دامنه دید در اهواز به ۵۰ متر رسید

به گزارشافکارنیوز،کوروش بهادری ریزگرد‌ها امروز دامنه دید را در شهر اهواز به ۵۰ متر کاهش داده‌اند و این آلودگی به نسبت کمتر در شهرهای آبادان، خرمشهر، هندیجان و شادگان وجود دارد. سرعت باد در خوزستان ۶۰ کیلومتر بر ساعت است و این بر شدت آلودگی و مواج بودن خلیج فارس افزوده است.

وی با بیان اینکه کانون ریزگرد‌ها داخلی است، گفت: متاسفانه میانگین بارش در کشور ۲۵ درصد کمتر از میانگین جهانی است و در استان خوزستان میانگین بارش نسبت به سال گذشته ۴۶ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان درباره بحثبارورسازی ابرهای عنوان کرد: بنده مخالف این طرح هستم چرا که برای اجرای این طرح باید میانگین بارش ۲۵۰ میلیم‌تر باشد و در استان خوزستان به این میانگین نرسیده‌ایم.

وی بیان کرد: بارورسازی ابر‌ها می‌تواند ۱۰ تا ۱۵ درصد بارندگی را افزایش دهد و در استان خوزستان میزان هزینه‌های لازم برای اجرای این طرح با بارش‌هایی که به دست می‌آید ناچیز است و به صرفه نیست.

بهادری گفت: باید توجه کنیم که کشور روسیه مخترع طرح بارورسازی ابر‌ها هستند و خودشان تاکنون یکبار از این طرح استفاده نکرده‌اند چرا که معتقدند این طرح آسیب‌های زیادی به محیط زیست می‌رساند.

وی اظهار داشت: باید به این مسئله هم توجه کنیم که برای بارورسازی ابر‌ها باید مطالعات دقیقی انجام شود و این مطالعات هنوز در استان خوزستان انجام نشده است.

مدیرکل هوا‌شناسی خوزستان با بیان اینکه مسئله ریزگرد‌ها چیزی نیست که با کارهای یک هفته‌ای رفع شود، گفت: باید آستانه تحمل مردم کمی بالا رود و مسئولان عزم جدی برای رفع این معضل داشته باشند تا مردم با اطمینان به اقدام مسئولان معضلات پیش آمده را تحمل کنند.

وی درباره جلسات شب گذشته و امروز صبح مدیران خوزستانی با وزیر بهداشت به عنوان نماینده دولت درباره موضوع ریزگردها بیان کرد: جلسات خوب و مفیدی برگزار شد و امیدواریم خروجی این جلسه در جلسه روز یکشنبه هیئت دولت به تصویب برسد.