خیز یاران مبارک برای بازگشت به قدرت

به گزارشافکارنیوز،در اولین روز شروع ثبت نام نامزدهای انتخابات پارلمانی مصر، برخی از شخصیت های حزب ملی منحل شده این کشور(طرفدار حسنی مبارک رییس جمهوری مخلوع مصر) برای ثبت نام در مراکز مخصوص حضور یافتند و در این میان برخی از احزاب مصری، از تصمیم خود برای تحریم انتخابات آتی خبر دادند.

بر اساس این گزارش، استقبال گسترده از ثبت نام برای نامزد شدن در انتخابات مجلس نمایندگان مصر، موجب ازدحام شدید نامزدها مقابل دادگاه های این کشور شده که در نتیجه برخی از نامزدها با یکدیگر مشاجره کردند که عده ای، علت این مشاجره ها را سوء مدیریت در روند ثبت نام دانستند؛ اما برخی دیگر از روند اقدام های مربوط به ثبت نام نامزدها و حضور منظم نیروهای امنیتی تمجید کردند.

" صبری محمد " نامزد انتخابات پارلمانی مصر در گفت وگو با خبرنگار العالم، با اشاره به ازدحام شدید نامزدها و نبود نظم در جریان ثبت نام از نامزدهای انتخابات مجلس مصر گفت: باید شیوه جدیدی برای تسهیل در روند ثبت نام از نامزدها تدارک دیده شود.

" احمد عثمان " نامزد انتخابات پارلمانی مصر نیز از کنترل اوضاع توسط نیروهای امنیتی مصر و تسهیل ورود و خروج ثبت نام کنندگان در مراکز مخصوص و روند تحویل مدارک و دادن کد به ثبت نام کنندگان، تمجید کرد.

در میان مشارکت برخی گروه ها برای شرکت در انتخابات مصر و در مقابل تحریم انتخابات از سوی برخی گروه های دیگر، مصری ها امیدوارند که پارلمان آینده این کشور نقشی مهم در حل بحران مصر ایفا کند.

با این حال، برخی از گروه های سیاسی معتقدند که فضای عمومی مصر برای برگزاری انتخابات مناسب نیست؛ حزب های " مصر قدرتمند " و " الدستور " اعلام کرده اند که در انتخابات پارلمانی این کشور شرکت نخواهند کرد و نظام حاکم را مسئول بن بست سیاسی مصر و اجازه دادن به اعضای حزب ملی منحل شده و سرمایه گذاران برای شرکت در انتخابات و کسب اکثر کرسی ها دانسته اند.

" مدحت نجیب " رئیس حزب الاحرار مصر به خبرنگار العالم گفت: همه گروه های سیاسی مصر برای اعمال نظرات شهروندان مصری در پارلمان حضور و مشارکت فعال خواهند داشت.

در چنین شرایطی، مصری ها امیدوارند که پارلمان آینده این کشور، نقشی مهم در حل بحران های موجود مصر ایفا کند، به ویژه اینکه، پارلمان، پس از لغو شورای مشورتی از اختیارات گسترده برخوردار شده است.

"اسلام ابو المجد" خبرنگار شبکه العالم در قاهره می گوید: اختلافات درباره سهمیه برخی از احزاب از کرسی های اختصاص یافته به فهرست های حزبی همچنان به قوت خود باقی است و این اختلافات با اعلام برخی از شخصیت های حزب ملی منحل شده برای نامزد شدن در انتخابات پارلمانی آتی، همزمان شده است.