دولت ریالی به حمل و نقل عمومی کمک نکرده است
گروه اجتماعی

- عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: دولت از ابتدای سال تاکنون به هیچ یک از تعهدات خود بابت توسعه شبکه حمل و نقل عمومی عمل نکرده است.

به گزارشافکارنیوز، ابوالفضل قناعتی با بیان این مطلب اظهار داشت: بر اساس قانون دولت باید ۵۰درصد هزینه های مربوط به زیرساخت های شبکه مترو و یک سوم هزینه بلیت مترو اتوبوس را به شهرداری تهران پرداخت کند که متاسفانه از ابتدای سال تاکنون حتی یک ریال پرداختی صورت نگرفته و هیچ حمایتی در این زمینه نشده است.

وی افزود: بر اساس قانون یک سوم این هزینه را دولت، یک سوم را شهرداری و یک سوم را شهروندان باید بپردازند که در این میان به علت نبود حمایت از سوی دولت و پرداخت نشدن سهم این بخش از محل درآمد هدفمندی یارانه ها، دو سوم از قیمت بلیت را شهرداری و یک سوم را مردم می پردازند.

وی درباره اظهار نظر برخی از نمایندگان مجلس درباره این که اگر کرایه حمل و نقل عمومی در پایتخت افزایش یابد به حتم شاهد کاهش تمایل به استفاده از این گونه وسایل در میان شهروندان خواهیم شد، بیان کرد: بی شک چنین اظهار نظرهایی صحیح است و باید تا آنجایی که امکان دارد حمل و نقل عمومی از حیثهزینه، سرعت و خدمات رفاهی در وضعیت مطلوبی قرار داشته باشد اما شهرداری تهران به تنهایی قادر به تامین تمام این شرایط نبوده و نیازمند حمایت و همکاری دولت است بنابراین نمایندگان مجلس باید از دولت و مسوولان سوال کنند چرا سهم این بخش از ابتدای امسال و تاکنون که یازده ماه از سال گذشته پرداخت نشده است؟

قناعتی تصریح کرد: شهرداری دارای بضاعت مشخصی است و دولت باید هرچه سریعتر از محل درآمدهای حاصل از هدفمندی، سهم این نهاد را برای بهبود ارائه خدمات به شهروندان پرداخت کرده و به تعهدات خود عمل کند اما متاسفانه در دولت تدبیر و امید عزم جدی برای انجام این کار مشاهده نمی شود.

وی گفت: هر یک از نهادهای زیر مانند شورای شهر، مجلس، دولت و … دارای وظایف مشخصی هستند و در این میان اگر نمایندگان مجلس گلایه ای از وضعیت خدمات رسانی در حوزه حمل و نقل عمومی دارند نباید تقصیرات را تنها متوجه شهرداری و شورای شهر بدانند بلکه باید دولت را برای انجام تعهدات خود مجاب کرده و به مسوولان فشار آوردند که اگر خواهان ترافیک روان، شهری عاری از هرگونه آلودگی هوا و… هستند باید سهم خود را بپردازند.
وی ادامه داد: اگر هزینه سفر درون شهری با تاکسی، اتوبوس و مترو گران باشد طبیعی است که شهروندان ترجیح دهند از خودروهای شخصی خود استفاده کنند در حالی که اگر دولت به تعهدات خود عمل کند حتم بدانید شهرداری می تواند نسبت به ایجاد امکانات مناسب در شبکه حمل و نقل عمومی اقدام کند.
این عضو شورای شهر افزود: در جلسه ای که اعضای شورای شهر با رییس جمهور داشتند، بنده این موارد را به اطلاع دکتر روحانی رساندم اما تا کنون اقدامی صورت نگرفته است.
وی اظهار داشت: در ناوگان اتوبوسرانی نیازمند خدمات رسانی ۱۰هزار دستگاه اتوبوس هستیم در حالی که در پایتخت تنها ۶هزار اتوبوس تردد دارد که ۲ هزار دستگاه از آنها نیز معمولا خراب است به عبارت بهتر نوسازی ۳۵ تا ۴۰ درصد از اتوبوس ها ضروری بوده و در مجموعه ۵۵درصد از توان این ناوگان باید نوسازی و تعمیر اساسی شود.
وی عنوان کرد: ناوگان تاکسیرانی نیز با مشکلات جدی مواجه است و اکنون ۸۰هزار تاکسی در تهران تردد دارد که بین ۱۵ تا ۱۸هزار دستگاه از آنها به دلیل فرسوده بودن باید نوسازی شوند بنابراین انتظار داریم ستاد حمل و نقل و سوخت هرچه سریعتر شرایط را برای این کار فراهم کند.
قناعتی با اشاره به نزدیک شدن به ایام پایانی سال و افزایش میزان تردد شهروندان برای خریدهای نوروزی گفت: اگر خواهان حل مشکلات این بخش و ارائه خدمات بهتر به شهروندان هستیم دولت باید توجه کند که تنها با حرف زدن و وعده دادن کاری از پیش نمی رود بلکه باید به حرف ها عمل کرد و کاری انجام داد.
این سخنان در حالی مطرح می شود که در چند روز گذشته حسن کریمی، معاون عمرانی استانداری تهران گفته بود؛ دولت در حوزه حمل و نقل عمومی حمایت‌ های خوبی انجام می ‌دهد و اگر دولت این حمایت‌ ها را نکند، کرایه ها بسیار بالاتر خواهد بود و دولت نسبت به گذشته حمایت‌ های خوبی در این زمینه انجام داده است.
حال با توجه به اظهارات بیشتر اعضای شورای شهر تهران و تاکید آنها بر پرداخت نشدن سهم این بخش از سوی دولت، مسوولان دولتی باید پاسخ دهند که دولت واقعا از ابتدای سال تاکنون به چه میزان به توسعه حمل و نقل عمومی کمک کرده است؟