داعش خطری برای اسرائیل نیست

به گزارش افکارنیوز، " ولید معلم " گفت: وقتی رژیم صهیونیستی می گوید که داعش خطری برای او به شمار نمی آید، این پیامی به آمریکا است، زیرا شکل گیری و توسعه گروهک تروریستی داعش و ورود این گروهک از خاک ترکیه به سوریه با اطلاع آمریکا صورت گرفت و سران ایالات متحده گمان می کردند که این گروه تروریستی به همراه جبهه النصره که هر دو برخاسته از القاعده هستند می توانند دولت دمشق را سرنگون کنند از این رو به روی آنها چشم خود را بستند و وقتی که داعش از کنترل خارج شد و با گردنکشی خود را به اربیل رساند و منافع حیاتی آمریکا مورد تهدید قرار گرفت به یک باره تبدیل به گروه تررویستی شد و آمریکا برای حمله به آن به تکاپو افتاد؛ تجربه ای که عینا در مورد افغانستان هم تکرار شد و آن وقتی بود که بعد از تشکیل القاعده به سرکردگی بن لادن، آمریکا خواست که از شر آن خلاص شود.

هواپیماهای آمریکایی سلاح و مهمات به داعش می رسانند
معلم با طرح سئوالی گفت: آیا با توجه به تکنولوژی های جدید منطقی است که بپذیریم هواپیماهای آمریکایی محموله های سلاح و مهمات یا مواد غذایی و دارویی را به اشتباه برای تروریست های داعش فرو می ریزند و این خطا بارها تکرار می شود.؟

وی با اشاره به تفاوت جنگ عراق و سوریه با داعش گفت: ارتش عراق و سوریه در حال جنگ با داعش هستند اما یک فرق کوچک وجود دارد و آن این که ارتش عراق فقط با داعش می جنگد و ارتش سوریه غیر از داعش و جبهه النصره با بیش از ۷۰ گروه تروریستی دیگر در حال مبارزه است.

سوریه نیازی به کمک نیروهای بیگانه برای جنگ با داعش ندارد

وزیر خارجه سوریه ضمن نفی مشارکت نیروهای بیگانه در جنگ زمینی علیه تروریست ها در سوریه، بیان داشت: این عدم پذیرش به دو دلیل است؛ دلیل اول آن که ما خودمان ارتش و نیروهای مردمی داریم که می تواند این وظیفه را انجام دهد، از این رو به هیچ کسی نیاز نداریم و تنها چیزی که از جامعه بین المللی می خواهیم این است که منابع تغذیه تروریست ها را بخشکاند یعنی اردن و ترکیه روی مرزهای خود با سوریه نظارت کافی داشته باشند در آن صورت خواهید دید که ارتش عربی سوریه قادر به شکست داعش و جبهه النصره خواهد بود.

وی افزود: اردن و رژیم صهیونیستی به طور مشترک به حمایت از جبهه النصره و سایر گروههای تروریستی از طریق اعزام تعداد قابل توجهی از تروریست ها به درون خاک سوریه می پردازند و بیمارستان های اسرائیل نیز به مداوای مجروحان آنها می پردازند.

معلم دومین دلیل عدم پذیرش جنگ زمینی توسط نیروهای بیگانه را حساسیت شدید کشورش به مساله حاکمیت ملی عنوان کرد و گفت: ما نمی پذیریم که کسی حاکمیت ملی ما را نقض کند.

وی ادامه داد: یک توطئه بین المللی جهانی به سرکردگی آمریکا از ۵ سال قبل در سوریه آغاز شده که اتحادیه اروپا و کشورهای منطقه مانند ترکیه و کشورهای عربی منطقه مانند شماری از کشورهای عضو شورا همکاری خلیج فارس آن را ادامه می دهند و این توطئه، موضع پایداری سوریه در برابر طرح های تجاوزکارانه صهیونیستی و سلطه آمریکا که اولویت آن در منطقه خدمت به منافع امنیتی صهیونیست ها می باشد، را هدف قرار داده است.

