اهوازی‌ها قربانی کدام اولویت کاری شده‌اند؟

به گزارشافکارنیوز،در شرایطی که مردم استان‌های جنوبی کشور مانند خوزستان و اهواز در شرایط بحرانی آلودگی هوا و گردو غبار نفس می‌کشند اما متأسفانه مسئولان مربوطه هنوز بحرانی بودن اوضاع را جدی نگرفته اند و تا کنون اقدام مؤثری در این زمینه صورت نگرفته است تا جائیکه معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیسا با بیان اینکه در دولت‌های گذشته اقداماتی که در این زمینه انجام شده، مؤثر نبوده است، می‌گوید: اقدامی که دولت یازدهم برای کنترل آلودگی هوای خوزستان آغاز کرده است بلند مدت است و در یک ماه و چند ماه پاسخ نمی‌دهد.

*فرافکنی نکنید / چرا ابتکار طی ۸ سال دولت اصلاحات، کاری برای آلودگی هوای اهواز نکرد؟


ناصر سودانی نماینده مردم اهواز در مجلس با انتقاد از فرافکنی مسئولان و در واکنش به اظهارات ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه آلودگی هوای خوزستان گفت: هر نهادی باید بنا به مسئولیت خود و بدون فرافکنی به وضعیت استان خوزستان رسیدگی کند چرا که هم اکنون وضعیت آلودگی هوا در استان خوزستان از مرز هشدار گذشته است و می‌توان آن را یک بحران نامید.

وی ادامه داد: اگر مسئولان فعلی سازمان محیط زیست ادعا می‌کنند که مسئولان دولت‌های پیشین باید در خصوص آلودگی هوای استان خوزستان اقدامات مفیدی را انجام می‌دادند چرا خانم ابتکار که ۸ سال مسئولیت حفاظت محیط زیست در دوران اصلاحات را برعهده داشت هیچ اقدامی انجام نداده است و وی نیز عضوی از مسئولان پیشین است که هم اکنون نیز رئیس سازمان حفاظت محیط زیست است و باید به جای این فرافکنی‌ها به فکر اقدامات عملی و مؤثر بود.

* آلودگی هوا در خوزستان ۷۰ برابر استاندارد‌ها است


این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: من هم اکنون در فضای غبارآلود اهواز قرار دارم و شاهد هستم که مردم این شهر خاک تنفس می‌کنند. وضعیت آلودگی هوا روز گذشته در استان اهواز ۶۶ تا ۷۰ برابر استانداردها بود بنابراین وضعیت آلودگی هوا در این استان از مرز بحران گذشته است و ما آن را فاجعه می‌دانیم.

سودانی خاطر نشان کرد: بخشی از این آلودگی‌ها منشأ خارجی دارد که وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی باید با رایزنی و چانه‌زنی آن را ریشه‌یابی کنند تا کانون‌های ریزش این غبار را در کشور عراق مهار کنیم. در داخل کشور نیز با کاشت نهال و مالچ‌پاشی می‌توان تا حدودی از آلودگی هوا کاست.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: وظیفه کاشت نهال بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است و وظیفه مالچ‌پاشی نیز بر عهده وزارت نفت است و چیزی که باید اذعان کرد خشکسالی پیوسته، عدم بارش باران در ۲ ماه اخیر و افزایش قدرت شناور شدن ریزگردها در شهر اهواز بوده است.

سودانی ادامه داد: برخی از فعالیت‌‌های نفتی در نوارهای مرزی کشور نیز باعثخشک شدن تالاب‌هایی شده است که در مجاورت این میادین نفتی قرار دارند اما آیا سلامت مردم باید فدای درآمدهای اقتصادی شود؟ و ما متأسفانه گاهی برای افزایش درآمدها هزینه‌های سنگین‌تری را به جامعه تحمیل می‌کنیم. تعطیلی دانشگاه‌ها، مراکز علمی و ادارات و هزینه‌های درمان مردم، هزینه‌هایی است که باید برای کم‌کاری مسئولان در این زمینه پرداخت شود.

