دولت بودجه را مقاومتی بست

به گزارشافکارنیوز،ابوذر ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به عنوان نماینده موافقان، و هادی قوامی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، به
عنوان نماینده مخالفان کلیات لایحه بودجه ۹۴ که روز یکشنبه در صحن علنی مجلس رای آورد، در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما دیدگاه های خود را مطرح کردند.

ندیمی درباره دیدگاه مثبت خود درباره کلیات لایحه بودجه ۹۴ گفت: امثال بنده، سال ها شاهد بودجه بندی بودیم و بودجه سند مالی دولت است که مشخص می کند دولت چقدر پول دارد و چقدر خرج می کند و این اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: مثلا پیش بینی درباره ۱۶۶ هزار میلیارد تومان بودجه جاری و یا اینکه با یک درصد کم به کارمندان هزار میلیارد تومان پول می توانیم به دست آوریم، عملا ناممکن بود و در نهایت شاید ۳۰ میلیارد تا ۴۰ میلیارد دلار بتوان به دست آورد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: از نظر موافقان، اولا این دیگر لایحه دولت نبود؛ ثانیا گزارش کمیسیون تلفیق با هم اندیشی همه کمیسیون ها و ثالثا نظر دولت هم بود.
ندیمی گفت: ۱۶۶ هزار میلیارد بودجه جاری شدنی نبود و به خصوص اینکه دولت نفت را بر اساس ۷۲ دلار پیش بینی کرده بود اما حداکثر ما می توانستیم روی ۵۴ دلار حساب کنیم یا درباره منابع و مصارف شرکت های دولتی آن قدر جوابگوی آن بودجه نبود.

وی افزود: از دید بنده دولت تلاش کرده بودجه خوبی بنویسند و کمیسیون تلفیق هم همین کار را کرده و همه اعضا و همکاران به صورت بخشی و فرا بخشی و هم داخلی و هم خارجی و پروژه های محلی و ملی را با یکدیگر دیده اند.

ندیمی تاکید کرد: این کلیات در مجلس رای آورد؛ یعنی مجلس پذیرفت که ما داشته ها و خواسته های ما را با هم جمع کنیم و هم از نظر اقتصاد مقاومتی و جایگزین شدن مالیات به جای نفت و هم اینکه گفتیم تا سقف ۳۷ هزار میلیارد تومان باشد کلیات را باید می پذیرفتیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در این برنامه، درباره علل مخالفت خود با کلیات لایحه بودجه ۹۴ گفت: تعریف ما از بودجه طبق ماده ۱ قانون محاسبات عمومی که ۴ بار اصلاح شده و آخرین آن در سال ۶۶ بوده، این است که بودجه، برنامه مالی یک سال کشور بوده که حاوی پیش بینی درآمدها و تامین مخارج است.

قوامی افزود: مهم ترین ویژگی بودجه باید تبعیت کمی و کیفی از برنامه ۵ ساله توسعه باشد و باید ۵ برنامه بودجه یک ساله کنار هم چیده شود تا ببنیم که به آن اهداف رسیده ایم یا نه؛ به خصوص اینکه سال ۹۴ سال پایانی این برنامه ۵ ساله خواهد بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: بودجه ریزی عملیاتی توسعه مهم ترین کار برنامه ۵ ساله توسعه است برای اینکه دستگاه ها بودجه کچ دار و مریض و در فوصل مختلف نداشته باشند.

قوامی گفت: اساس بودجه ریزی عملیاتی توسعه حسابداری بهای تمام شده - استانداردها و بهره وری در بودجه است؛ اما در عمل در بودجه ۹۴ این اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: نکته مهم دیگر قطع وابستگی به نفت در بودجه بوده که رهبر معظم انقلاب، امسال بر آن تاکید کردند.

وی تصریح کرد: برخی دوستان این قطع وابستگی را سالی ۳ درصد می گفتند که الان در شرایط ویژه نمی شود و دولت این سهم را به ۲۰ درصد کاهش داد؛ در حالی که باید سهم صندوق توسعه ملی در این زمینه ۳۴ درصد باشد.

وی افزود: نکته دیگر نسبت مالیات و درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی است و همچنین ماده ۲۳۴ برنامه توسعه به رشد سرمایه گذاری به میزان عدد در برنامه یا رشد ۸ درصد و کاهش نرخ بیکاری که در حال حاضر ۱۳ درصد است و به خصوص در قشر فارغ التحصیلان دیده می شود در مجموع نشان می دهد که بودجه سال ۹۴ تبعیت کمی و کیفی از برنامه ۵ ساله توسعه ندارد.