رسانه‌ها با برکناری مدیر اداره کتاب زیاد ور نروند

به گزارش افکارنیوز، نشست خبری سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد صبح امروز در سالن کوچک سینمایی ارشاد برگزار شد. در این نشست اکثر مدیران معاون فرهنگی از جمله علیرضا برازش مدیر دفتر چاپ، علی اصغر سیدآبادی مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی، همایون امیرزاده سرپرست اداره کتاب و مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی حضور دارند.

*صالحی: ممیزی مسئله اول نشر نیست
سیدعباس صالحی پس از ارائه گزارش عملکرد خود و معاونانش به سئوالات خبرنگاران پاسخ گفت. سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد در نشست خبری خود در پاسخ به سئوال فارس پیرامون این که با توجه به این که شما در نشست‌های عمومی و خصوصی مسائل بی شماری را پیرامون مسئله نشر مطرح می کنید و از اصحاب رسانه می خواهید درباره آن فکر کنند اما می بینیم که رئیس جمهور در دو برنامه ادبی(افتتاح نمایشگاه کتاب و اختتامیه جایزه کتاب سال) محور سخنانش را بر هجمه به ممیزی می چیند گفت: احساس من این است که ممیزی مسئله اول ما نیست اما یکی از ده مسئله ما هست پس باید به آن فکر کرد و راه حل آن را یافت. نباید ممیزی را همه مسئله نشر بدانیم برخی تصور می‌کنند تمام مسائل کتاب و نشر به ممیزی برمی‌گردد که اگر حل شود مشکلات کتاب حل می‌شود. اینها تقلیل گرایی در حوزه مسائل نشر است. وی در ادامه درباره این که آیا شما درباره حوزه کتاب به رئیس جمهور اطلاعات می‌دهید گفت: پیش از بحثمشاوره به بزرگان باید دید قانون چه می‌گوید. در این زمینه هیات نظارت بر کتاب معرفی شدو جلسات انها در کنار کمیته های تخصصی هر دو هفته یکبار برگزار می‌شود و این هیات تشریفاتی نیست.

صالحی ادامه داد: از اردیبهشت ماه که این هیات ها تشکیل شدند تا الان مسیر خوبی طی شده با توجه به اینکه قبلا بررسان ما آشفته بودند که فرماندهی تصمیم گیری در کجا قرار دارد ولی الان مرجع قانونی تصمیم گیری و همچنین مفاهیم، مصادیق و شبهات مشخص شده اند. صالحی در این نشست در پاسخ اینکه رئیس جمهور در سخنرانی خود در آیین اختتامیه جایزه کتاب سال مطرح کردند که برای ممیزی قوانین و اصول چندانی لازم نیست بلکه یک، دو و نهایتا سه اصل کفایت می‌کند و به نظر شما این موضوع تا چه اندازه قابلیت اجرا دارد آن هم در شرایطی که آیین نامه نظارت بر ضوابط نشر از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده، گفت: یک اصل در حوزه قانون‌گذاری وجود دارد با این مضمون که تکثر قوانین از جایی به بعد ضد عدالت است. یعنی اگر ما مواد قانونی را زیاد کنیم اینگونه نیست که حتما به رعایت عدالت و حقوق اجتماعی و ارزش‌ها کمک کند. رئیس جمهور با این نگاه بحثتقلیل اصول را مطرح کردند و زمانی که چند کلید اصلی را در دست داشته باشیم راحت تر می‌توان عمل کرد تا زمانی که مقررات انبوه شوند چرا که با انبوه شدن مقررات هم راه‌های دور زدن قوانین نیز به وجود می‌آید. وی ادامه داد: این یک نوع نگاه به دانش حقوق است که برخی از افرادی که به مقررات نویسی روی می‌آورند، آن را قبول دارند و معتقدند که ما نباید چندان قانون را ریز ببینیم. اما یک نگاه دیگر که رئیس جمهور با آن نگاه به آن توجه کردند این است که قانون‌ها را هرقدر مفصل‌تر بنویسیم راه های اجرایش سخت‌تر می‌شود. به هر حال این دو نگاه وجود دارد و برداشت من از صحبت‌های رئیس جمهور این بود که ایشان به این نگاه تقلیل گرایانه تمایل دارند و اعتقاد دارند ممیزی با این مبنا دنبال می‌شد. صالحی تصریح کرد: اما مجموعه ای که می خواهد به ممیزی عمل کند مبنایش دستورالعمل اجرایی است که قانون برای رفتن به شفاف سازی اداری آن را تدوین کرده است. طبعا در این صورت مسائل ریزتر می‌شود و چاره ای جز ریزتر شدن قوانین و مقررات وجود ندارد.

