افزایش ۱۷ درصدی قیمت خودرو!

به گزارش افكار، قیمت خودرو در طی چند سال گذشته همواره موضوعی بوده که قشر وسیعی از جامعه را درگیر خود کرده است.هنوز یادمان نرفته در دولت گذشته داستان قیمت گذاری و افزایش قیمت خودرو با دخلات مستقیم رئیس جمهور وقت و گفتن جمله ی "کیلویی چند" بازار خودرو را به چالش بزرگی کشاند.

حساسیت های به وجود آمده از آن دوران تا کنون گریبانگیری خودرویی ها و مردم شده و هرگونه اظهار نظر در خصوص قیمت خودرو باعثعکس العمل شدید مردم می شود.

طبق خبرهای رسیده از گوشه کنار بازار، احتمال افزایش قیمت خودرو هر لحظه به واقعیت نزدیکتر شده و همین امر باعثگردیده که بازار گفتگوها در خصوص قیمت خودرو یک بار دیگر داغ شود. همه ساله با شروع سال جدید و نیز افزایش میزان حقوق و دستمزد، شاهد افزایش قیمت مواد اولیه تولید در صنعت خودرو نیز خواهیم بود و این افزایش اجتناب ناپذیر است.

برخی از کارشناسان بر این باورند که با شروع سال جدید و نیز رشد هزینه‌های دولتی و غیردولتی در صنعت خودرو، افزایش هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده تولید خودروهای داخلی را به دنبال خواهد داشت در نتیجه به دنبال آن قیمت خودروها نیز قطعا با افزایش مواجه خواهد بود. در سال ۹۰ قیمت خودرو با رشد چشمگیری همراه بود با توجه به اینکه خودروسازان در آن هنگام از کیفیت و تنوع محصولات حال حاضر خود بی بهره بودند. همین امر باعثشده بود تا عده ای به جان صنعت مادر کشور بیافتند تا با نابودسازی آن منافع شخصی خودرا در الویت قرار دهند.

جوسازی های غیرمنصفانه برخی از رسانه های خارجی و داخلی علیه این صنعت باعثشده بود تا اکثریت مردم تحریم های ناعادلانه غرب و افزایش نرخ ارز، که عمده ترین دلایل افزایش قیمت خودرو بود را از یاد ببرند. با توجه به اینکه به واسطه تحریم ها و نواسانات بازار ارز، قیمت مواد اولیه چندین برار از قیمت قبل خود شده بود. اما با گذشت زمان و اطلاع رسانی درست، مردم نیز دلایل اصلی افزایش قیمت را درک کرده و تا حدودی نیز با این موضوع کنار آمدند.

به عقیده بسیاری از کارشناسان افزایش ۱۷ درصدی قیمت خودرو در سال ۹۴ قطعی خواهد بود چرا که شاهد آن هستیم همه ساله با افزایش تقاضا در بازار خودرو در ماه های پایانی، کف بازار نیز به دنبال جایگزینی خودروهای خرید و فروش شده می باشد که همین امر باعثمی شود که خودروهای جدید با قیمت بالاتر وارد بازار شده و در نتیجه قیمت تمام شده برای مصرف کننده با افزایش همراه خواهد بود.

همچنین از یاد نبریم که دو خودروساز بزرگ کشور(ایران خودرو و سایپا) دو شرکت بورسی به شمار می روند که هر لحظه نیز از سوی سازمان حسابرسی مورد بازرسی قرار می‌گیرند و با توجه به اوضاع این دو شرکت در بورس افزایش قیمت دور از انتظار نیست.

افزایش قیمت خودروهای داخلی در شرایطی که دیگر اقلام مصرفی مردم در جامعه در حال افزایش می باشد، دور از انصاف و انتظار نمی باشد.با توجه به این که آمار افزایش سود دهی از واردات خودرو نسبت به سال گذشته حدودا سه برابر شده است و این یعنی مهر تایید عدم حمایت دولت از صنعت داخلی کشور.