خروج بی صدای اعراب از ائتلاف ضدداعش به دلیل افزایش «همکاری ایران و آمریکا»
گروه بین الملل -

سپتامبر سال گذشته بود که باراک اوباما، ائتلافی را برای مبارزه با داعش در عراق و سوریه راه اندازی کرد. چهارشنبه گذشته بود که مسئولان آمریکایی اعلام کردند که امارات پس از سقوط یکجنگنده اردنی در دستان داعش و اسارت خلبان آن، حملات خود را در این ائتلاف از ماه دسامبر به حالت تعلیق درآورده است.

به گزارشافکارنیوزبه نقل از دبکافایل؛ گرچه امارات، اردن، عربستان و بحرین در این ائتلاف از همان ابتدا حضور داشتند اما به عقیده ناظران حضور آنها بیشتر نمادین بود تا یک حضور فعال. عربستان سعودی تعداد کمی از نیروی هوایی خود را به این حملات اختصاص داده است در حالیکه بحرین عملا هیچ نیروی هوایی ندارد. امارات بزرگترین و مدر ترین نیروی هوایی را در منطقه داراست و بنابراین خروج او از جمع این نیروها بزرگترین ضربه به تلاش های جنگی واشنگتن است.

نه واشنگتن و نه امان، در مورد دامنه فعالیت های هوایی اردن در ائتلاف پس از اسرات خلبان اردنی، افشاگری نکرده اند.

اکنون چهارشرکت کننده عرب ائتلاف با مشکل دیگری روبرو شده اند: افزایش روز افزون دخالت ایران در جنگ آمریکا علیه داعش و رشد همکاری های عملیاتی بین این دو قدرت در مقایسه با کشورهای عربی ائلاف ضد داعش.

نه تنها در ابوظبی بلکه در ریاض نیز این نگرانی وجود دارد که تلاش مشترک ایران و آمریکا علیه داعش، منجر شود تا اوباما درها را به روی ایران برای یشبرد اهداف منطقه ای او، باز کند. آنها با سیاست اوباما در این زمینه شدیدا مخالف هستند و ترجیح می دهند تا نیروهای خود را برای پشتیبانی از آن قرض ندهند. بنابراین نه تنها امارات بکه کل کشورهای خلیج فارس ممکن است بی سر و صدا نیروهای خود را از حملات ائتلاف خارج کنند.