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی براینکه در صحبت‌های رئیس جمهور در مراسم کتاب سال مطرح شد که ممیزی باید به ناشران واگذار شود، وزارت ارشاد چه اقداماتی در این زمینه انجام داده است، گفت: در جلسه هیئت نظارت بر ضوابط نشر آیین نامه تصویب شده و اکنون دستورالعمل اجرایی آن در حال تدوین است. طبق آیین نامه شرایط به گونه‌ای دیده شده است که ناشران کارگروه‌های خود را به هیئت نظارت معرفی کنند و در صورت تأیید هیئت نظارت این کارگروه‌ها می‌توانند در انتشاراتی ها مشغول به کار شوند. معاون فرهنگی وزیر ارشاد ادامه داد: این تفویض، تفویض مطلق نیست. کارگروه‌های بررسی باید به هیئت نظارت معرفی و هیئت آن‌ها را تأیید کنند. البته ناشران نگرانی‌هایی هم داشتند مبنی براینکه ریسک سرمایه وجود دارد اما آیین نامه این ملاحظات را درنظر گرفته و گام های اجرای آن در حال انجام است.

* طفره از پاسخ درباره برکناری مدیره اداره کتاب: رسانه ها با این مسئله ور نروند

وی همچنین درباره برکناری شجاعی صائین از اداره کتاب با توجه به اینکه ابتدا روی صلاحیت افراد خصوصا ایشان تاکید داشتید الان چه شده که نظرتان برگشته و پس از یک سال او برکنار شده است، گفت: من همان ابتدا و همین الان نگاهم به حضور افراد در مجموعه، نگاه صلاحیت گرا بوده است و همان زمان هم آقای شجاعی صائین با همین نگاه انتخاب شد. وی در توضیح بیشتر خاطرنشان کرد: البته افرادی موافق نبودند و با این مسئله که از منابع انسانی کشور در دولت های قبل، در دولت جدید استفاده شود و معتقد به نوعی پاکسازی کامل بودند. وی ادامه داد: من مدیر حاشیه نیستم. ما مدیران نظام همین که برای نظام حاشیه نسازیم خیلی کار کرده ایم. از رسانه‌ها می خواهم با برکناری شجاعی صائین زیاد ور نروند. یک بحثاداری بود که به جابجایی منجر شد. مشکلات حاد مالی هم در این زمینه مطرح نبوده بلکه جابجایی اداری بود. پیگیر این حاشیه ها را نکردم به روابط عمومی هم گفته ام پیگیری نکنند. نباید رسانه ها را به خودسانسوری دچار کنیم. وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره محمدرضا اسدازاده و حضورش در خبرگزاری کتاب ایران به عنوان سردبیر و زیرمجموعه وزارت ارشاد با وجود استعلام منفی از نهادهای امنیتی گفت: این مسئله تکذیب می‌شود. استعلامی در این باره گرفته نشده است که جوابش منفی باشد. وی همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگاری که پرسیده بود ارتباط برخی افراد داخل مجموعه شما با بیرون باعثمی‌شود و برخی کتاب‌ها با حاشیه منتشر نشود و از اداره شما کتاب‌هایی که امانت هستند مثل «روز حسین» به بیرون آدرس غلط می‌دهند گفت: ارشاد امین حوزه فکر است. مسیری که تاکنون طی شده با کمک حوزه حراست و اداره کتاب به مقدار قابل توجهی از این مسئله کم شده است اما هنوز فرصت ‌های دسترسی برای افرادی که محرم نیستند وجود دارد، اما این کار غیراخلاقی و غیرحقوقی است. باید در برابرش ایستاد بخشی از کار به مجموعه حراست وزارت ارشاد برمی گردد بخشی از آن به حوزه های وزارتی برمی گردد و بخشی هم به خود معاونت فرهنگی به هر حال هنوز هم کسانی هستند که این رعایت امانت را نمی کنند.

