زمان افتتاح بزرگترین فاز پارس جنوبی

به گزارشافکارنیوز،طرح توسعه فاز ۱۲ به عنوان بزرگترین فاز پارس جنوبی با حضور حسن روحانی رئیس جمهور و بیژن زنگنه وزیر نفت اواسط اسفند ماه سال‌جاری به طور رسمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به بهره برداری می رسد. دولت دهم این فاز را با پیشرفت ۹۲ درصدی تحویل دولت یازدهم داده بود.

هدف از طرح توسعه فاز ۱۲ پارس جنوبی افزایش روزانه ۷۵ میلیون مترمکعبی تولید گاز شیرین، ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۷۵۰ تن گوگرد دانه بندی شده است.

به گفته مسئولان، در حال حاضر تمامی ۶ ردیف واحد شیرین سازی گاز در فاز ۱۲ پارس جنوبی با ظرفیت پالایش روزانه ۷۵ تا ۸۰ میلیون مترمکعب گازترش راه اندازی شده است، ضمن آنکه سه سکوی دریایی و خطوط لوله فراساحلی این مگا پروژه گازی ایران راه‌اندازی شده‌اند.

برآوردهای اقتصادی انجام شده نشان می دهد با بهره برداری کامل از طرح توسعه فاز ۱۲ پارس جنوبی و با احتساب نفت بشکه ای ۶۰ دلار روزانه حدود ۱۷.۵ میلیون دلار درآمد ارزی از محل تولید و صادرات میعانات گازی نصیب اقتصاد کشور خواهد شد که این درآمد در طول یکسال کاری تا سقف ۶ میلیارد دلار قابل افزایش است.

ارزش محصولات تولید شده فاز ۱۲ ماهانه بیش از ۳۲۷ میلیون دلار است، میزان کل تولید گاز شیرین این فاز حدود ۶ میلیون تن و میزان میعانات گازی تولیدی نیز بیش از ۸ میلیون و ۸۰۰ بشکه است که درآمد حاصله از این محصولات تاکنون بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برای کشور بوده است.

علاوه بر این، مسئولان شرکت ملی نفت ایران اخیرا با انتشار گزارشی، اعلام کرده اند: تاکنون هفت محموله میعانات گازی فاز ۱۲ پارس جنوبی به بازارهای جهانی صادر شده است.

این در حالی است که در حال حاضر واحد نخست تصفیه گوگرد این فاز مشترک گازی در مدار تولید قرار گرفته و تا چند روز آینده دومین واحد استحصال گوگرد این پروژه راه اندازی خواهد شد که ظرفیت تولید و صادرات گوگرد از فاز ۱۲ پارس جنوبی تا ۷۵۰ تن در روز را افزایش می دهد.