معرفی ۸ برگزیده در جایزه کتاب سال

به گزارش افکارنیوز، صبح امروز نشست خبری سی و دومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی با حضور حجت الاسلام مهدوی‌راد دبیر علمی جایزه کتاب سال و «محسن جوادی» دبیر علمی جایزه جهانی کتاب سال همچنین مجید غلامی جلیسه مدیر عامل خانه کتاب برگزار شد.

* مهدوی راد: معرفی ۸ اثر برگزیده و ۲۵ عنوان کتاب شایسته تقدیر در این دوره از کتاب سال


وی در این نشست ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر اظهار داشت: میراثمکتوب کتاب برآیند قلم نمایش حد و حدود فرهنگی بودن فرهیختگی و چگونگی فضای فرهنگی ملتهاست.

حجت‌الاسلام مهدوی راد برگزاری جایزه بزرگی چون کتاب سال را در این دوره اینگونه توصیف کرد و افزود: چرخه داوری به شکل کلی دگرگونی نداشته است. کتاب‌های منتشره سال ۹۲ در مرحله پس از تفکیک بررسی اولیه شد و بر طبق معیارهای آیین‌نامه بخش مهمی از کتاب‌ها وارد چرخه داوری مرحله دوم و به ۴ داور متخصص داده شد.

مهدوی‌راد ادامه داد: ۲۳هزار و ۷۲۱ کتاب چاپ اول مورد بررسی قرار گرفت که از این میان(کل حوزه تمدن اسلامی) کتاب سال از کلیات تا کودک را در بر می‌گیرد.

وی ادامه داد: از این تعداد ۸ اثر برگزیده و ۲۵ عنوان کتاب شایسته تقدیر هستند.

* جوادی: دوره بیست و دوم جایزه جهانی و تنوع آثار به زبان‌های مختلف


«محسن جوادی» دبیر علمی جایزه جهانی کتاب سال نیز گفت: نشر در سال‌های دور وجه بین المللی و فراملیتی داشته، جایزه جهانی هم برای احیای این نگاه تاسیس شده که نگاهی فراتر از حوزه ملی به تالیفات برتر داشته باشد.

وی با بیان اینکه از نیمه سال وارد پروسه دوره بیست و دوم شدم به محدودیت‌های بودجه برای تهیه کتاب‌ها اشاره کرد و گفت: ۱۷۰۰ عنوان کتاب در مرحله اول تهیه و کار هیات علمی آغاز شد. در ادامه ۱۹۰ کتاب پس از بررسی وارد چرخه داوری شد.

جوادی ادامه داد: تنوع آثار به لحاظ زبانی بسیار بود و کتاب‌ها تنها انگلیسی نبود حتی در برخی زبان ها داور پیدا نمی کردیم که اثر را بررسی کنند. ما در نهایت به ده عنوان رسیدیم از این میان ۶ اثر در حوزه مطالعات اسلام و ۴ اثر در حوزه مطالعات ایران و یک نفر پژوهشگر برتر تقدیر می‌شوند.

* پرسش و پاسخ خبرنگاران؛ تجلیل از یک پژوهشگر برتر غیر ایرانی


جوادی دبیر جایزه جهانی در پاسخ به سئوال فارس پرامون پژوهشگر تقدیری در بخش جهانی جایزه گفت: این فرد اکنون در ایران است و ایرانی نیست.

حجت‌الاسلام مهدوی راد هم در پاسخ به سئوال فارس درباره تغییر برگه های داوری بیان کرد: آیین نامه های داخلی را تغییر دادیم. البته برگه های ارزشیابی هم تغییر کرد ولی بررسی ها برای نهایی شدن ادامه دارد.

بر اساس این گزارش آئین اختتامیه این دوره از کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و جایزه جهانی صبح فردا و از ساعت ۸ در سالن اجلاس سران با حضور حجتالاسلام روحانی رئیس جمهور برگزار میشود. در این مراسم برگزیدگان کتاب سال ۹۳۰ سکه بهار آزادی به همراه تندیس هدیه می گیرند و آثار تقدیری همزمان با هفته کتاب ۱۰ سکه همراه لوح دریافت خواهند کرد ضمن اینکه به برگزیدگان بخش جایزه جهانی ۱۰ هزار دلار اهدا خواهد شد.