به گزارشافکارنیوز،اگرچه حمایت از تولید داخلی یکی از دغدغه‌های مسئولان است و در صدر اولویت‌های دولت قرار دارد اما شواهد امر حاکی از رونق تجارت زیرزمینی و اینترنتی در کشور است.

امروزه به لطف تکنولوژی، گوشی‌های هوشمند در دست همه افراد از پیر تا جوان است و به طبع آن می‌توان شاهد عضویت اقشار جامعه در شبکه‌های اجتماعی‌(فارغ از جنبه‌های فرهنگی) بود که برخی از افراد با عضویت در این شبکه‌ها به کسب و کار و تجارت نیز می‌پردازند.

یکی از این برنامه‌های نسبتا محبوب و پرطرفدار " اینستاگرام " است که برای عضویت در این شبکه تنها چند دقیقه کافی است تا به دنیای جدیدی وارد شویم.

با نگاهی به‌ این شبکه چیزی که بیش از همه خودنمایی می‌کند فروش انواع و اقسام کالا به خصوص پوشاک‌، کیف و کفش و بدلیجات است، کسب و کاری راحت با سود بالا و صرفه زیاد و بدون پرداخت مالیات و عوارض.

گزارش میدانی ما حاکی از آن است‌ که فروشندگان در قالب مزون یا فروشگاه اقدام به فروش اجناس خود می‌کنند و حتی جهت رفاه حال مشتری کالای خود را با پیک به آدرس مورد نظر ارسال می‌کنند.

به عقیده کارشناسان، رواج این نوع کسب و کار برای اقتصاد کشور یک خطر محسوب می‌شود چراکه فروشندگان اغلب بدون پرداخت مالیات و عوراض و نیز بدون هیچ نظارتی کالای خود را به فروش می‌رسانند و هیچ نهادی نیز قادر به نظارت بر عمل این کسب و کار نیست.

همچنین این نوع کسب و کار منجر به رونق قاچاق کالا به کشور می‌شود، چرا که فروشنده می‌تواندکالای قاچاق وارد شده خود را در خانه خود و تنها از طریق اینترنت به فروش برساند و اگر جنس یا کالا مشکلی هم داشته باشد هیچ کسی پاسخگوی مشتری نخواهد بود.

اگر چه بحث نظارت بر شبکههای اجتماعی چند وقتی است مطرح شده و درباره آن تصمیماتی گرفته شده است اما رونق این کسب و کار در درازمدت میتواند اثرات سوئی بر اقتصاد کشور داشته باشد، مسئلهای که باید مورد توجه قرار بگیرد و این موضوعی نیست که بتوان ساده از آن گذشت.