رژیم صهیونیستی در ورای تمام رویدادهای منطقه

وزیر خارجه سوریه یا تاکید بر این که رژیم صهیونیستی در ورای تمام رویدادهای منطقه قرار دارد، اظهار داشت: " موشه یعلون " وزیر جنگ صهیونیستی درباره همکاری میان این رژیم و جبهه النصره سخن می گوید و داعش را دشمن تل آویو نمی داند و این رژیم عملا خدمات لجستیکی و نظامی به جبهه النصره ارائه می دهد.
معلم با بیان این که آنچه رژیم صهیونیستی می کوشد در جولان اشغالی انجام دهد، پیشتر در جنوب لبنان تجربه کرده و به فضل مقاومت اسلامی لبنان در آن شکست خورده است، گفت: این سیاست کوته نگرانه رژیم صهیونیستی است چون تکرار تلاش برای ایجاد کمر بند امنیتی در جنوب لبنان در جبهه جولان با شکست مواجه خواهد شد.
وی افزود: نوعی مقاومت مردمی از سوی اهالی جولان اشغالی در برابر این طرح ایجاد شده است کما اینکه ارتش سوریه و مقاومت مردمی با جبهه النصره و طرح های صهیونیستی مقابله می کنند.


نشست های مختلف برای برقراری صلح
معلم درباره نشست های مختلف دولت سوریه با معارضان از جمله ژنو ۱ و ۲ به منظور حل بحران سوریه گفت: در ژنو ۱ و ۲، گفت وگو میان طرف های سوری نبود بلکه گفت وگو میان هیات دولت سوریه با هیات های ۳۵ کشور پشتیبان به اصطلاح ائتلاف سوری معارض بود، این به آن معناست که مخالفان بدون مشورت با کشورهای مزبور نمی توانست چیزی را بپذیرد یا رد کند.

وی ادامه داد: آیا عقلانی است باور کنیم که یک سوری وقتی پیش نویس طرحی برای حفظ وحدت، حاکمیت و استقلال سوریه را دریافت کند و آن را نپذیرد، اما هیات ائتلاف مخالفان آن را رد کرد چون دستور آن را داشت؛ آنان گمان کردند که هیات دولت سوریه به ژنو می رود و قدرت را به آنان تحویل می دهد، اما امیدشان ناامید شد؛ در کنفرانس مونترو، پنجاه کشور جمع شدند با این حال نتیجه برعکس شد، هدف از رفتن ما به ژنو، مقابله با کشورهای پشتیبان به اصطلاح ائتلاف بود.

معلم درباره سند ژنو گفت: این سند در سال ۲۰۱۲ تدوین شد و کسی از سوری ها در آن زمان حضور نداشت، با این حال دارای اصولی خوب می باشد، اصولی نیز هست که باید در آن تجدید نظر شود به ویژه پس از ظهور داعش و جبهه النصره و زوال به اصطلاح ارتش آزاد؛ همچنین تمام بندهای سند ژنو از توافق جهت اجرا سخن می گوید به این معنا که در صورت تصمیم برای اجرای هر بند، باید طرف های ذی ربط با آن موافقت کنند لذا سند ژنو در سایه اولویت های مبارزه با تروریسم نیازمند بازنگری است.


نمایندگان ویژه دبیر کل سازمان ملل نتوانستند توطئه گران را متوقف کنند

وزیر خارجه سوریه با اشاره به ماموریت " استفان دی میتسورا " فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به سوریه گفت: هیچ یک از فرستادگان بین المللی نتوانستند کشورهایی که علیه سوریه توطئه می کنند، مانند عربستان، اردن و ترکیه را به توقف اعزام تروریست و توقف روند تامین مالی و آموزش گروه های تروریستی وادار کنند بلکه بر عکس، هر روز تعداد بیشتری تروریست از شمال و جنوب به سوریه می آید.
وی افزود: قطعنامه ۲۱۷۸ درباره مبارزه با تروریسم که شورای امنیت آن را به تصویب رساند نیز نتوانست کشورها را به اجرای آن و خشکاندن منابع تروریسم ملزم کند بلکه بر عکس، آمریکا این قطعنامه را به بهانه آموزش و مسلح سازی به اصطلاح " معارضین میانه رو " نقض کرد و به همین دلیل تروریست های بیشتری به سوریه خواهند آمد، لذا اگر فرستاده بین المللی از حمایت شورای امنیت و کشورهای عضو دائم شورا برخوردار نباشد، ماموریت وی مثل یک نظریه باقی خواهد ماند.

