افزایش ۳ برابری طلاق عاطفی

به گزارشافکارنیوز،دکتر مجید ابهری افزود: از نگاه آسیب شناسی اجتماعی طلاق دارای مراحل مختلفی است طلاق روانی، یعنی هنگام بروز اختلاف بین زوجین انها با یکدیگر قهر کرده و به علت دلگیری از هم فاصله می گیرند در صورتیکه مشکلات موجود در این مرحله حل و فصل نشد طلاق عاطفی در زندگی زناشویی ظاهر می شود

به گفته این آسیب شناس اجتماعی، جدا کردن رختخواب و اکتفا به مکالمات ضروری در حد پرسش یا بیان مشکلات یکدیگر، تنها ارتباط گفتاری و عاطفی در این مرحله است. متاسفانه زوجین دارای فرزند در این فرایند از وجود آنها به عنوان واسطه استفاده می کنند که این کنش آثار و آسیبهای مخصوص به خود را دارد.

وی اظهار داشت: در مرحله طلاق عاطفی در برخی اوقات روابط فرا زناشویی ظاهر می شود و در صورتیکه مشکلات در این مرحله حل و فصل نشود زوجین قدم به طلاق قانونی و حقوقی می گذارند.

ابهری با اشاره به اینکه حدود ۴۰ درصد از زوجین به علت ضعف مهارت های زندگی در مرحله طلاق روانی وعاطفی باقی می مانند و همین مساله موجب مشکلات بعدی می شود، گفت: متاسفانه در شهرهای بزرگی مانند تهران، شیراز، اصفهان و… به علت مشکلات محیطی طلاق عاطفی سه برابر شهرهای کوچک است.

وی تاکید کرد: تجربه ثابت شده که در مرحله طلاق عاطفی زوجین به علت مسایل فرهنگی و خانوادگی یا وجود فرزندان و نیازهای مالی اقدام به طلاق قانونی نمی کنند و همین مساله موجب عمیق تر شدن اختلافات و بروز انحرافات رفتاری می شود.

این متخصص علوم رفتاری گفت: در شهرهای کوچک بزرگترهای خانواده با کدخدا منشی و ریش سفیدی سعی در حل و فصل مشکلات می کنند اما متاسفانه در شهرهای بزرگ و کلانشهرها گسست عاطفی و فاصله فرهنگی و کم رنگ بودن مراجعه به مشاوره باعثباقی ماندن زوجین در طلاق عاطفی تا پایان زندگی می شود.

به گفته وی، متاسفانه در بین خانواده های تحصیل کرده طلاق عاطفی و روانی سه برابر خانواده های فاقد تحصیلات عالیه است. و غرور فرهنگی و اجتماعی باعث ضعف برقراری تفاهم در بین زوجین تحصیلکرده می شود.