آمریکا میدان مذاکره را با " میدان تره بار " اشتباه گرفته است

به گزارش افکارنیوز، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز(سه‌شنبه) طی سخنانی در جمع میهمانان خارجی دهه فجر که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با اشاره به مذاکرات هسته‌ای، اظهار داشت: من مذاکره را برای مسئله هسته‌ای مفید می‌دانم اما عده‌ای رفتار تاجرمأبانه در مذاکرات هسته‌ای دنبال می‌کنند، دنبال چانه‌زنی هستند گاهی هم حرف‌های سخیفی می‌زنند که اگر این حرف‌ها را باور کنند، بعدها برایشان مشکل ایجاد می‌‌شود.

وی افزود: اگر شما این صحبت‌ها را مطرح می‌کنید که در مذاکرات آتی بتوانید فشار بیشتری بیاورید، باید بدانید که اشتباه می‌کنید، غربی‌ها میدان مذاکره را با میدان تره‌بار اشتباه گرفتند، ‌ نباید رفتار تاجرمأبانه داشته باشید، تکیه بر اسلام کردن و فهم درست اسلام در همه ابعاد زندگی اجتماعی امر مهمی است.

رئیس مجلس بر همین اساس یادآور شد: شرایط امروز دنیای اسلام شرایط بسیار حساس و پر جنب و جوشی است و اقتضاء می‌کند که صاحبنظران در این شرایط بیشتر با هم گفت‌وگو و مشورت کنند و در تصمیمات مهم امت اسلامی مشارکت داشته باشند، از طرفی خشونت و تروریسم دامن‌گیر امت اسلامی شده که پدیده بسیار زشتی است و از جهات مختلفی به اسلام و امت اسلامی لطمه زدند، از نظر حیثیتی در سطح بین‌المللی اسلام را دچار چالش کردند، به خاطر اقدامات سخیف تروریست‌ها، ببینید چه بلوایی در جهان اسلام به راه انداختند.

وی با اشاره به حادثه اخیر فرانسه، گفت: با حادثه فرانسه حیثیت اسلام را مورد چالش قرار دادند، جریان تروریستی انرژی مسلمانان را مستهلک کرده است و آنها را به جان هم انداخته است و این خواسته قدرت‌های بزرگ است تا با این شیوه ذهن مسلمانان را از مبارزه با استکبار و صهیونیست‌ها منصرف کنند، باید بدانیم بیشترین فشارها را رژیم صهیونیستی در همین زمان به مردم فلسطین وارد می‌کند.

رئیس مجلس همچنین خاطرنشان کرد: خانم کلینتون اخیرا گفته بود آمریکا کمک‌های زیادی به جریان‌های تندرو و تروریستی کرده، حتی در ایجاد آنها مخصوصا در دوره شوروی نقش داشتیم؛ ببینید با چه صراحتی سخن می‌گویند، البته به نظر من در درون این نوع سخن گفتن نوعی سادگی هم وجود دارد، خیلی روراست گفته که آمریکا در ایجاد جریان‌های تروریستی نقش داشته است البته قرائن دیگری هم وجود دارد که قدرت‌های بزرگ در ایجاد جریان‌های تروریستی نقش داشته‌اند که البته در ایجاد این جریان‌های تروریستی که نماد آن را داعش در منطقه بر عهده دارد، هوسرانی برخی کشورهای منطقه نیز مؤثر بوده که هر کدام با یک انگیزه انجام شده و نتیجه آن هم آشفتگی در جهان اسلام بوده است، آمریکا و صهیونیست‌ها بیشترین استفاده را از جریان‌های تروریستی می‌برند، هم حیثیت مسلمانان در این شرایط خدشه‌دار می‌شود و هم انرژی مسلمانان مستهلک می‌شود و ذهن آنان از ظلم استکبار منصرف می‌کنند و بهره همه این موضوعات را آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها می‌برند، مسلمانان گرفتار این ماجرای دست‌ساز شدند، بحران صهیونیست و تروریسم مانند دو تیغه قیچی مسلمانان را در بر گرفته است.

لاریجانی با بیان اینکه بیش از ۵۰ سال گرفتار دیکتاتوری سختی بودیم، گفت: ‌رژیم پهلوی حدود ۵۰ سال در ایران حکومت کرد، دیکتاتوری بسیار سختی داشت، با اسلام و آین ایرانیان مبارزه کرد؛ البته یک دیکتاتوری کاملا وابسته به آمریکا و انگلیس در منطقه بود و عامل آنها محسوب می‌شد، بیش از ۶۰ هزار مستشار آمریکایی در ایران کار می‌کردند، در بسیاری از بخش‌های مختلف ایران مستشاران آمریکایی حضور داشتند.

