حضور پلیس افتخاری در محله های تهران

به گزارشافکارنیوز،سردار حسین ساجدی نیا صبح دوشنبه در مراسم افتتاحیه ساختمان مرکزی پلیس افتخاری در جمع خبرنگاران گفت: از ابتدای سال گذشته فعالیت پلیس افتخاری در انجام طرح ها و برنامه های نوروزی مورد استفاده قرار گرفت تا جایی که اولین واحد این پلیس در حوالی محله شمیران آغاز به کار کرد.

ساجدی نیا گفت: امروز رسما ساختمان پلیس افتخاری در تهران افتتاح شد و به مدت یک هفته است که فعالیت پلیس های افتخاری در کلانتری های تهران بخصوص در کلانتری های شرق و غرب آغاز شده است.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اشاره به اینکه در بازده زمانی کمتر از ۱۰ روز بیش از ۵ هزار نفر از افراد مختلف به عضویت سامانه پلیس افتخاری درآمده اند افزود: این استقبال خوب که از طرف همه اقشار جامعه اعم از معلمان، دانش آموزان، دانشجویان و کارمندان صورت گرفته است نشان از توجه ویژه مردم به بحثامنیت و پایداری آن در محلات می دهد.

این مقام ارشد انتظامی هدف از راه اندازی پلیس افتخاری را نقش دادن به مردم در تامین امنیت محله محور اعلام کرد و گفت: همیشه مردم در کنار پلیس بوده اند اما ساز و کار پلیس افتخاری باعثمی شود همراهی مردم بیشتر شده و به تبع آن امنیت بیشتری در محلات حاکم شود.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: همزمان با آغاز طرح ها و برنامه های نوروزی پلیس در سال ۹۴ حضور پلیس افتخاری نیز در کنار ماموران پلیس آغاز می شود و آغاز به کار این یگان نویدبخش امنیت بیشتر برای مردم خواهد بود.

ساجدی نیا با اعلام اینکه جذب پلیس افتخاری از میان اقشار مختلف و به صورت داوطلبانه صورت گرفته است گفت: طبق آمار از همه اقشار مردم و با تحصیلات گوناگون جذب پلیس افتخاری شده اند.

وی با اعلام اینکه آینده روشنی را برای پلیس افتخاری متصور هستیم اعلام کرد: در ۱۱ ماه گذشته با توجه به حساسیت هایی که وجود داشت کند حرکت کردیم تا بتوانیم پایه های این مجموعه را محکم و قانونمند طرح ریزی کنیم.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره نظارت بر فعالیت پلیس های افتخاری گفت: سعی کرده ایم تا تخلفات این حوزه حداقلی باشد از این رو همزمان با افتتاح ساختمان مرکزی پلیس افتخاری دفاتر نظارتی نیز که وظیفه نظارت بر عملکرد اجرایی پلیس های افتخاری را دارند هم فعال شده اند البته سامانه ۱۹۷ نیز تخلفات پلیس افتخاری را رصد می کند.

ساجدی نیا بهترین مزیت آغاز به کار پلیس افتخاری را کمک به مردم در تامین امنیت و بالا بردن احساس امنیت در میان اقشار مختلف جامعه برشمرد و گفت: عزیزان فعال در پلیس افتخاری بدون دریافت هیچگونه دستمزدی و پس از تعلیم آموزش های لازم در کلانتری ها مشغول به کار می شوند.

وی با اعلام اینکه فعلا فقط از حضور داوطلبان مرد در پلیس افتخاری استفاده می شود افزود: در طرح اولیه استفاده از همکاری بانوان نیز در پلیس افتخاری طرح ریزی شده است اما با توجه به حساسیت های حضور بانوان در کلانتری ها در حال حاضر از بانوانی که به عنوان پلیس افتخاری در سایت پلیس یا کلانتری ها ثبت نام کرده اند استفاده نمی شود و اولویت جذب و حضور در عملیات ها با برادران است.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اشاره به اینکه حضور پلیس های افتخاری در محلات زیر نظر روسای کلانتری ها انجام می شود افزود: ستاد پلیس افتخاری در کلانتری محلات مستقر است و نیروهای پلیس افتخاری با لباس مشخص و حداقل امکانات اولیه امنیتی ماموران پلیس را بر اجرای عملیات های محلی، گشت های محلی و برقراری امنیت کمک می کند.