ارزش واقعی یارانه ۴۵هزار تومانی

به گزارشافکارنیوز،هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی شب گذشته در گفتگوی ویژه خبری به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه سال ۹۴ گفت: بر اساس ماده یک قانون محاسبات عمومی، مهمترین ویژگی بودجه، تبعیت کمی و کیفی آن از برنامه پنجم توسعه است.

وی با بیان اینکه بودجه سال ۹۴ بر مبنای بودجه ریزی عملیاتی نیست، افزود: مهمترین مسئله، بودجه ریزی عملیاتی است و باید بهره وری در بودجه دیده شود.

قوامی گفت: قطع وابستگی بودجه به نفت در سال پایانی برنامه پنجم توسعه نکته مهم دیگری است که باید به آن توجه داشت.

وی افزود: اکنون باید سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی ۳۴ درصد باشد در حالی که الان ۲۰ درصد شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اینها نشان می دهد بودجه سال ۹۴ تبعیت کمی و کیفی با برنامه پنجم توسعه ندارد.

وی گفت: در بودجه سال ۹۴، ده هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت گذاشته شده است در حالی که بانکها ۲۲ درصد سود می دهند و با این شرایط کسی نمی رود اوراق مشارکت بخرد و در نتیجه دچار کسری بودجه پنهان می شویم.

قوامی افزود: باید ماده ۲۱۵ برنامه پنجم توسعه رعایت شود که در بودجه سال ۹۴ رعایت نشده است.

وی ادامه داد: متاسفانه از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه ها هیچ کدام از دولت ها، منابعی را که باید به تولید اختصاص داده می شد، اختصاص ندادند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: هدف اصلی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، کمک به واحدهای تولیدی و نوسازی ماشین آلات برای کاهش مصرف انرژی بود.

قوامی گفت: با توجه به اینکه پرداخت یارانه ها در سال ۹۴ با کسری منابع مواجه خواهد شد لذا دولت فرصت کمک به تولید را نخواهد داشت.

وی با اشاره به افزایش تورم و کاهش ارزش پول افزود: پرداخت یارانه ۴۵ هزار تومانی در سال ۸۹ در زمانی آغاز شد که دلار، ۱۲۰۰ تومان بود و اکنون با دلار ۳۵۰۰ تومانی ارزش واقعی این ۴۵ هزار تومان به اندازه ۱۰ هزار تومان سال ۸۹ است بنابراین این یارانه کمک چندانی به مردم نمی کند و نیاز تولید را هم برآورده نمی کند.

قوامی با بیان اینکه حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم گفت: معمولا افراد پردرآمد در تور مالیاتی دولت قرار نمی گیرند و تنها افراد کم درآمد مانند کارمندان در تور مالیاتی دولت هستند.

وی در پایان سخنان خود از مردم خواست در این شرایط سخت اقتصادی دولت و مجلس شورای اسلامی را یاری کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: تلاش همه از جمله دولت و مجلس فائق آمدن بر مشکلات است اما نباید از مشکلات ساختاری بودجه چشم پوشی کنیم.

قوامی تاکید کرد: بودجه باید با اهداف برنامه پنجم توسعه همخوانی داشته باشد.