«انگیزه شخصی سیا» از ترور «عماد مغنیه» چه بود؟
گروه بین الملل -

سیا یک سازمان ترور نیست، بلکه اغلب اهداف خود را به دقت انتخاب می کند. اواخر هفته گذشته بود که نیوزویک و واشنگتن پست از نقش سیا در ترور عماد مغنیه پرده برداشتند. گروهی از اعضای سیا در دمشق، بعد از دهه ها، توانستند عماد مغنیه، را ردیابی کنند.

به گزارشافکارنیوزبه نقل از پولیتیکو؛ به عقیده اکثریت مردم، حتی خود حزب الله، اسرائیل این کار را به تنهایی انجام داده است. سارائیلی ها قطعا برای انجام این ترور، با توجه به نقش عماد مغنیه در هدف قرار دادن رژِم صهیونیستی از نفوذ عواملش در این رژیم تا هدف قراردادن شمال سرزمین های اشغالی با موشک های حزب الله، انگیزه داشتند. در کنفرانس ویدیویی در زمان تشییع عماد مغنیه، رهبر حزب الله، سید حسن نصرالله، اسرائیل را به یک جنگ باز برای انتقام حاج رضوان، تهدید کرد.

اما در این میان سیا نیز از ترور عماد مغنیه انگیزه هایی داشت. انگیزه سیا از ترور عماد مغنیه یک انگیزه شخصی بود. ادعا می شود که مغنیه در پشت بمب گذاری سفارت آمریکا در بیروت در سال ۱۹۸۳، نقش داشته است؛ استگاه خاورمیانه ای سیا که شعبه اصلی تجزیه و تحلیل خاورمیانه محسوب می شد. همچنین مغنیه بمب گذاری سال ۱۹۸۴ در پادگان نیروی دریایی را برنامه ریزی کرده بود. دست او برنامه های حزب الله را از آلمان تا کویت و از فرانسه تا تایلند را لمس کرده بود.

این سناریو ها به تنهایی کافی بود تا نام مغنیه را در فهرست ترور سیا قرا دهد. اما مورد دیگری وجود داشت که انگیزه ترور مغنیه را به یک انگیزه کاملا شخصی تبدیل کرده بود.

پولیتیکو در ادامه به فردی به نام بیل باکلی اشاره می کند. تا قبل از اینکه داعش با آدم ربایی ها و اسرات های خود جنجال رسانه ای کنونی را به پا کند، حزب الله گروگانگیر برتر خاورمیانه بود. در مارس ۱۹۸۴، ربوده شدن ویلیام باکلی، رییس ایستگاه سیا در خاورمیانه نشان داد که انتخاب اهداف تا چه اندازه با دقت و در یک عملیات نظارتی با همکاری دستگاه های اطلاعاتی ایران انجام می گیرد. برخی از منابع مدعی هستند که شناسایی و ردیابی باکلی با استفاده از تجهیزاتی که در سال ۱۹۷۹، با اشغال سفارت آمریکا به دست ایران افتاد، انجام شده است.

باکلی بعد از انفجار سفارت آمریکا در بیروت، برای راه اندازی دفتر سیا به لبنان فرستاده شد. پس از آن، گروگان گیری باکلی ضربه ویرانگری برای سیا بود. طبق گفته یکی از مقامات ارشد سیا، گروگان گرفته شدن او عملا تمام فعالیت های اطلاعاتی سیا را به تعطیلی کشاند. اما با اینحال سیا منابعی را در اختیار داشت. به طوریکه ظرف مدت شش ماه متوجه شد که حزب الله، باکلی را گروگان گرفته است. به گفته یکی از مقامات ارشد سیا «در آن زمان، برای ویلیام کیسی، مدیر سیا، یافتن باکلی به اولویت اول سیا تبدیل شد. این موضوع او را به سمت آخر زمین برای پیدا کردن راه هایی برای بازگرداندن باکلی می کشاند. او حاضر بود در این راه با هرکسی، در هر حالتی و شکلی و در هر راهی مذاکره کند تا باکلی را برگرداند. او در این راه شکست خود اما انگیزه ای برای قرارداد ایران - کنترا شد … ما حتی با حامی اصلی حزب الله، ایران هم مذاکره کردیم.»

در نهایت دو سال بعد، حزب الله تصویری از شش گروگان را در روزنامه های بیروت به چاپ رساند که همگی سالم بودند اما سیا در خبر خود اشاره کرد به جز مقام سیاسی سفارت آمریکا در بیروت که بیش از سایر گروگان ها نگه داری می شد.