* مدیر سابق اداره کتاب هشداری درباره کتاب «من این نسل» و نویسنده‌اش نداد خبرنگاری از معاون فرهنگی وزیر ارشاد پیرامون حاشیه های محمدرضا اسدزاده سردبیر خبرگزاری کتاب و کتاب «من این نسل» که برای فرار از ممیزی در کشور آذربایجان چاپ شده پرسید مدیران ارشاد انگار اتفاقی نیفتاده است ولی مستندات کتاب موجود است شما که از ارشاد حقوق می‌گیرید چرا موضع نمی‌گیرید؟ چرا شما حقوق نظام را را می‌گیرید عکس رهبری را در بالای سر می‌زنید ولی تکلیف اسدزاده را روشن نمی‌کنید؟ صالحی پاسخ داد: درباره این کتاب آقای شجاعی صائین به من هشداری نداد، نه درباره کتاب نه شخص. درباره این کتاب هم تذکری نداد. ملجا تصمیم‌گیری درباره این کتاب روزنامه نیست طبعا پس از مملاحظه محتوایی باید ارشاد نظر دهد اما باید بررسی صورت گیرد اما در مقام نفی این ظر نیستم که کتاب باید بررسی شود. اجازه دهید یک ماه کتاب را بررسی کنیم. این خبرنگار معتقد بود کتاب «من این نسل» بدتر از «آیات شیطانی» است و پرسید چگونه می‌توانید به چنین کتابی مجوز دهید و یا وی را در یک خبرگزاری زیر مجموعه حفظ کنید تا فعالیت کند او که نه سپاه نه بسیج و نه نظام را قبول دارد چگونه سردبیر یک خبرگزاری است، گفت: این مطلبی که منتشر شده، صحت ندارد. مسئله دیگر این است که کتاب در ایران منتشر نشده و در واقع اساسا ما به آن مجوز نداده‌ایم و لذا نظارت بر کتابی که ما خود به آن مجوز نداده‌ایم، لذا برای چاپ کتاب باید مطابق قانون مورد بررسی قرار گیرد.

خبرنگاری از همایون امیرزاده پرسید مسیر ممیزی چگونه است که وی در پاسخ گفت: اداره کتاب قائل به شخص نیست. از ابتدای امسال در حوزه صدور مجوز تا ۲۶ بهمن در مجموع ۹۷۴۵۵ مورد بود که ۳۷۲۷۷ چاپ اول و ۱۸۶۹۷ عنوان مربوط به چاپ دوم بوده است. بر اساس این گزارش، صالحی در این نشست با ارائه گزارشی از عملکرد معاونت فرهنگی گفت: رسانه چشم ناظر و مکمل مدیران فرهنگی در نقش هدایت و حمایت دارد. وظیفه ماست که با رسانه‌ها مدام ارتباط داشته باشیم و این چهارمین نشست فصلی ماست که برگزار می‌شود.