توقف درگیری ها در حلب
معلم درباره توقف درگیری ها در حلب گفت: مشکلی که دی میستورا در توقف درگیری ها در حلب با آن روبروست مساله گروههای بسیار متعدد مسلح در این شهر است که گرایش های مختلفی دارند و ما امیدواریم که خون ریزی در این شهر متوقف شود اما برای آن که دست از دفاع برداریم باید تروریست ها مخصوصا خارجی ها از این شهر خارج شوند و سلاح خود را تحویل دهند و نیز باید با کشورهای حامی خود مذاکره کنند تا آنها نیز به قطعنامه های فصل هفتم شورای امنیت سازمان ملل پایبند باشند.

وی افزود: اما متاسفانه این کشورها جدیتی در این امر ندارند و با آن که در رسانه ها اعلام می کنند که از طرح دی میستورا حمایت می کنند اما در واقع برای شکست آن می کوشند؛ مثلا در شمال سوریه و از طریق مرزهای ترکیه ماهانه بین ۷۰۰ تا هزار تروریست وارد خاک سوریه می شود و در جنوب هم با آن که اردنی ها ادعا می کنند به تروریست ها اجازه عبور نمی دهند، اما آنها با سلاح و خودروهای خود وارد سوریه می شوند و فقط هنگام بازگشت توسط نیروهای اردنی کشته می شوند از این رو کشورهای حامی تروریست ها در مبارزه با تروریسم جدی نیستند و مسوولیت همه این امور به عهده آمریکاست، زیرا این کشورها در تصمیم گیری مستقل نیستند و همسو با آمریکا هستند و جهت گیری های آمریکا نیز در نهایت برای خدمت به منافع رژیم صهیونیستی است.

ترکیه در رویای احیای امپراطوری عثمانی

معلم درباره موضع ترکیه درباره سوریه گفت: ترکیه در آغاز بهار عربی تصور کرد که با حمایت از اخوان المسلمین در تونس، لیبی، مصر، سوریه و یمن می تواند رویای شکل گیری امپراتوری عثمانی را محقق کند، مخصوصا که مقر اخوان المسلمین در استانبول بود.

ترکیه عمق استراتژیک داعش

وزیر خارجه سوریه با بیان این که ترکیه امکان ندارد به ائتلاف بین المللی ضد داعش بپیوندد، گفت: ترکیه عمق استراتژیک داعش است و در حال حاضر تبدیل به بازار مبادله سرقت های داعش از سوریه و عراق شده و تروریست ها نفت و گندم این دو کشور را در ترکیه به فروش می رسانند.
وی افزود: ترکیه همچنین محل پناه گرفتن و معالجه تروریست ها نیز هست و قصه گروگان های ترک خیمه شب بازی این کشور برای عدم حضور در ائتلاف بود؛ پس از آن هم که اردوغان با قرار دادن سه شرط معروفش(ایجاد مناطق بی طرف، مناطق پرواز ممنوع و سرنگونی دولت سوریه) که هیچ یک عملی نبود علاوه بر نشان دادن اوج بلندپروازی او، کشورش را از پیوستن به ائتلاف بین المللی معاف کرد.

روابط سوریه با ایران

ولید المعلم درباره روابط تهران و دمشق گفت: روابط ما با جمهوری اسلامی ایران از زمان برپایی انقلاب اسلامی، روابطی استراتژیک بوده و ما در طول جنگ عراق علیه ایران به اعراب می گفتیم چگونه با کشوری مانند ایران که فلسطین را جایگزین اسراییل کرد، به دشمنی برمی خیزید در حالی که شاه همپیمان رژیم صهیونیستی بود، و چگونه با کشوری که عمق استراتژیک مساله فلسطین به شمار می آید، می جنگید؛ اما متاسفانه بسیاری از اعراب تا این لحظه نیز تصمیم مستقلی از خود درباره ایران ندارند.

