کی روش رقیب لئوناردو

به گزارش افکارنیوز، ژاپنی‌ها بعد از اخراج خاویر آگیره سرمربی مکزیکی خود(بعد از حذف دردناک از جام ملت‌های آسیا) نزدیک به دو هفته است در حال بررسی شرایط حاکم بر تیم ‌ملی و فوتبال این کشور هستند تا بهترین انتخاب ممکن را برای نیمکت تیم‌شان انجام داده و حضور در جام‌ جهانی‌ ۲۰۱۸ روسیه را تضمین کنند.

در این راه کمیته فنی فدراسیون ژاپن طی هفته‌های گذشته بیش از ۱۲ نشست برگزار کرد تا لیست بلندبالایی از مربیان مد ‌نظر خود برای هدایت ژاپن را رسانه‌ای کند، لیستی که در آن نام مربیان بزرگی از نقطه نقطه فوتبال جهان دیده می‌شود. نکته جالب اما آنجاست که بیشتر مربیان مد‌ نظر، سابقه فعالیت در فوتبال ژاپن و شناخت از این کشور را دارند که در بین گزینه‌ها نام کارلوس کروش سرمربی پرتغالی ایران نیز دیده می‌شود.

JSOCCER ژاپن در گزارشی از روند انتخاب سرمربی ژاپن نوشت: «برای جانشینی آگیره در حال حاضر مربیان برزیلی از شانس بیشتری برخوردارند اما در بین ۳ گزینه مطرح شده لئوناردو مربی سابق تیم‌های میلان و اینتر و مدیر فنی پاری‌سن‌ژرمن که خود سابقه بازی در جی لیگ را دارد، از همه به نیمکت سامورایی‌ها نزدیک‌تر است. لئوناردو بعد از مشکلاتی که با فدراسیون فوتبال فرانسه داشت، از مدیریت فنی پاری‌سن‌ژرمن کناره‌‌گیری کرد و در حال حاضر به عنوان یک مربی آزاد مشکلی برای حضور در توکیو ندارد اما اولیور کولپی و اولیویرا با تیم‌های باشگاهی خود در برزیل قرارداد دارند.»

در کمیته فنی فدراسیون فوتبال ژاپن چند چهره سرشناس حضور دارند که از نفوذ زیادی برخوردار هستند، از جمله تاکوشو ایچی هارا رئیس فناوری نوین فدراسیون، میتسورو سوزوکی مدیرعامل کاشیما آنتلرز و تسویوشی هیساشی مدیر آکادمی فوتبال ژاپن که رابط این کشور با برزیل هم قلمداد می‌شود؛ ۳ نفری که همگی روی انتخاب لئوناردو تأکید دارند و در این راه مذاکرات جدی‌ای هم با این چهره سرشناس برزیلی انجام داده و به توافقات خوبی با او رسیده‌اند اما یک نظرسنجی در بین فوتبال‌دوستان ژاپنی کافی بود تا تمام نقشه‌های آنها از بین برود. در این نظرسنجی ژاپنی‌ها با بیان اینکه مربیان برزیلی به نسبت مربیان اروپایی با افت فاحشی روبه‌رو شده و دیگر موفقیت‌های قبلی را ندارند، خواستار ایده‌های نوین آن هم از نوع اروپایی شدند.

پیرو نتایج این نظرسنجی، ژاپنی‌ها نام چند مربی اروپایی را در فهرست گزینه‌های خود قرار دادند، از جمله کارلوس کروش سرمربی پرتغالی ایران که در فوتبال ژاپن هدایت ناگویا را در دست گرفت و جانشین آرسن ونگر فرانسوی در این تیم پرطرفدار شد. به نوشته سایت مذکور، کروش هم بعد از حذف به همراه ایران در جام ملت‌های آسیا امکان همکاری‌‌اش تا حدود زیادی کاهش یافته، از همین ‌رو در فهرست کاندیداهای ژاپن، کروش رقیب جدی لئوناردو محسوب می‌شود. بعد از کروش مربیانی همچون دراگان استویکوویچ سرمربی حال حاضر ناگویا هم شانس خوبی دارد، گرچه دیروز رسانه‌های ایتالیایی مدعی شدند بعد از مخالفت چزاره پرندلی با پیشنهاد ژاپنی‌ها، والتر ماتزاری سرمربی سابق اینتر هم در تیررس سامورایی‌ها قرار گرفته است.