اصلاح طلبان نیز اصول خود را ذکر کنند، متوجه می‌شویم که در چه موضوعاتی اشتراک داریم و در چه موضوعاتی اشتراک نداریم و اگر همه این اصول را داشته باشند، می‌توانند سخن از وحدت و همگرایی اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل زد.

یکی از مباحثی که از جانب اصلاح طلبان مطرح می‌شود، اختلاف میان رهبران جریان اصولگرایی است و گاهی تیتر " اختلاف یزدی‌ها " را در روزنامه‌هایشان منتشر می‌کنند، آیا این موضوع صحت دارد؟


مصباحی‌مقدم: اصلاح طلبان برای ایجاد انشقاق میان اصولگرایان راهکار و ابزار دارند؛ به جای اینکه بر روی تشکیلات و محور بودن آن تکیه کنند، روی شخصیت‌ها تکیه می‌کنند.

***در مرکزیت اصولگرایان انشقاق و شکافی وجود ندارد


ما از آغاز فعالیت جامعه روحانیت مبارز و جامعه محترم مدرسین حوزه علمیه قم مبنا را اشخاص قرار نداده‌ایم و مبنا را تشکیلات قرار داریم. جالب اینجاست که رئیس کل جامعه مدرسین که سابقه ۵۰ ساله دارد، نمی‌تواند موضعی بگیرد که در جامعه مصوب نشده باشد. پس شخصیت مبنا نیست، بلکه در جامعه مدرسین تشکیلات مبناست و در جامعه روحانیت مبارز نیز این گونه است.

هر نهادی اگر سخنگو تعیین کرده‌اند، سخنگو باید دیدگاه و مصوبات شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز را بازتاب بدهد نه اینکه نظر شخصی خود یا نظر شخصی دبیرکل را بازتاب دهد. اصلاح طلبان می‌خواهند القا کنند که چون اختلاف دیدگاه میان آیت‌الله یزدی و آیت‌الله مصباح وجود دارد، پس نتیجه می‌گیرند که انشقاق در مرکزیت اصولگرایان وجود دارد. ما چنین انشقاق و شکافی نداریم، چراکه تشکیلات و تصمیم گیری تشکیلاتی مبناست.

آن جایی که سخن از جامعتین می‌شود، توافق دو جامعه مبناست نه اینکه یک طرف بخواهد نظر خود را به دیگری تحمیل کند. هر جا که به توافق می‌رسیم، به نام جامعتین بازتاب پیدا می‌کند و تصور ما این است که همگرایی میان جامعه روحانیت مبارز و جامعه محترم مدرسین حوزه علمیه قم از آغاز شکل گیری در همه موارد بوده است و پیش‌بینی می‌کنیم در دور بعدی هم خواهد بود.

***هیچ گونه اختلاف اساسی و اصولی بین تشکیلات جامعتین وجود ندارد


آیا اختلاف مبنایی وجود دارد؟


مصباحی‌مقدم: اگر موضوع را اشخاص قرار دهیم، مسئله ممکن است فرق کند ولی اگر موضوع را تشکیلات قرار دهیم هیچ گونه اختلاف اساسی و اصولی بین دو تشکیلات به عنوان جامعتین نداریم. در نخستین نشست بعد از ارتحال مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی، جامعه روحانیت مبارز با اکثریت قریب به اتفاق تشکیل شد و بنده به عنوان سخنگو حاصل آن نشست را بازتاب دادم و اعلام کردم که مواضع ما همچنان مواضع گذشته جامعه روحانیت مبارز است و هیچ تغییری در اصول و خط مشی این جامعه رخ نداده است و هر آنچه در زمان آیت‌الله مهدوی کنی بوده است، استمرار پیدا خواهد کرد.

***تشریح مدل اصولگرایان برای شرکت در انتخابات آینده


با توجه به اینکه قرار شده کمیته جامعه روحانیت با گروه‌های اصولگرا دیدار داشته باشند، آیا مدلی برای وحدت دارید؟


مصباحی‌مقدم: در گذشته مدلی وجود داشت که براساس آن ۲ نفر از جامعه روحانیت مبارز، ۲ نفر از جامعه مدرسین و شخصیت‌های مطرحی همچون مرحوم عسگراولادی، آقای حداد عادل و آقای ولایتی از میان اصولگرایان به عنوان هیئت داوران شکل گرفتند و از همه گرو‌ه‌ها دعوت شد تا شورایی را تشکیل دهند و این شورا نسبت به انتخاب کاندیداها گفت‌وگو کنند و تصمیم بگیرند و هر جا مطابق قواعد، اصول، مبانی و شاخص‌ها عمل کردند و به جمع بندی رسیدند، خوب بود و هرجا به اختلاف رسیدند، گروه داوران مسئله را خاتمه دهند.