وی افزود: ما در سوریه از زمان " حافظ اسد " رییس جمهور فقید تا به امروز عمیق ترین روابط استراتژیک را با جمهوری اسلامی ایران داریم؛ ما در کنار برادران ایرانی خود در جنگ با عراق بودیم؛ آنها نیز این اقدام ما را از یاد نبردند و امروز در جنگ با تروریسم در کنار ما هستند.

وزیر خارجه سوریه ادامه داد: هیچ توافق دفاعی میان ایران و سوریه وجود ندارد بلکه نوعی همکاری نظامی است اما هیچ نیروی ایرانی در سوریه حضور ندارد بلکه نوعی روابط اقتصادی عمیق و رایزنی ها و هماهنگی و همکاری سیاسی میان رهبران دو کشور برقرار است.

معلم خاطرنشان کرد: دو کشور عمیقا در حال مشاوره و رایزنی هستند و پس از جلسه مشورتی در مسکو، برای ابلاغ نتایج این جلسه به برادرانمان در تهران، فیصل مقداد معاون وزیر خارجه را به تهران اعزام کردیم، ما همواره در حال ارتباط مستمر و مداوم با تهران هستیم.

روابط سوریه با کشورهای منطقه

معلم درباره روابط سوریه با اردن گفت: اردن کشور برادر ماست و ما در روابط خود میان ملت اردن و حاکمانش تفاوت قائلیم؛ متاسفانه اردن به دلیل وضعیت اقتصادی خود پشت سر طرح خلیجی - سعودی که هدفش ضربه به سوریه بود به راه افتاد و با یک تیر دونشان زد، هم حمایت مالی اقتصادی دریافت کرد و هم آمریکا و رژیم صهیونیستی را راضی کرد.

وی ادامه داد: در همه کشورهای عربی به قدر کافی هسته های تروریستی خفته وجود دارد پس به نفع اردن و عربستان و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس است که برای مبارزه با تروریسم همکاری کنند زیرا هیچ کدام از این خطر برکنار نیستند و بسیار جای تعجب است کشوری مانند اردن که در مرزهای خود با تروریست ها می جنگد هم زمان هم از تروریسم دفاع می کند!

وزیرخارجه سوریه درباره حمایت دولت اردن از تروریست ها در حال جنگ در سوریه نیز گفت: من ضمن عرض تسلیت به خانواده شهید الکساسبه و ملت عزیر اردن باید بگویم که ما از دولت اردن خواستیم تا برای مبارزه با تروریسم با ما همکاری کند اما آنها گفتند که اگر معارضان معتدل به مبارزه ادامه دهند به آنان کمک خواهند کرد.

المعلم درباره روابط دمشق و ریاض گفت: روابط ما با عربستان بنا به خواست این کشور حتی در سطح دیپلماتیک قطع است و حمایت های عربستان از تروریست ها دیگر بر کسی پنهان نیست.

وی افزود: شکل گیری داعش با یک تفکر وهابی آغاز شد و بار دیگر می گویم که به نفع عربستان و ملت این کشور است که برای حفظ امنیت خود در سیاستش بازنگری کند.

معلم خاطرنشان کرد: سوریه با مقاومت و ایستادگی ملت و ارتش خود از سخت ترین شرایط بحران بیرون آمد و اینک با خوش بینی به آینده چشم دوخته است اما به خاطر ملتهای دیگر که تروریسم دامن آنها را فراخواهد گرفت، دولت عربستان باید قبل از آنکه کار از کار بگذرد در سیاستش بازنگری کند.

