نفت اوپک افزایش یافت

به گزارشافکارنیوز،سازمان کشورهای تولید و صادرکننده نفت اوپک، در آخرین به روز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی این سازمان، روز دوشنبه با ۲۲ سنت افزایش ۵۳.۵۸ دلار در هر بشکه فروخته شد.

به این ترتیب، سبد نفتی اوپک از کمترین قیمت این نوع نفت در سال ۲۰۱۴ بالاتر رفت و همچنین رکورد بالاترین قیمت در سال ۲۰۱۵ را شکست.

کمترین قیمت سبد نفتی اوپک در سال گذشته میلادی، در آخرین روز سال برابر با ۵۲ دلار رقم خورد. بالاترین قیمتی که سبد نفتی اوپک در سال ۲۰۱۵ به ثبت رساند برابر با ۵۳.۳۶ دلار به ازای هر بشکه بوده است.

قیمت نفت از ژوئن سال ۲۰۱۴ تاکنون نزدیک به ۶۰ درصد ارزش خود را از دست داده است. تصمیم اوپک در ۲۷ نوامبر ۲۰۱۴ با حمایت عربستان از عوامل تشدید این کاهش قیمت بوده است.

اما اکنون کاهش قیمت نفت در حال تاثیرگذاری بر سرمایه‌گذاری غول‌های بزرگ نفتی است، به طوری‌که این شرکت‌ها در حال کاهش هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خود هستند.

اثرات کاهش قیمت بر صنعت نفت شیل آمریکا که در راستای کاهش قیمت نفت دروازه‌های صادرات نفت خود را پس از ۴۰ سال گشود، نیز در حال آشکار شدن است. تعداد دکل‌های حفاری فعال در بخش نفت آمریکا به شدت کاهش یافته و در ماه ژانویه ۱۹۹ دکل حفاری این کشور از فعالیت خارج شده‌اند.

اما گزارش آژانس بین‌المللی انرژی که اخیر منتشر شده است، پیش‌بینی کاهش تولید نفت شیل را به چالش کشیده و عنوان کرده است که آمریکا حتی پس از کاهش اخیر قیمت‌ها، تا سال ۲۰۲۰، همچنان منبع اصلی رشد عرضه جهانی نفت باقی خواهد ماند.

این درحالی است که اوپک در گزارش اخیر خود پیش‌بینی کرد که تقاضا برای نفت این سازمان در سال ۲۰۱۵ به میزان قابل توجهی افزایش یابد و تولید نفت آمریکا و دیگر کشورهای غیرعضو اوپک کاهش پیدا کند.

قیمت نفت برنت طی هفته گذشته ۹ درصد افزایش یافت و روز سه‌شنبه به علت کاهش تورم مصرف‌کننده در ماه ژانویه در چین به کمترین رقم در ۵ سال گذشته، روند ۳ روزه افزایشی قیمت این کالای اساسی قطع شد اما علی‌رغم کاهش همچنان بالای ۵۸ دلار فروخته شد و به ۵۸.۱۷ دلار رسید.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت صحرای الجزایر، نفت گیراسول آنگولا، نفت اورینت اکوادور، نفت سنگین ایران، نفت سبک بصره عراق، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت مارین قطر، نفت سبک عربستان، نفت موربان امارات و مِرِی ونزوئلا است.