آمارهای عجیب از اعتیاد شاغلان

به گزارشافکارنیوز،عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی در مورد پژوهش اخیر خود درباره اعتیاد در مشاغل صنعتی که اخیرا برخی نتایج این پژوهش را قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر تشریح کرده بود، عنوان کرد: تقریبا ۵۰ درصد از سوانح در محیطهای کار در دنیا به علت اعتیاد نیروی کار رخ می‌دهد. یا بسیاری از تصادفات جاده‌ای و سوانحی که در حمل‌ونقل رخ می‌دهد اعم از قطار و دیگر بخش‌ها ناشی از اعتیاد است. در برخی از حوادثبخش‌های حمل‌ونقل مانند تردد ریلی و اتوبوسی علت حادثه سوءمصرف مواد گزارش می‌شود و به همین دلیل این کارکنان باید از نظر تست‌های آزمایشگاهی دقیقا مورد بررسی قرار بگیرند. از سوی دیگر در برخی از مراکز صنعتی آمار اعتیاد بیش از ۳۰ درصد هم گزارش می‌شود.

وی که سابقه مدیر کلی امور فرهنگی پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر را هم دارد ادامه داد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد به طور میانگین حدودا از هر پنج کارگر، یک کارگر در محیطهای صنعتی معتاد هستند و این آمار بهره‌وری در کشور را پایین می‌آورد.

نارنجی‌ها میانگین سنی اعتیاد در کشور را ۳۳ سال ذکر کرد و افزود: ما در اغلب رده‌های شغلی اعتیاد داریم. یعنی ردپای اعتیاد در همه مشاغل دیده می‌شود. ما پزشک معتاد داریم. ما مهندس معتاد داریم. ما در صنایع مختلف در بعضی از لایه‌های اجرایی جدی حتی در سطوح کار‌شناسی یک دفعه می‌بینیم که معتاد داریم اما خب به هر حال تعداد این‌ افراد زیاد نسبت به جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند خیلی زیاد نیستند. غالب این افراد کارگران ساده و کارگران نیمه ماهر هستند.

به گفته او، ناامنی روانی و فشار شغلی زیاد در محیط کار است که باعثبروز اعتیاد می‌شود.

وی تصریح کرد: در این مورد آنچه که لزوم آن بیش از پیش احساس می‌شود این است که قبل از اینکه این اتفاقات رخ دهد ما اجرای طرح پیشگیری از اعتیاد در محیط‌های کاری را دنبال کنیم.

نارنجیها در پایان با بیان اینکه رویکرد حذفی و خارج کردن معتاد از چرخه کار خودش یک آسیب دیگری به این افراد وارد میکند، متذکر شد: خارج کردن معتاد از محیط کار دوباره او را به اجتماع با کلی عوارض دیگر برمیگرداند. چرا که دیگر این فرد بیکار هم که شده و مشکلات اقتصادی هم دارد و خانواده او از هم میپاشد.