وزیر خارجه سوریه با اشاره به این که امروز پس از حوادثفرانسه و تهدید پایتخت های کشورهای اروپایی، اروپایی ها احساس خطر می کنند که مبادا تروریسم دامن آنها را بگیرد، افزود: آنها از سخن گفتن در این خصوص هیچ احساس شرمساری نمی کنند بلکه قوانینی برای کنترل مرزها و نیز مسافران خود وضع کرده اند؛ یک تحرکی در جامعه بین الملل برای بازنگری(حمایت از تروریست ها) باید صورت بگیرد؛ عربستان نیز بویژه پس از حوادثی که در مرزهایش روی داد و داعش به مرز آن کشور رسید و برخی نظامیان سعودی را در مرزهای مشترک عربستان و عراق به قتل رساند، باید سیاستش را نسبت به داعش تغییر دهد.

وی توضیح داد: اگر عربستان از حمایت مالی و تسلیحاتی تروریستها دست بکشد و شاهد تمایل سعودی ها باشیم، برپایی روابط با عربستان را بررسی خواهیم کرد.

وزیر خارجه سوریه درباره روابط کشروش با مصر نیز گفت: مصر در مقابل دو گزینه قرار دارد یا باید در وضعیت فعلی بماند و یا به نقش خود در جهان عرب به عنوان پیشرو بازگردد بویژه که نیروهای ارتش مصر در سینا کشته می شوند و آنهایی که امنیت مصر را هدف قرار می دهند، همانی هستند که به امنیت و ارتش سوریه ضربه می زنند.

وی درباره روابط سوریه با لبنان بیان کرد: ما روابطی برادرانه و مستحکم با لبنان داریم اما به خوبی می دانیم که در لبنان برخی طرفها در حال توطئه هستند؛ برخی علیه حزب الله که یک جنبش مقاومتی است و جهان عرب و اسلام را سرافراز کرد، توطئه می کنند یا می خواهند تا حزب الله را خلع سلاح کنند یا اینکه بر این باورند که مقابله حزب الله با رژیم صهیونیستی نوعی تغییر در موازنه منطقه است. در لبنان برخی در حال توطئه علیه فرزندان مخلص این کشور هستند تا چه برسد به سوریه! از این رو ما در سوریه تصمیم گرفتیم تا هرکسی که دست خود را به سمت ما دراز کند از آن استقبال کرده و هرکسی که دست کمک به سمت ما دراز نکند به او پشت کنیم.

معلم افزود: به گروه هایی که در لبنان تصمیم گرفتند برای ورود سوری ها به خاک لبنان تدابیری وضع کنند، تدابیری که با تحولات پس از استقلال این کشور تناقض دارد، می گوییم که عمر آنها کوتاه است و پیروزی همواره از آن ملتهای صبور و مبارز است.

وزیرخارجه سوریه خاطرنشان کرد: ما در روابط خود با لبنان عبارت اعمال فشار را حذف کردیم زیرا بر هم پیمانان و دوستان خود فشار وارد نمی کنیم بلکه با آنها رایزنی می کنیم و در نهایت تصمیم گیری به عهده آنهاست. این نحوه تعامل ما با لبنان است و انتخاب رییس جمهور یا عدم انتخاب وی یک مساله داخلی لبنان است.

وی درباره حضور نیروهای حزب الله در سوریه تاکید کرد: تصمیم به مشارکت نیروهای حزب الله برای مقابله با تروریسم در سوریه از حکیمانه ترین تصمیماتی بود که حزب الله در اقدامی پیشدستانه برای مقابله با پس لرزه های تروریسم اتخاذ کرد و اگر دیگر اعراب رویکردهای سید حسن نصرالله را درک و از آن استفاده می کردند، می توانستند خطر را از کشور خود دور کنند.

روابط سوریه با روسیه

وزیر خارجه سوریه درباره روابط با روسیه گفت: روابط ما با روسیه نیز روابطی استراتژیک و دارای ریشه های تاریخی از زمان اتحاد جماهیر شوروی است و درعرصه نظامی و اقتصادی و سیاسی همچنان ادامه دارد و ما از این روابط خرسند هستیم.