وی همچنین با تبریک ایام الله دهه فجر گفت: در این نشست گزارش چند ماه اخیر معاونت ارائه می‌شود و در ادامه بناست در نشست‌های فصلی به تناوب از مدیران دیگر معاونت استفاده شود تا آنها گزارش کار دهند. معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: مطابق با گزارش‌های قبلی، گزارش این دوره مطابق با رویکرد فعالیتی است، رویکرد اول بحثدیپلماسی فرهنگی در حوزه نشر و کتاب است و می‌توان گفت تقریبا تا پایان سال در ۱۴ نمایشگاه کتاب بین المللی شرکت کردیم. ایران مهمان ویژه نمایشگاه کتاب مسکو در سال۲۰۱۵ وی با بیان این که رویکرد دوم خبری است و این که حضور ایران به عوان مهمان ویژه در نمایشگاه کتاب مسکو در سال ۲۰۱۵ قطعی شده ست. این نمایشگاه مهم و معتبر در سطح جهانی و محتوایی است. در این باره ستادی شکل گرفته تا حضور ما جدی تر باشد چرا که پل ارتباطی خوبی است.

صالحی درباره رویکرد سوم معاونت فرهنگی به بحثافغانستان اشاره کرد و گفت: سال گذشته در اسفند تور فرهنگی به این کشور داشتیم و در ادامه آن افغانستان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب شد اما طولانی شدن روند استقرار دولت برخی مسایل را به تعویق انداخت. حضور جشنواره شعر فجر در افغانستان برای این بود ک از ربان مشترک برای دیپلماسی استفاده کنیم. وی ادامه داد: رویکرد چهارم مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران است که برای سال آینده دو کشور عمان و تاجیکستان کاندید هستند که در حال وصول برنامه‌هایشان هستیم. هر دو کشور مزیت‌هایی دارند اما نظر شورای سیاست‌گذاری تعیین کننده است. وی درباره ترجمه آثار ایرانی به زبان‌های خارجی به طرحی اشاره کرد و گفت: آیین‌نامه این مسئله در شورای مدیران تصویب شده و اعتبارات مالی آن در بودجه سال بعد دیده شده است. سیاست دیگر ما تفویض مسایل به تشکل‌ها و نهادهای خصوصی است صالحی همچنین ادامه داد: سیاست دیگر ما تفویض مسایل به تشکل‌ها و نهادهای خصوصی است. مورد اول نمایشگاه های کتاب خارجی است چرا که در بولونیا انجمن ناشران کودک و نوجوان سهم مهمی دارند یا مدیریت نمایشگاه کتاب تهران که به ناشران سپرده شده تا همکاری خوبی را در این زمینه شاهد باشیم. وی خاطرنشان کرد: در این راستا ۵ کمیته اصلی نمایشگاه کتاب به تشکل‌های نشر سپرده شده که این اقدامی رو به جلو بود و به نظر می‌رسد ایده مبارکی است. رویکرد دیگر مشارکت سازمانی است. سیاست دولت روحانی و آقای جنتی در ارشاد بر مبنای مشارکت حداکثری با سازمان‌ها در فعالیت‌ها بوده است.

ریز هزینه های نمایشگاه کتاب شفاف و علنی اعلام می شود معاون فرهنگی وزارت ارشاد در ادامه سخنان خود به رویکرد عدالت فرهنگی اشاره کرد و گفت: رویکرد عدالت فرهنگی در کشور و اینکه ایران تهران نیست در استعدادها و دریافت محصولات فرهنگی همه جانبه نگاه شده است. شفافیت‌های کارکردی رویکرد پنجم است ما تلاش داریم در فضایی شیشه‌ای مقابل اهل قلم و رسانه ها قرار دهیم. شفافیت در داوران جایزه کتاب سال و جایزه جهانی اولین گام ما بود. نامزدها در جایزه جلال و کتاب سال و… اعلام رسمی می‌شود و سیاست بر این است تا اصحاب این حوزه از مراتب داوری مطلع شوند.