*رئیس جمهور ستاد بحران را برای رسیدگی به وضعیت خوزستان هر چه سریعتر تشکیل دهد


وی تصریح کرد: هم‌اکنون مردم و بیماران احساس می‌کنند بین مرگ و زندگی به سر می‌برند و ما از رئیس‌جمهور می‌خواهیم ستاد بحران را هر چه سریعتر تشکیل دهد تا اقدامات مناسبی برای جلوگیری از افزایش این وضعیت صورت گیرد چرا که هم اکنون مردم به ستوه آمده‌اند و صبر آنها نیز حدی دارد.

این نماینده مجلس افزود: مصوباتی در برنامه ۵ ساله و بودجه سالیانه وجود دارد که در آن وزارت نفت، سازمان حفاظت محیط زیست و هر کدام از دستگاه‌ها وظایفی را در این زمینه برعهده دارند اما متأسفانه تاکنون هیچ اقدام موثری در این زمینه صورت نگرفته است و مردم قربانیان کم‌کاری مسئولان در این زمینه هستند.

وی ادامه داد: از خانم ابتکار می‌خواهیم به خوزستان بیاید و وضعیت مردم استان را ببیند تا عمق فاجعه را از نزدیک درک کند.

* اگر «ابتکار» توانایی مدیریت آلودگی هوای خوزستان را ندارد استعفا دهد


همچنین سید شکر خدا موسوی یکی دیگر از نمایندگان اهواز با بیان اینکه مشکل آلودگی هوای خوزستان تنها با حرف زدن حل نمی‌شود، گفت: متأسفانه مسئولان به جای رسیدگی فوری به وضعیت کنونی مردم شهرهای خوزستان و اهواز، فرافکنی می‌کنند، چرا که ما در جلسه‌ای که با خانم ابتکار مسئول سازمان حفاظت محیط زیست داشتیم، او مطرح کرد که مسئولان دولت‌های قبل باید برای کنترل وضعیت آلودگی هوای اهواز برنامه‌ریزی می‌کردند، در صورتی که خود خانم ابتکار ۸ سال مسئول سازمان حفاظت محیط زیست بود و در آن زمان نیز برای آلودگی هوای خوزستان اقدامی انجام نشد.

وی ادامه داد: بنابراین، در هر شرایطی باید تدابیر آن شرایط احصاء شود و هم‌اکنون نیز رئیس حفاظت محیط زیست باید این موضوع را جدی بگیرد، با برگزاری جلسات و کارگروه‌هایی که راه به جایی نمی‌برد نمی‌توان مشکل آلودگی هوای خوزستان را حل کرد.

مدیر کارگروه محیط زیست و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: ما درخواست کرده‌ایم که کمیته بحران با حضور ۵ وزیر مرتبط و دبیری سازمان حفاظت محیط زیست و حضور معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل شود چرا که شرایط کنونی مردم در استان خوزستان یک بحران است.

موسوی ادامه داد: هیأت دولت تصویب کرد که مقداری آب به تالاب هورالعظیم انتقال داده شود اما متأسفانه تاکنون وزارت نیرو این کار را انجام نداده است، باید منشأ ریزگردها شناسایی شود و هر کاری که لازم است برای کنترل ورود آنها به کشور انجام شود.

وی با انتقاد از سخنان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص مؤثر نبودن اقدامات دولت‌های قبل در کنترل آلودگی هوای استان خوزستان گفت: اگر خانم ابتکار نمی‌توانند شرایط کنونی را مدیریت کنند بهتر است به جای مصاحبه، از سمت خود استعفا دهند، چرا که هم‌اکنون دو روز است مدارس در استان خوزستان تعطیل شده است و مردم در شرایط بسیار بدی تنفس می‌کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از به تأخیر افتادن سفر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به استان خوزستان گفت: قرار بود سخنگوی دولت و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هفته گذشته برای بررسی وضعیت موجود به خوزستان بیاید که تاکنون به تأخیر افتاده است، این نشان‌دهنده سهل‌انگاری و بی‌توجهی سازمان حفاظت محیط زیست و دولت به وضعیت مردم جنوب کشور است. مسئولان باید در مقابل ملت پاسخگو باشند.