البته هنوز چیزی مصوب نشده است و هم‌اکنون پیش بینی می‌کنم این الگو در انتخابات آینده مبنا قرار گیرد. اگر هم دوستان اصلاحاتی داشته باشند، بررسی می‌شود ولی زمینه برای پذیرش این الگو وجود دارد. ما نمی‌توانیم هیچ نتیجه قطعی را اعلام کنیم چراکه هنوز چنین جمع بندی صورت نگرفته است و حتماً کار سخت است اما کار سخت را به دلیل سختی نمی‌توان کنار گذاشت.

اگر کسی شیوه بهتری داشت که جمع پذیرفت ما شیوه بهتری را برای وحدت اصولگرایان انتخاب خواهیم کرد و اگر گروه‌های اصولگرا پیشنهادات دیگری بدهند، حتماً مورد استفاده خواهد گرفت و نهایتاً آنچه که نتیجه آراء خواهد بود، پذیرفته می‌شود.

آیا در مورد دیدار با گروه‌های اصولگرا جمع بندی شما خوب بوده است؟


مصباحی‌مقدم: تا اینجا نتیجه جلسات حتماً امیدوار کننده بوده است.

در مورد انتخابات مجلس خبرگان در میان اصولگرایان اجماع وجود دارد؟


مصباحی‌مقدم: گمان می‌کنم هر نهادی باید وظیفه خود را انجام دهد و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز به عنوان جامعه محوری به صورت مرتب در مورد خبرگان با هم مشورت و احیاناً لیست واحدی را در کشور منتشر می‌کنند. گمان می‌کنم برای انتخابات(خبرگان) نیز همین مدل را باید مبنا قرار داده و ادامه داد. ولی اینکه چه کسی به عنوان رقیب ممکن است وارد شود، جزء وظایف ما نیست و جزء وظایف شورای نگهبان است که صلاحیت تک تک افراد از نظر علمی، سیاسی و اخلاقی فارغ از وابستگی‌های جناحی و گروهی را بررسی و احراز کند و هر کس آزاد است کاندیدا و وارد مجلس خبرگان شود.

شنیده شده آقای مصباح گفته‌ است هر چه آقای یزدی و موحدی بگوید قبول داریم؟


مصباحی‌مقدم: من هم این را شنیده‌ام و گویا این سه نفر داعیه دیدگاه و مبنای متفاوتی را ندارند.

***جلسات اصولگرایان مورد تأیید جامعه روحانیت مبارز است


موضع جامعه روحانیت مبارز در مورد همایش اصولگرایان چیست؟


مصباحی‌مقدم: این کار توسط حجت‌الاسلام تقوی ساماندهی شده و مورد تأیید جامعه بود. این جلسات همچنان استمرار دارد.

آیا جامعه در جلسات حضور دارد؟


مصباحی‌مقدم: آقای تقوی از اعضای جامعه روحانیت مبارز است و حتماً بدون مشورت و هماهنگی با دوستان اقدامی نمی‌کند.

آیا برگزاری این جلسات ایده آقای آیت‌الله موحدی کرمانی بوده است؟


مصباحی‌مقدم: پیشنهاد آیت‌الله موحدی کرمانی و تعداد دیگری از دوستان به آیت‌الله مهدوی کنی بود و آیت‌الله مهدوی کنی نیز به عنوان دبیرکل این پیشنهاد را پذیرفت که این کار انجام شود.

پس برگزاری جلسات آقای اصولگرایان مصوبه جامعه روحانیت است؟


مصباحی مقدم: تعبیر به مصوبه نکنید؛ جامعه روحانیت مبارز نگاه مثبتی نسبت به این مسئله داشت.

قبل از تشکیل؟


مصباحی مقدم: بله؛ قبل از رحلت آیت‌الله مهدوی کنی.

در پایان از سعه صدر و پاسخ‌های شما سپاس گزاری می‌کنیم.


مصباحی مقدم: من هم متشکرم و موفق باشید.