به گزارش افکارنیوز، جیمز روبینز کارشناس شورای روابط خارجی آمریکا در نشریه نشنال اینترست نوشت: محروم کردن ایران از داشتن برنامه هسته‌ای بخشی از مبارزه گسترده‌تر عقیدتی است که تهران آن را بسیار جدی‌تر از واشنگتن گرفته است.

وی با اشاره به جشن سی و ششمین سالگرد بازگشت امام خمینی(ره) از تبعید در سال ۱۹۷۹ و پیروزی انقلاب اسلامی نوشت: برگزاری این جشن این مسئله را به ما یادآوری می‌کند که ایران صرفا یک کشور متخاصم و دارای رویای سلطه بر منطقه خاورمیانه نیست بلکه حکومتی انقلابی است که در پی شکل‌دهی دوباره به نقشه منطقه و نظام اعتقادی جهان است.

روبینز می‌نویسد: تهران همچنان به دستور کار انقلابی‌اش متعهد است. امروزه، ایران در ترویج ایدئولوژی‌اش در عراق و افغانستان فعال است و از بزرگترین شبکه تروریستی(!) در جهان، شامل حزب‌الله و حماس حمایت می‌کند. شورشیان حوثی تحت حمایت ایران در یمن، بخش زیادی از خاک کشور را تصرف و دولت را مختل کردند.

وی ادامه می‌دهد: این اقدامی انقلابی است و نشان می‌دهد که تهران به همین سادگی به دنبال توسعه نفوذ خود در منطقه نیست بلکه برای تحمیل دستور کار اسلام شیعه(امام) خمینی در ورای مرزهای خود در تلاش است.

کارشناس شورای روابط خارجی آمریکا می‌افزاید: ایران فقط به خاطر حکومتش دنبال توانمندی هسته‌ای نیست بلکه برای گسترش انقلاب و نیز دنبال این توانمندی می‌باشد.
روبینز در ادامه با اشاره به نامه سرگشاده رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و غرب نوشت: رهبر عالی ایران در نامه سرگشاده‌ای به جوانان غرب گفت که آگاهی و اطلاعات بسیاری از جوانان غربی از اسلام، از طریق دولت‌های متخاصم و گزارش‌های رسانه‌ای منفی است. او پرسید چرا تلاش می‌شود جلوی آگاهی عمومی را درباره مسئله مهمی مانند فرهنگ اسلامی گرفته شود؟(آیت‌الله) خامنه‌ای از جوانان خواست تا خودشان قرآن را مطالعه کنند زیرا به گفته او، آینده ملت‌ها و کشورهای شما در دستان شما خواهد بود؟

روبینز در پایان نوشت، تمرکز صرف بر بعد هستهای ایران، اشتباه است زیرا درگیری عقیدتی، ریشه اصلی مسئله است. در فقدان آرمانهای انقلابی، برای داشتن برنامه هستهای و حمایت از گروههایی مانند حزبالله نیز انگیزهای در میان نخواهد بود.