موسوی افزود: در صورتی که اقدام مفیدی برای کنترل وضعیت کنونی صورت نگیرد، ناچار هستیم از راه‌های دیگر مانند طرح سؤال از وزرای مرتبط استفاده کنیم، چرا که اگر بنا باشد در خصوص آلودگی هوای خوزستان به دنبال مقصر باشیم، تمام رؤسای سازمان‌های حفاظت محیط زیست در این زمینه مقصر هستند.

*مسئولان دولتی به جای گفتاردرمانی کاری بکنند / مردم خوزستان نیازمند ماسک تنفسی هستند


اسماعیل جلیلی نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس شورای اسلامی نیز درباره پدیده ریزگردها در استان خوزستان گفت: ما به عنوان نماینده مردم دائما در حال تاکید و تذکر برای رفع این پدیده که هرساله باعثخسارت‌های جدی به مردم این استان وارد می‌کند بودیم و هستیم و به مدیران سازمان محیط زیست هم مدیران مربوط به حوزه‌های منابع‌طبیعی و هم وزارت نیرو که مدیریت نابخردانه آن باعثوجود این خسارات در استان خوزستان شده است تذکر می‌دهیم.

وی افزود: مدیریت نادرست وزارت نیرو باعثخشک‌ شدن تالاب‌ها، چشمه‌ها و رودها شد و این وضعیت نابسامان به وجود آمد.

این نماینده مجلس ادامه داد: متاسفانه ضعف مدیریتی و عدم آینده‌نگری در سازمان محیط زیست و وزارت نیرو باعثشده که خسارت آن را مردم بپردازد. هزینه‌های سلامت آنها به دلیل گرد و غبار که الان شرایط سختی را ایجاد کرده است به مردم تحمیل شد ناشی از همین مجموعه اقدامات است و بعضا اقداماتی که باید انجام دهند و نمی‌دهند.

جلیلی اظهار داشت: افزایش هزینه‌های ناپایداری زندگی به دلیل همین پدیده‌های آلاینده و گردوغبار، فعالیت ناقص شرکت‌های نفتی و پتروشیمی و سیمان وضعیت اقلیمی و آب و هوا را دچار مشکل کرده و هزینه های سلامت و هزینه‌های اجتماعی را افزایش داده است و باعثفرار سرمایه‌های استانی و اقتصادی در این استان شده است.

وی معتقد است: متاسفانه هر سال که دچار چنین پدیده‌ای می‌شویم برای مقطعی کارگروه‌هایی تشکیل می شوند که جلسات بی‌حاصل و بیهوده می‌گذارند و دوباره تا سال آینده هیچگونه‌ فعالیتی انجام نمی‌شود و وقتی سال آینده دوباره پدیده دیگری به وجود می‌آید دوباره جلسات مکرر و به همینگونه جلسات سریالی و بی‌حاصل را شاهد هستیم.

نماینده مردم مسجد سلیمان گفت: این مسئولان دائما سعی می‌کنند توپ را بیندازند در زمین دیگری و می‌گویند که ریزگردها از کشورهای همسایه وارد می‌شود در صورتی که ورود ریزگردها به کشور به این حدت و شدت نیست. همه کارشناسان دلسوز در این حیطه نظر داده‌اند که به دلیل خشک‌شدن تالاب‌ها و انحراف‌هایی که در بالادست رودها ایجاد شده است، سدهایی که بی‌منطق برای استحصال منابع طبیعی ایجاد شده، باعثشده است که شرایط اقلیمی، وضعیت کشاورزی و زندگی ما دچار مشکل شود و مردم هم هزینه آن را بدهند و در آخر هم می‌گویند که نمی‌شود و پول نداریم و با این وضعیت مشخص است که مردم ما همواره باید خسارت ناشی از ضعف مدیران مسئول را بدهند.

