ماله‌کشی رشوه ۵/۲ میلیون دلاری به روش آقای مشاور!

به گزارش افکارنیوز، اخیراً «غلامعلی - ر» مشاور هاشمی در مقاله مفصلی که توسط روزنامه شرق چاپ شد به انکار ماجرای رشوه ۵/۲ میلیون دلاری در پرونده شرکت نفتی استات‌اویل و تبرئه مهدی هاشمی پرداخته بود. سایت خودنویس وابسته به نیک‌آهنگ کوثر(یار غار مهدی هاشمی در طول ۲ دهه گذشته) در واکنش به ادعای «غلامعلی - ر» نوشت: در حالی که شرکت نروژی استات‌اویل بابت پرداخت رشوه به مهدی هاشمی محکومیت خود در کشورهای نروژ و آمریکا را پذیرفته و جریمه نیز پرداخت کرده، مشاور هاشمی رفسنجانی طی یادداشتی در روزنامه شرق تمامی واقعیات و مدارک را انکار کرده، می‌نویسد که استات اویل تبرئه شده است.

آقای مشاور می‌نویسد: «دادگاه منهتن آمریکا با توجه به گزارش بورس آمریکا و اتهامات وارده بر استات‌اویل به موضوع رسیدگی می‌کند و پس از بررسی در نهایت این دادگاه در حکم تاریخ ۱۳۸۸/۸ / ۲۹ خود، شرکت استات‌اویل را از اتهام پرداخت رشوه و هرگونه فساد تبرئه می‌کند… براساس تحقیقات انجام شده از سوی پلیس نروژ(okokrim) در حکم صادره به تاریخ ۱۳۸۲/۴ / ۹ مدیران استات‌اویل را از اتهام رشوه و فساد تبرئه و تنها یکی از مدیران را به دلیل صرفاً پیشنهاد برای اعمال نفوذ به مجازات مالی محکوم می‌کند.

خودنویس خاطرنشان کرد: آقای مشاور خوب می‌داند که Oekokrim یا پلیس جرایم اقتصادی نروژ دقیقاً بر عکس گفته ایشان در ژوئن ۲۰۰۴ استات اویل را بابت رشوه به یک مقام ایرانی گناهکار شناخته، این شرکت ۲۰ میلیون کرون نروژ(اندکی بیش از ۳ میلیون دلار آمریکا در آن زمان) جریمه شده و تمامی آن را نیز پرداخت می‌کند. از سوی دیگر ریچارد هوبارد معاون اجرایی ریاست استات اویل نیز به صورت جداگانه جریمه دویست‌هزار کرونی را پذیرفته و آن را می‌پردازد.

در ادامه این گزارش آمده است: داستان به این جا ختم نمی‌شود و از آنجا که استات اویل در بازار بورس نیویورک نیز فعالیت رسمی دارد، پایش در این کشور نیز به محاکم قضایی باز شد و مبلغی معادل ۲۱ میلیون دلار جریمه پرداخت کرد. معلوم نیست آقای مشاور دقیقاً کدام یک از این محکومیت‌ها و جریمه شدن‌ها را «تبرئه» نامیده است.

خودنویس افزود: این آقای مشاور نخستین کسی نیست که در این رابطه دروغ می‌گوید. پیش‌تر نیز محمود علیزاده طباطبایی وکیل اصلاح‌طلب کارگزارانی هاشمی گفته بود «مستند آقایان در خصوص استات اویل در مجلس ششم، گزارش یک وکیل بهایی انگلیسی بود که مجلس بررسی کرد و مشخص شد مهدی دخالتی نداشته است اما افرادی اصرار داشتند این موضوع دوباره جزو اتهامات باشد در نهایت نیز همه مدیران استات اویل تبرئه شدند و از کسانی که متهم‌شان کرده بودند خسارت گرفتند».

البته آقای علیزاده طباطبایی نیز توضیح نداد که چگونه محکوم شدن و پرداخت میلیون‌ها دلار جریمه، «تبرئه شدن» و «خسارت گرفتن» نام می‌گیرد اما گفت که مهدی هاشمی از شخصیت‌های برجسته نظام است که قدرش ناشناخته مانده و قیمتش بالاتر از این است که پنج میلیون دلار از یک واسطه بگیرد!

یادآور میشود کوثر از سوی مهدی هاشمی به عنوان مدیریت سایت سازمان بهینهسازی مصرف سوخت منصوب شده بود. پس از خروج مهدی هاشمی از کشور نیز روابط گرم این دو نفر تا اواخر ادامه داشت اما به دلایل نامعلوم به سردی و اختلاف گرایید.