امارات: آمریکا تصمیم دارد موصل را با همکاری ایران آزاد کند
گروه بین الملل -

روزنامه فیگارو، روزنامه بزرگ صبح فرانسه، گزارشی دارد از ابوظبی درباره رویکرد امارات متحد عرب درباره جنگ علیه گروه دولت اسلامی.

به گزارشافکارنیوز؛ فیگارو، مینویسد که امارات متحد عرب حملات هوایی خود علیه مواضع گروه دولت اسلامی در عراق و سوریه را از سر می گیرد، اما استراتژی جنگی ایالات متحد آمریکا علیه گروه دولت اسلامی، کماکان مورد انتقاد این کشور به عنوان یکی از متحدان منطقه‌ای آمریکا پا برجاست. همچنین امارات متحد عرب، خواهان آنست که برنامه‌های بازسازی عراق پس از شکست نیروهای گروه دولت اسلامی از هم اکنون مشخص گردد.

فیگارو بر اساس رسانه‌های امارات متحد عرب مینویسد که این کشور رسماً اعلام آمادگی کرده است تا برای مقابله با گروه دولت اسلامی، نیروهای زمینی به عراق اعزام کند.

در این خصوص، پروفسور " علی النعیمی " معاون دانشگاه العین ابوظبی، طی سخنانی اعلام کرده است که در نحوه پیشبرد جنگ علیه گروه دولت اسلامی در عراق و سوریه، ابوظبی بسیار نگران است. او تأکید کرد ه است: «بدون نیروهای زمینی ما نمیتوانیم نیروهای گروه دولت اسلامی را در این کشور از بین ببریم». او تصریح کرده است: «ما این کار را قبلاً در " کوزووُ "، " افغانستان " و " سومالی "، انجام داده‌ایم. "

فیگارو مینویسد که پروفسور علی النعیمی نفوذ بسیار زیادی نزد رهبران امارات متحد عرب دارد. سخنانی که او آشکارا بیان می کند همان سخنانی است که رهبران امارات متحد عرب در پشت درهای بسته درباره روابط بین‌المللی می‌گویند.

در همین حال، یکی از رهبران ابوظبی به فیگارو گفته است که ائتلاف بین المللی علیه گروه دولت اسلامی بسیار کند عمل می کند. او همچنین گفته که مخالف استراتژی آمریکا برای آزاد سازی شهر " موصل " است. او میگوید بر اساس این استراتژی، قرار است آزاد کردن شهر موصل از کنترل گروه دولت اسلامی با بمباران های هوایی شهر از هوا و حمله نیروهای شبه نظامی عراقی نزدیک به مواضع جمهوری اسلامی ایران انجام پذیرد.

فیگارو مینویسد رهبران امارات متحد عرب که از نفوذ ایران در عراق به وحشت افتاده اند، برای مقابله با گروه دولت اسلامی، استراتژی دیگری را دنبال می کنند. آنان خواهان مسلح کردن طوایف سنی در مناطق تحت کنترل گروه دولت اسلامی در شمال و غرب عراق هستند.

فیگارو مینویسد پروفسور علی النعیمی در اظهاراتش گفته که کشور ابوظبی از اینکه آمریکا به وعده‌های خود به هنگام تشکیل ائتلاف بین‌المللی علیه گروه دولت اسلامی عمل نکرده است ناخشنود است. اوگفته: «آمریکایی ها به طوایف سنی عراق وعده داده بودند که آنان را مسلح کرده و همچنین تضمین کرده بودند که آنان در آینده سیاسی عراق نقش خواهند شد. اما آمریکا به هیچیک از این وعده‌ها، عمل نکرده است».
او ادامه میدهد که طوایف عرب سنی عراق در صورتی علیه گروه دولت اسلامی به پا می خیزند که به آنان تضمین داده شود که مورد حمله شبه نظامیان شیعی نزدیک به مواضع ایران قرار نخواهند گرفت.

فیگارو، مینویسد در برابر ایران به عنوان حامی شیعیان عراق، امارات متحد عرب به همراه عربستان سعودی خود را مدافع اعراب سنی عراق می دانند، اعراب سنی عراق که از هنگام سقوط صدام حسین در سال ۲۰۰۳ میلادی به حاشیه رانده شده اند.

یک مقام رسمی ابوظبی به فیگارو گفته است، هنگامی که حیدر عبادی از آمریکا در خواست پول و اسلحه برای مقابله با گروه دولت اسلامی را میکند، ما به آمریکا هشدار می دهیم که مبادا این تسلیحات و کمک ها به دست «شبه نظامیان عراقی نزدیک به مواضع ایران» بیافتد.

فیگارو مینویسد که شیخ محمد بن زاید، رهبر امارات متحد عرب که فردا با فرانسوا هولاند در پاریس دیدار و گفتگو میکند، مشارکت گسترده تر آمریکا و متحدین غربیاش را در مبارزه علیه گروه دولت اسلامی خواستار خواهد شد.