جلیل تصریح کرد: لذا از رئیس جمهور محترم درخواستمان این است که رویکرد دولت را از نگاه گفتاردرمانی به مردم خوزستان به خصوص در مورد پدیده گردوغبار به یک کارگروه ویژه عملیاتی با بودجه لازم تغییر و در دستور کار قرار دهد.

وی گفت: مردم به شدت در استان خوزستان نیازمند تامین یک سری کمک‌های اولیه مانند ماسک‌های تنفسی و شیر رایگان در مدارس و ادارات هستند. دیگر کارگروه‌ها نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.

این نماینده مجلس در خاتمه اظهار داشت: مردم استان خوزستان از مقام معظم رهبری و رئیس جمهور استمداد دارند که به داد این مردم برسند و بیشتر از این اجازه ندهند تا مردم هزینه‌های ناشی از ضعف این مدیریت را تحمل کنند.

* «ابتکار» مشغول گربه‌سانان است، مردم اولویت دوم او هستند! / آلودگی هوا در خوزستان ۷۰ درصد بالاتر از حد مجاز

سید شریف حسینی یکی دیگر از نمایندگاه مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد جدی از سهل انگاری مسئولان در رسیدگی به وضعیت مردم خوزستان گفت: هم اکنون شرایطی که در خوزستان وجود دارد به هیچ عنوان قابل قبول برای مردم نیست. اینکه خانم ابتکار دولت‌های قبل را مسئول بدانند که مشکل مردم حل نمی‌شود.

وی ادامه داد: دولت‌ها یکی پس از دیگری بر سر کار می‌آیند و طبیعی است که باید اقدامات دولت‌های گذشته را پیگیری کنند.

این نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: چنانچه ۲۰ میکروگرم در مترمکعب ذرات معلق در هوا وجود داشته باشد تنفس انسان‌ها دچار مشکل می‌شود. در شرایطی که هم اکنون ۳۲۷ میکروگرم در مترمکعب ذرات معلق در هوای خوزستان وجود دارد و در همین چند روز گذشته چیزی فراتر از ۱۰ هزار میکروگرم در مترمکعب ذرات معلق در هوا وجود داشت که ۷۰ د رصد بالاتر از حد نصاب است.

حسینی تصریح کرد: شرایطی که هم اکنون در استان خوزستان وجود دارد شرایط خاصی است مانند حادثه‌ای که اسمش زلزله و سیل است اما سیل و زلزله آنی است و مصدومان همان لحظه مجروح می‌شوند اما مجروحان گرد و غبار در سال‌های آینده مشخص می‌شوند.

وی افزود: دولت موظف است حالت خاص و اضطراری ایجاد کند و کمیته‌ای را که انتخاب کرده است مستقر و اعتبارات لازم را منظور کند و با تفویض اختیار کامل از هیأت وزیران یک کار کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای کنترل شرایط انجام دهد.

این نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: از ۱۲ گرد و غباری که تاکنون وجود داشته است ۱۰ گرد و غبار مربوط به کانون‌های داخلی کشور بوده است اگر چنانچه برخی می‌گویند باید با سایر کشورها هماهنگی انجام شود این موضوع فعلا ضرورتی ندارد و اگر کانون‌های موجود در کشور را کنترل کنند درصد زیادی از این آلودگی هوا کاهش پیدا می‌کند.

حسینی با انتقاد از به تأخیر افتادن یک هفته‌ای سفر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به استان خوزستان گفت: این موضوع نشان می‌دهد که خانم ابتکار مشغول گربه‌سانان است و مردم در اولویت دوم قرار دارند.

وی ادامه داد: در دولت دهم مصوب شد که ۲۰۰ هزار هکتار مالچ‌پاشی در استان خوزستان انجام شود اما تا به امروز حدود ۲۵ هزار هکتار انجام شده است که این میزان تنها ۱۲.۵ درصد از ۲۰۰ هزار هکتار است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: دولت باید اعتبارات لازم را برای این اقدام انجام دهد که این موضوع بر عهده وزارت نفت و مسئول اجرای آن سازمان منابع طبیعی است.

