مبارزه جعفر پناهی با یک فیلم ضد ایرانی

به گزارش افکارنیوز، فیلم سینمایی «تاکسی»، جدیدترین ساخته «جعفر پناهی» است که علی‌رغم محکومیت ۲۰ ساله او مبنی بر محرومیت از فیلمسازی، در مقابل چشمان مقامات سینمایی ایران ساخته شده است روز گذشته همزمان با برگزاری دومین روز از جشنواره فیلم برلین در بخش مسابقه این جشنواره به نمایش درآمد.

*پیش‌داوری‌ها برای رساندن «پناهی» به خرس طلا


در این میان از رئیس جشنواره فیلم برلین گرفته تا رسانه‌غربی همه و همه نه تنها از این فیلم استقبال گرمی کردند بلکه پناهی را به خاطر پافشاری بر نقض محکومیتش مورد تشویق و تمجید قرار دادند و همچنین علی‌رغم آنکه هنوز تعداد زیادی از فیلم‌های بخش مسابقه به نمایش درنیامده در یک پیش‌داوری غیر حرفه‌ای این فیلم را سزاوار خرس طلا و یا حداقل خرس نقره‌ای بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین فیلمنامه(برای پناهی) دانسته‌اند.

*رئیس جشنواره برلین: پافشاری پناهی بر ادامه فیلمسازی علی‌رغم ممنوعیت‌ها ستودنی است


«دیتر کاسلیک»، رئیس جشنواره برلین ضمن حضور بر فرش قرمز افتتاحیه فیلم تاکسی، گفت: پافشاری پناهی به ادامه فیلمسازی علی‌رغم ممنوعیت‌ها حقیقتا ستودنی است.

وی افزود: جعفر{پناهی} هیچگاه ممنوعیت ۲۰ ساله‌اش(از فیلمسازی) را نپذیرفته است و همچنان تلاش می‌کند که فیلمسازی را ادامه دهد چون او بدون ساخت فیلم نمی‌تواند زندگی کند.

«پناهی» خود نیز پیش از آغاز جشنواره برلین در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که من باید تحت هر شرایطی به فیلمسازی‌ام ادامه دهم تا احساس زندگی کنم.

*کاسلیک: فیلم «تاکسی» اتفاقی، شاید هم با یک تاکسی به ما رسیده باشد


پناهی دو سال پیش فیلم خود را درون یک کیک تولد به جشنواره فیلم برلین فرستاده بود ولی امسال هنوز این مسئله مشخص نشده که او چگونه فیلم را برای برگزارکنندگان جشنواره ارسال کرده است ولی «دیتر کاسلیک» در این باره به طنز به روزنامه‌نگاران گفت: فیلم «تاکسی» خیلی اتفاقی به دست ما رسیده است، شاید با یک تاکسی؟

*حضور همسر «پناهی» و بازیگر کودک فیلم «تاکسی» در جشنواره


به گفته رئیس جشنواره برلین، امسال نیز در نیز یک صندلی خالی برای پناهی، به عنوان کارگردان فیلم در جشنواره قرار داده شد ولی بازیگر کودک فیلم «تاکسی» و همچنین همسر پناهی با حضورشان این جای خالی را پر کردند.

*سایت سینمایی هند: «تاکسی»، انتقاد آشکار «پناهی» از رژیم دینی ایران با استفاده از ابزار هنر


در میان این تشویق و تمجید‌ها، کمپانی فرانسوی «ممنتو»، اسپانسر آثار «اصغر فرهادی»، ضمن قراردادی با دیگر کمپانی فرانسوی _ سلولوید _(اسپانسر فیلم ضد ایرانی «خورشت مرغ با آلو» به کارگردانی «مرجانه ساتراپی»)، حق توزیع و اکران فیلم «تاکسی» را در فرانسه به عهده گرفته است، فیلمی که به گفته سایت سینمایی «بالیوود ترد»، «جعفر پناهی» با آن نه به صورتی پنهان و زیرکانه که کاملا آشکار و با استفاده از ابزار هنر رژیم دینی ایران را مورد انتقاد قرار داده است.

