توانستیم برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنیم!

به گزارش افکارنیوز، ‌ باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با سایت خبری «وُکس» از دیپلماسی با ایران دفاع کرد. آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران قافیه را نمی‌بازد.

وی افزود: ما به اقدامات خود برای جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای ادامه دادیم و از ابزار تحریم‌ها استفاده می‌کنیم تا ببینیم آیا می‌توانیم پیشرفتی دیپلماتیک در این بخش داشته باشیم.

اوباما در ادامه ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد و گفت: مردم حق دارند به ایران مظنون باشند. تهران از تروریسم دولتی حمایت کرده است. ایران به طور مداوم در بالاترین سطوح، اظهارات ضداسرائیلی تاسف‌بار مطرح کرده است. این کشور مردم خود را سرکوب می‌کند و شواهد روشن و اجتناب‌ناپذیری وجود دارد که ایران در گذشته سعی در توسعه برنامه تسلیحات[هسته‌ای] داشته است و تلاش کرده است تا این برنامه را پنهان کند. بنا بر این، این موضوعی آشکار است. و این امر قابل درک است که چرا مردم نگرانند، هم آنجا و هم در سراسر جهان.

رئیس جمهور آمریکا افزود: اما همانطور که من گفتم توافقی را که ما حاصل کردیم، این توافق بر اساس رژیم تحریم‌های سختی بوده که با یکدیگر آن را اعمال کردیم و بهترین فرصت را برای ما بوجود آورد که چالش برنامه هسته‌ای ایران را بدون استفاده از گزینه نظامی حل کنیم. ایران برای نخستین بار است که جدی در حال مذاکره بوده و آنها تا کنون امتیازدهی واقعی انجام داده‌اند.

اوباما در ادامه این مصاحبه گفت: ما برای نخستین بار توانستیم که برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنیم و در واقع برخی از بخش‌های این برنامه را نظیر ذخایر اورانیوم با غنای بالای این کشور را به عقب بازگردانیم. بنابراین برای ما دو یا سه ماه زمان دادن برای دستیابی به راه حل دیپلماتیک در حالی که آژانس‌های اطلاعاتی ما و موساد و دیگران نیز این موضوع را رد نکرده‌اند که ایران هم اکنون شرایط توافقنامه ما را نقض نکرده‌اند، باختن قافیه به شمار نمی‌آید.

وی افزود: در حال حاضر هیچگونه برنامه محرمانه توسعه تسلیحات وجود ندارد و برای ما مهلت دو یا سه ماهه منطقی به نظر می‌رسد.

اوباما درباره توافق نهایی با ایران گفت: پیام من این است که ما باید پیشنهادات را آزمایش کنیم و در واقع این توافقی خواهد بود که همه در سرتاسر جهان قادر خواهند بود که آن را ببینند و هر کسی قادر خواهد بود تعیین کند که آیا این توافق، ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای باز خواهد داشت؟ و اگر پاسخ مثبت بود در آن صورت توافق خوبی است و در صورتی که جواب خیر باشد در آن صورت این توافقی نخواهد بود که من برای حاصل شدن آن تمایل داشته باشم. شاید تعدادی استدلال فنی وجود داشته باشد چون برخی فقط به تغییر رژیم در ایران تمایل داشته باشند. آنها حتی دوست ندارند که ایران هیچگونه فناوری هسته‌ای یا دانش هسته‌ای داشته باشد.

رئیس جمهور آمریکا گفت: خوب ما مذاکرات مستقیمی داشتیم. این همان چیزی است که ما باید واقعا انجام دهیم. ما هم اکنون در حال آزمایش کردن پیشنهادات هستیم و سوال این است که آیا ایران می‌تواند به جامعه جهانی بگوید که مصصم است یا خیر. این شیوه عادلانه‌ای است که به ایران این توانایی را می‌دهد که مجددا وارد جامعه جهانی شده و راستی آزمایی کند که به دنبال سلاح اتمی نیست.

وی اضافه کرد: اینگونه می‌توانیم خلاصه سازی کنیم: ما نمی‌توانیم ضمانت کنیم که نیروها داخل ایران قادر باشند آن چیزی که برای یک توافق خوب برای ایران نیاز است اتخاذ کنند.
ما نمی‌توانیم ضمانت کنیم که آنها تصمیم منطقی اتخاذ می‌کنند همانطور که نمی‌توانیم ضمانت کنیم که روسیه و آقای پوتین تصمیم منطقی درباره چیزی شبیه اوکراین اتخاذ کند.

اوباما در ادامه این مصاحبه گفت: ما بزرگترین و قدرتمندترین کشور در زمین هستیم. همانطور که من پیشتر در سخنرانی‌هایی گفته بودم، زمانی که مشکلاتی اتفاق می‌افتد، آنها از پکن یا مسکو درخواست کمک نمی‌کنند. آنها ما را صدا می‌کنند. ما این مسئولیت پذیری را قبول کرده‌ایم. من فکر می‌کنم سوال این است که چگونه می‌توان این رهبری را آزمود.

وی افزود: دولت من در تلاش برای حل چالش‌ها رو به جلو است. زمانی که موضوع محدودیت‌ها مطرح می‌شود منابعی که برای حل این چالش‌ها باید وقف کنیم مطرح می‌شود.

در عراق زمانی که داعش رشد کرد شما فکر کنید که من هیچگونه قید و محدودیت نداشته و به عنوان فرمانده کل قوا اختیار بازگرداندن ۲۰۰ هزار نظامی به عراق برای اشغال مجدد آن را داشته باشم، من فکر می‌کنم که انتخاب این گزینه برای کشور وحشتناک است و فکر نمی‌کنم که برای عراق مفید باشد.

رئیس جمهور آمریکا گفت: همانطور که من گفته‌ام عراقی‌ها باید به ما نشان دهند که با یکدیگر آماده تشکیل دولت عملگرایی هستند که اکثریت شیعه نشان دادند که آماده تعامل با کردها و سنی‌ها بوده و تمایل معتبری وجود داشته که آنها آماده مبارزه زمینی هستند. اگر آنها این چیزها را انجام دهند آنگاه ما می‌تونیم به آنها کمک کنیم و ما ائتلافی متشکل از ۶۰ کشور داریم که این کار را انجام می‌دهند. بنابراین اگر شما به استراتژی نگاه کنید متوجه محدودیت‌ها می‌شوید. این ایده بدی است که ۱۳ سال پس از جنگ، بار دیگر این کشور را اشغال کنیم اما این بدان معنا نیست که ما درگیر نمی‌شویم و این بدان معنا نیست که ما رهبری انجام نمی‌دهیم.

من معتقدم که چالش واقعی برای کشور نه تنها در دوران ریاست جمهوری من بلکه برای دورههای آتی نیز، برسمیت شناختن این موضوع است که رهبری همیشه به معنای اشغالگری نیست.