حسینی افزود: دومین موضوع پر آب کردن تالاب هور‌العظیم است که به صورت فیلتر در گذشته عمل می‌کرد و از تشدید گرد و غبار جلوگیری می‌کرد اما شرکت نفت قسمتی از این تالاب را خشک کرده است و دکل‌های نفتی خود را در آنجا مستقر کرده است که باید وزارت نفت و شرکت ملی نفت هزینه‌های این خسارت ملی را به مردم پرداخت کند.

وی خاطر نشان کرد: سومین اقدام ایجاد کمربند فضای سبز در استان خوزستان و در مناطقی است که مالچ‌پاشی صورت می‌گیرد تا بتواند حرکت ماسه‌ها و شن‌های روان را کنترل کند. این ۳ کار، کارهایی است که باید سریعا دولت آنها را اجرایی کند تا شاهد گرد و غبارهای اینچنین در کشور نباشیم.

*هیچ اراده‌ای در دولت برای حل معضل ریزگردها وجود ندارد / بگویند تدبیرشان برای حل مشکل چیست؟


عیسی دارابی نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی درباره رفع معضل ریزگردهای استان خوزستان گفت: من دوسال پیش مصاحبه‌ای را درباره ریزگردها انجام دادم که سازمان محیط زیست کشور در مورد من موضع‌گیری کرد.

وی افزود: ۱۱ نفر از نمایندگان خوزستان جلسه‌ای با خانم ابتکار در چند روز پیش داشتند و من هم به عنوان رئیس این مجمع حضور داشتم. در این جلسه خانم ابتکار گزارشی را ارائه داد که من به عنوان رئیس مجمع مطالبی را در آنجا مطرح کردم.

دارابی گفت: با توجه به شناختی که از مرز ایران و عراق و عمق خاک این دو کشور دارم مسائل را تشریح کردم و مشاورین خانم ابتکار هم این صحبت‌ها را تایید کردند. محور ریزگردهای استان خوزستان از مکه تا شلمچه است.

این نماینده مجلس ادامه داد: بیشترین ریزگردها در خاک ایران است و مقداری از آن در خاک عراق است. بادهایی که می آید ریزگردها را از سوی عربستان و سوریه و عراق وارد ایرن می‌کنند. وجود سدها و خشکسالی‌های مرتب باعثشده است که این ریزگردها زندگی مردم را مختل کند و تاثیرات بدی مانند امراض مختلف روی مردم بگذارد.

وی اظهار داشت: ورود مواد شیمیایی و اورانیوم ضعیف شده که از جنگ میان ایران و عراق باقی مانده به دهان مردم، فرار مغزها، هدر رفتن آب و شست‌وشوها و اسراف برق از دیگر پیامدهای این ریزگردها هستند.

دارابی گفت: هیچ اراده‌ای در دولت‌ها برای حل این معضل وجود ندارد.

وی افزود: در دولت قبل طرح ۲۰۰ هزار هکتاری و کمربند سبز نوشته شد و وظایف وزارتخانه‌ها هم مشخص شد ولی کاری صورت نگرفت. محیط زیست هم یک دستگاه هشدار دهنده است ولی متاسفانه کسی به هشدارها توجه نمی‌کند.

این نماینده مجلس درباره اینکه این معضلات و کمکاریها را به گردن دولت گذشته میاندازند، اظهار داشت: تمام دولتها مقصرند و موضوع ریزگردها برای امروز و دیروز نیست و سالها گریبانگیر مردم است. حال اگر دولت قبلی هم کم کاری کرده باشد چرا این دولت کاری انجام نمیدهد و کوتاهی میکند. این دولت، دولت اعتدال و تدبیر و امید است باید بگوید که تدبیرش برای رفع معضل ریزگردها چیست تا امید را در دل مردم زنده کند.