«الکساندر مالت - گای»، مدیر پخش کمپانی ممنتو ضمن تعریف و تمجید از فیلم «تاکسی» و ابراز امیدواری نسبت به پرفروش بودن این فیلم در گیشه سینماهای فرانسه گفت: پناهی به خوبی توانسته است تنها در ۸۰ دقیقه درباره ایران و مردم آن به مخاطب بگوید.

* «تاکسی»؛ روایت ۷ داستان زندگی از وضعیت جامعه امروز ایران / از قوانین سختگیرانه مجازات سارقان گرسنه گرفته تا شروط نمایش یک فیلم در ایران


«پناهی» در «تاکسی» داستان زندگی هفت مسافر خود را که نماینده اقشار مختلف جامعه امروزی ایران و منعکس‌کننده وضعیت جامعه است را روایت می‌کند.

به گزارش رویترز، یکی از این روایت‌ها درباره یک دزد و معلم که به عنوان مسافر سوار تاکسی شده و درباره قوانین سخت وضع شده برای دزدی در ایران به بحثو گفتگو می‌پردازند و در این میان معلم با اشاره به این مطلب که ایران پس از چین سخت‌گیرانه‌ترین قوانین را در این باره دارد، معتقد است که این قوانین برای کسی که مجبور است برای سیر کردن شکم خانواده‌اش دست به دزدی بزند، بسیار ناعادلانه و بیش از حد سخت‌گیرانه است.

رویترز، در ادامه این گزارش، به روایتی دیگر از فیلم اشاره می‌کند که مربوط است به دختر بچه‌ای که نقش برادر زاده پناهی را بازی می‌کند و زمانی‌که عمویش برای بردن او به مدرسه می‌آید، به او می‌گوید که معلمش امروز به او درباره قوانین فیلمسازی و شروط آنکه یک فیلم بتواند در ایران به نمایش درآید، چیست؟ گفته است.

*رویترز: «تاکسی» ادامه مبارزه «پناهی» با مقامات ایرانی / اظهار امیدواری رئیس جشنواره نسبت به لغو محکومیت پناهی


این خبرگزاری متذکر شد: پناهی که پیش از این با قاچاق فیلمش به خارج از ایران مقامات ایرانی را به مبارزه طلبیده بود این‌بار با فیلم تاکسی به جشنواره فیلم برلین آمده است. پناهی علی‌رغم ممنوعیت ۲۰ ساله خود، این بار از درون یک تاکسی نگاهی به تهران امروز انداخته است.

نکته جالب توجه در این گزارش‌ها تأکید بیش از حد مقامات جشنواره برلین بر نقض قوانین داخلی ایران و در عین حال بی‌توجهی مسئولان داخلی ایران به این مسئله است، آنچنان‌ که «دیتر کاسلیک»، رئیس جشنواره که پیش از این نسبت به حضور پناهی به خاطر تغییرات به وجود آمده در ایران اظهار امیدواری کرده بود، روز گذشته نیز افزود: فکر نمی‌کنم که روابط پناهی با مقامات اسلامی ایران به سختی دو سال پیش باشد.

وی افزود: وضعیت پناهی به عنوان یک فرد بسیار بهتر است چون او در فیلم یک راننده تاکسی است، یک راننده تاکسی شوخ طبع و بذله گو که این از نظر ما خیلی خوب است چون او سه سال پیش حقیقتا افسرده بود.

«کاسلیک» در ادامه ضمن اشاره به رایزنی‌های اخیر خود با سفارت ایران برای سفر پناهی به برلین و پاسخ منفی آنها به این مطلب، متذکر شد: فکر نمی‌کنم که مقامات ایرانی فشارهایشان بر پناهی را افزایش دهند.

بنا بر این گزارش، جشنواره فیلم برلین از روز پنج‌شنبه آغاز به کار کرده و فیلم پناهی، یکی از ۱۹ فیلم حاضر در بخش مسابقه جشنواره فیلم برلین است.

تاکسی، سومین فیلم بلند سینمایی است که پناهی از زمان محکومیت خود در سال ۲۰۱۰ میلادی تاکنون ساخته است. این یک فیلم نیست و پرده بسته دو فیلم دیگر پناهی است که هر دو در جشنواره برلین به نمایش درآمدهاند.