سیدعباس صالحی ادامه داد: شفافیت هزینه کرد در نمایشگاه کتاب و سایر نمایشگاه ها از موارد دیگر است. ریز هزینه های نمایشگاه کتاب شفاف و علنی اعلام می شود تا برای تحلیل گران در دسترس باشد. معاون وزیر ارشاد گفت: نکته دیگر حمایت از موضوعات خاص است. حوزه انقلاب اسلامی و جایگاه دین در هویت اجتماعی و بحثحمایت از ارزش‌ها، اختصاص اعتبارات داریم. در حوزه دین دو میلیارد و ۸۴۶۹ میلیون ریال تفاهمنامه داریم. در حوزه دفاع مقدس ۴میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال بوده که بر اساس مصوبات ۷۷۶ میلیون ریال خرید کتاب داشتیم. همچنین تفاهمنامه ۴ میلیارد ریالی با کانون فرهنگی مساجد داشتیم. ۲۹ تفاهمنامه در حوزه هویت ایرانی اسلامی داشتیم که ۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال را به خود اختصاص داده است.

امیرزاده: امسال را بدون بدهی گذراندیم در ادامه این نشست همایون امیرزاده که مشاور معاون فرهنگی و سرپرست ادامه کتاب است گفت: سیاست‌گذرای در حوزه تعاملات استانی از ابتدای سال آغاز شد. در این حوزه معاونت فرهنگی یک گام رو به جلو برداشته است. در بحثبرنامه ریزی و مدیریت فعالیت‌های فرهنگی استان‌ها و بحث‌های حمایتی را مدنظر قرار دادیم. وی به راه اندازی دبیرخانه در استانها اشاره کرده و گفت: ماحصل نشست مدیران در تبریزحدود ۸۳ مصوبه بود. طبعا در سال آینده هیچ موضوع نامکشوفی درباره استان‌ها و چگونگی حمایت از آنها و ورود به عرصه های مختلف در سطح کلان و ملی وجود ندارد. امسال معاونت فرهنگی بدون بدهی و یا با بدهی اندک گذشت و از معدود سالهایی بود که این اتفاق افتاد. اما این مسئله نافی محدودیت‌ها مالی ما نیست. فعالیتی نداشتیم که نسبت به سال های قبل ۵۰ درصد کاهش نداشته باشد. برازش: اعطای سیمرغ چاپ به برگزیدگان چاپ محمودرضا برازش مدیرکل دفتر چاپ نیز در این نشست گفت: سیمرغ چاپ یکشنبه در تالار وحدت به برگزیدگان اعطا می‌شود. هفته گذشته با حضور نمایندگان تشکل‌های مختلف صنفی چاپ جلسه داشتیم و بحثمفصلی پیرامون حامیان مالی و معنوی جشنوراه مطرح شد. در شش ماهه اول سال ۱۷۰ مورد چاپی به ارزش ۴۹هزار و ۴۴۴ تن داشتیم اما در ۵ ماه آخر سال ۲۳۳ مورد ثبت شده داشتیم.

سیدآبادی: ۸۰۰ روستا و ۶۳ شهر برنامه دادند

علی اصغر سیدآبادی مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی گفت: درباره طرح زوستاهای دوستدار کتاب و پایتخت کتاب گفت: تمام برنامه شهرها و تامین منابعش مشخص است و در قالب طرح هایی منابع آن دیده شده است. همکاری نهادهای مختلف در این طرحها را شاهد بودیم، استقبال اتفاق دور از انتظار بود ولی ۶٣ شهر برنامه دادند، برخی برنامه ها خوب بود، ١ شهر نامزد اعلام شده اما از شهرها خواسته شده برنامه ها را متوقف نکنند. برنامه ٨ روستا رسید و تنوع را شاهدی و دوم اسفند مراسم را برپا میکنیم. وی درباره گرنت گفت؛ ایین نامه نوشته شده که سه ویژگی دارد، حمایت به ترجمه و انتشار تغلق می‌گیرد اما موکول به عقد قرارداد با ناشر خارجی است.

مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در این نشست گفت: اختتامیه شعر فجر ١ اسفند در تالار وحدت برگزار میشود. با توجه به اختتامیه شعر فجر، اختتامیه جایزه پروین به خاطر هدر نرفتن ظرفیتهای ادبی سال ٩٤ و احتمالا قبل از نمایشگاه کتاب برگزار میشود.