ایران نماینده همه کشورهای جهان در مبارزه با مواد مخدر

به گزارشافکارنیوز،عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه نشست بین‌المللی وزرا و رؤسای مراجع ملی مبارزه با مواد مخدر ۱۱ کشور منطقه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به هزینه‌های مادی و معنوی ایران در مبارزه با مواد مخدر، آیا وقت آن نرسیده که اقدامات عملی برای جلب حمایت کشورهایی که تاکنون هیچ کمکی به ایران نکرده‌اند، صورت بگیرد، گفت: ما همه فعالیت‌ها را در جهت تقویت همکاری‌های منطقه‌ای انجام می‌دهیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: همکاری‌های منطقه‌ای ما به خصوص با پاکستان و افغانستان در حال پیگیری است و امروز نیز ۱۱ کشور منطقه دور هم گرد آمده‌اند تا در زمینه فعالیت‌ها و تقویت همکاری‌ها اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با تأکید بر این نکته که مهمتر از حمایت‌های مالی، بحثحمایت‌های اطلاعاتی و همکاری‌های مشترک مطرح است، گفت: در حوزه اطلاعات، همکاری‌ها خوب بوده اما در سایر زمینه‌ها همکاری خوبی نداشته‌ایم.

رحمانی فضلی با اشاره به امرار معاش مردم افغانستان از طریق کشت مواد مخدر، گفت: یکی از درخواست‌های ما از جامعه جهانی و سازمان ملل، تغییر الگوی کشت در افغانستان و تغییر امرار معاش مردم است.

وی به تولید ۶ هزار تن مواد مخدر در افغانستان اشاره کرد و گفت: کشور ایران آمادگی دارد که الگوی امرار معاش در افغانستان را تغییر دهد اما این امر نیازمند همکاری‌های بین‌المللی است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: ما بیشتر به دنبال جلب حمایتهای قانونی، حقوقی، فنی، اطلاعاتی و تجهیزات هستیم و همان طور که می‌دانید ما برای تامین دستگاه‌های ایکس‌ری و موادیاب در تحریم قرار داریم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه ایران به نمایندگی از تمام کشورها در امر مبارزه با مواد مخدر شرکت می‌کند، گفت: با وجود آنکه ما وکیل تمام کشورهای دنیا در مبارزه با مواد مخدر هستیم اما به دلیل تحریم‌ها هیچ کمکی به ما نشده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر یادآور شد: در حوزه اطلاعات نیز امیدواریم که اطلاعاتی کامل‌تر و محرمانه‌تر بیشتر به دست ما برسد اما در حوزه پیشگیری و درمان با وجود آنکه خودکفا هستیم نیاز به کمک کشورهای دیگر نیز داریم تا به طور کامل در این امر موفق شویم.

وی خاطرنشان کرد: ایران مبارزه با مواد مخدر را وظیفه خود میداند و در این زمینه توفیقاتی نیز داشته است اما مواد مخدر یک مشکل منطقهای و بینالمللی است و نیاز به همکاری بینالمللی دارد.