وی با بیان اینکه ما گرفتار یک دیکتاتوری بسیار بدخیم بودیم، تصریح کرد: ‌ حرکت امام(ره) با تکیه بر اسلام و روحانیت آغاز شد و وقتی روحانیت و جریان اسلام با انقلاب اسلامی گره خورد، ‌ توده‌های مردمی به پا خواستند اما پس از انقلاب، چند هدف برای انقلاب تعریف کردند که همین اهداف موجب شدند آمریکا ماجراجویی‌ها را از همان روز پیروزی انقلاب علیه ما آغاز کند، اولین هدف استقلال سیاسی، فرهنگی، علمی و اقتصادی بود که این انقلاب آنها را دنبال می‌کرد، آن زمان دو قطب قدرت در غرب و شرق داشتیم که آمریکا و شوروی سابق بود و وقتی امام(ره) شعار استقلال داد بسیاری تحققش را باور نمی‌کردند.

رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان بر همین اساس متذکر شد: در بخش‌های مختلف کشور جریان‌هایی اقداماتی انجام دادند که تجزیه‌طلبی راه بیندازند، ترورهایی به راه انداختند و بسیاری از بزرگان مناطق ایران را به شهادت رساندند، هدف آنان این بود که در بدو تولد انقلاب، آن را عقیم کنند حتی این جریان‌ها اقدام به ترور رهبر معظم انقلاب کردند. بنابراین ما یک سابقه طولانی از جریان‌های تروریستی در ایران داریم که اکثر این جریان‌ها پول و قدرت را از قدرت‌های بزرگ می‌گرفتند.

وی افزود: پس از همه این ماجراها جنگ با عراق را به راه انداختند، سپهبد رفیق سامرایی مسئول اطلاعات ارتش عراق در جنگ تحمیلی در خاطراتی می‌گوید چند ماه قبل از اینکه صدام عملیات را علیه ایران آغاز کند، آمریکا فرستاده‌‌ای را نزد صدام اعزام کرد و او به صدام گفت که ما از شما پشتیبانی می‌کنیم، به ایران حمله کنید و برخی کشورهای اروپایی نیز با صدام در این باره تماس گرفتند، حتی کشور فرانسه به صدام هواپیما اجاره داد. برخی کشورهای منطقه هم کمک کمی به صدام نکردند.

لاریجانی اضافه کرد: بنده چند سال قبل طی سفری به یکی از کشورهای عربی در جلسه خصوصی‌ای به یکی از مقامات آن کشور گفتم چرا شما به صدام کمک کردید؟ که وی پاسخ حیرت‌انگیزی داد مبنی بر اینکه ما فقط ۴۰ میلیون دلار به صدام کمک کردیم.

وی با بیان اینکه مجاهدت کلید این سرافرازی بود، تصریح کرد: ما در جنگ با صدام حدود ۲۵۰ هزار شهید دادیم اما ایستادگی کردیم و در نتیجه صدام شکست خورد، نتیجه این استقلال و مجاهدت باعثشد که امروز آمریکایی‌ها متوجه شوند که با یک حریف سخت مواجه هستند، آمریکا نمی‌‌تواند تهدید موثری علیه ایران داشته باشد.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه کلید استقلال سیاسی به کمک‌گرفتن از این و آن نیست بلکه به مجاهدت است، یادآور شد: خاورمیانه نوعی مجاهدت از نظر بیداری پیدا کرده است، باید غربی‌ها به این فکر می‌افتادند که فکر مجاهدت را مشتبه کنند، همین جریان استقلال در مسئله علم و فناوری هم وجود داشت، به خاطر تحریم ها مجبور شدیم روی پای خودمان بایستیم و کمتر به دیگران نیاز داشته باشیم به همین دلیل در برابر تحریم ایستادگی کردیم.

لاریجانی همچنین گفت: دموکراسی یکی از اهداف انقلاب اسلامی بود که یک آرمان مهم برای انقلاب است اگرچه کشورهای بزرگ و برخی اشتباهات را در منطقه، به برخی انقلاب‌‌های منطقه لطمه زد، هدف بعدی انقلاب مبارزه با ظلم و استکبار است، شعار حمایت از مردم فلسطین جزء اولین شعارهایی بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مورد تهدید قرار گرفت، پای آرمان‌های فلسطین ایستادیم و هزینه هم می‌دهیم اما افتخار می‌کنیم که از مجاهدین فلسطین دفاع می‌ کنیم.

لاریجانی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی یک جریان درنده در منطقه است، به این رژیم غاصب هشدار داد که اولتیماتوم آقای نصرالله را جدی بگیرد و تأکید کرد رژیم صهیونیستی نمی‌تواند از جغرافیای خودش تکان بخورد، شعار مبارزه با ظلم و استکبار جزء جوهره انقلاب اسلامی است، آمریکا و صهیونیست‌ها به دنبال ماجراجویی در منطقه هستند.

لاریجانی در پایان خطاب به غربی‌ها خاطرنشان کرد: چرا نمی‌گذارید مردم منطقه نفس بکشند؟ هر روز یک ماجرای جدید برای این منطقه درست می‌‌کنید، هدف بعدی انقلاب اسلامی همگرایی و همزیستی مسالمت آمیز با همه پیروان ادیان مختلف است، مشکل ما با جریان‌های استکبار و ظلم است نه با پیروان ادیان الهی، انقلاب ما هر روز انرژی بیشتری می‌گیرد، در دوران ارتباطات جهانی استقلال امر مهمی است اما پیچیده‌تر شده است.