تاخیر سفر مشعل به تهران به دلیل عمیقتر شدن اختلافات!
گروه بین الملل -

بر خلاف آنچه که شماری از سیاستمداران جنبش حماس درباره بازگشت قریب الوقوع روابط حماس و ایران سخن می گویند و احتمال دارد خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس این ماه به تهران سفر کند، اما روابط بین دو طرف همانند گذشته است و حتی در روزهای گذشته بدتر نیز شده است به همین سبب احتمالا سفر مشعل به تهران بار دیگر به تعویق خواهد افتاد و در سازماندهی این سفر که به شدت به تأخیر افتاده بین دو طرف اختلافی به وجود آمده است. این ادعاییست که روزنامه رای الیوم به نقل از منابع آگاه بیان کرده است.

به گزارشافکارنیوز؛ منابعی آگاه در جنبش حماس به روزنامه الکترونکی " رای الیوم " تاکید کردند که سفر مشعل به تهران به تاخیر افتاده است و به احتمال زیاد در این ماه انجام نمیشود.

یکی از سیاستمداران فعال در روابط خارجی حماس گفت که اختلاف تهران و حماس بر سر برنامه سفر و نتایج آن، بویژه بیانیه هایی که در پی دیدار مشعل با رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور صادر خواهد شد، علت تاخیر سفر رئیس دفتر سیاسی حماس به این کشور است.

منابع در حماس نیز تاکید می کنند که جنبش بویژه پس از جنگ غزه در پی برقراری روابط خوب با تهران است که این روابط در راستای حمایت از مقاومت و تجهیز شاخه نظامی آن به جنگ افزارها و موشک ها به منظور آماده شدن برای هرگونه رویارویی آتی با رژیم صهیونیست صورت می گیرد. از سوی دیگر، جنبش حماس نمی خواهد روابط با تهران، روابطش با محور قطر را که با رژیم سوریه، متحد محور تهران در منطقه، خصومت دارد، تخریب کند؛ افزون بر این امر، حماس نمی تواند بویژه در پی رسیدن پادشاه سلمان به قدرت، خشم عربستان سعودی را برانگیزد زیرا جنبش به دنبال برقراری روابط خوب با عربستان سعودی که با مواضع ایران درباره تحولات سوریه و یمن اختلاف دارد، است.

این همه تحولات در هفته گذشته رخ داده است، حماس به دنبال تقویت روابط خود با عربستان سعودی است زیرا این کشور را دروازه کشورهای حاشیه خلیج فارس برای آن در نظر می گیرد؛ عربستان سعودی قبلا قطر را جهت اخراج سران گروه اخوان مسلمین از خاک خود وادار کرد و در رابطه با برقراری آشتی میان قطر و مصر تلاش انجام داد. بنا براین، حماس رسیدن پادشاه جدید به قدرت در عربستان و احتمال درپیش گرفتن وی مواضع مخالف با مواضع پادشاه درگذشته را بررسی کرد و به تحکیم روابطش با این کشور دل بست چرا که نسبت به اعمال فشار علیه قطر جهت رها کردن آن و اخراج رهبران جنبش از دوحه می ترسد. بنا براین، سیاستمداران بویژه خالد مشعل و آنهایی که در قطر مقیم هستند به این امر علاقه مند نیستند که روابط با تهران، روابط با کشورهای خلیج فارس را تخریب کند و مواضع خودرا در رابطه به رژیم سوریه تغییر دهند .